komma åt data på oallokerat utrymme

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
maxxie
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

komma åt data på oallokerat utrymme

Inlägg av maxxie »

Skulle installera om ubuntu och måtte jag klickat fel, någontstans. Så 142GB av 160 blev oallokerat. På de 142GB ligger all min data; skolarbete, jobb, foton. Går det att komma åt den utan att formatera? Eller är det bara att skörda det mån sår? Och bita i det sura äpplet?

//M.A.N hoppas på hjälp :'(
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: komma åt data på oallokerat utrymme

Inlägg av mcNisse »

Finns partitionen kvar?
maxxie
Kontakt:

Inlägg av maxxie »

nja, alltså, den kunde omöjligt formaterat 140 GB på 1.5 sek som det tog för fönstret att ladda om, efter att jag klickat.
Skärmbild.png
Skärmbild.png (133.63 KiB) Visad 2157 gånger
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det beror väl lite på hur det såg ut innan. Hade du en partition på exakt den platsen? I så fall ska det ju fungera att bara lägga in den partitionen i partitionstabellen igen. Jag har lite osäker på hur "intelligent" gparted är så det är kanske säkrare att använda parted.

Själva partitionstabellen ligger ju i början av disken så du skriver ju inte över någon riktig data om du ändrar i den. Men om du ändrar fel kan det ju bli lite svårt att hitta fram till dina filer ;)
maxxie
Kontakt:

Inlägg av maxxie »

Saken är att det var 3 partioner som "bara" blev en partion... Hur vet jag inte.... Nu står den Unknown istället för inte allokerat :-\ ???
maxxie
Kontakt:

Inlägg av maxxie »

Hur ska jag då göra, med parted. Kan jag ändra filsystemet till ext3? Eller vad ska man göra...
Lite nybörjare kan man säga... ;D
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

TestDrive kanske kan vara nåt?
Jag har inte testat det själv så jag kan inte säga hur det fungerar men du kanske kan hitta nån bra howto.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Innan du kör igång och börjar experimentera så vänta så länge som du kan på att få ett tydligt svar av nån som vet hur du ska göra för som sagt så har jag aldrig använt TestDrive... Om du börjar experimentera utan att veta vad du verkligen gör så är det väldigt stor risk att du tappar all din data du har på partitionerna...

Det värkar dock inte stödja ext4 eller så har de helt enkelt inte uppdaterat wikin.
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

BadOmen skrev:...
Om du börjar experimentera utan att veta vad du verkligen gör så är det väldigt stor risk att du tappar all din data du har på partitionerna...
...
Jag vill understryka vad BadOmen säger här ovanför.
Själv förlorade jag ca 6GB med musik för ungefär 10 år sedan.
Jag höll på en vecka på fritiden att läsa och förstå hur man kunde få tillbaka sina filer.
Tror att jag återställde 90% av mina förlorade filer, det var iallafall betydligt mer än hälften.
Nu finns det bättre program, men du bör läsa på innan...
mvh Rune
maxxie
Kontakt:

Inlägg av maxxie »

Men hur ska jag hitta det jag ska läsa om? Och vad ska jag söka på?

---Det blir ju bara värre och värre, startade om datorn och så blev det så här ↓ ???
Bilagor
Screenshot.png
Screenshot.png (90.29 KiB) Visad 2050 gånger
maxxie
Kontakt:

Inlägg av maxxie »

Nu när jag körde testdrive kommer jag åt den viktigaste partitionen, men problemet är att jag har lite plats på "filsystemet" där den bill kopiera filerna från den trasiga partitionen. Får jag helt enkelt hämta en mapp åt gången eller kan jag ändra sökvägen dit den ska kopiera?

::)
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

maxxie skrev:Nu när jag körde testdrive kommer jag åt den viktigaste partitionen, men problemet är att jag har lite plats på "filsystemet" där den bill kopiera filerna från den trasiga partitionen. Får jag helt enkelt hämta en mapp åt gången eller kan jag ändra sökvägen dit den ska kopiera?

::)
Du kan ta och läsa den här http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=387922 tråden på det engelska forumet. Tråden skapades 2007 men den är fortfarande aktiv, senaste inlägget skrevs för två veckor sedan.
Börja inte följa howto delen på en gång för jag vet inte om det gäller dig, men du kan säkert få hjälp av folk med erfarenhet av programmet där =)
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Lagring"