Sparka igång ett Tascam US-122L

Ljudkort, högtalare, headsets och mikrofoner
Lundberg
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Sparka igång ett Tascam US-122L

Inlägg av Lundberg »

Hallå, Gott folk! Har precis köpt mig ett nytt ljudkort och satsade, som rubriken antyder, på ett Tascam US-122L, då jag efter noggranna efterforskningar försäkrat mig om att det ska gå att använda i Ubuntu. Alsa har numera inbyggt stöd för det genom en modul som heter "snd_usb_us122l". Så långt allting gott. Jag har inga problem med att ladda modulen och få kortet att kännas igen:
dick@lundberg:~$ cat /proc/asound/cards
0 [SB ]: HDA-Intel - HDA ATI SB
HDA ATI SB at 0xf9ff4000 irq 16
1 [US122L ]: USB US-122L - TASCAM US-122L
TASCAM US-122L (644:800e if 0 at 001/005)
(Just nu använder jag alltså moderkortets inbyggda ljudkort som första ljudenhet, men har provat tascam-kortet ensamt också och ställt in i etc/modprobe.d/alsa-base att det ska vara kort "0".) Nu till problemet. Varken mixer eller program vill kännas vid kortet. Efter sökningar på internet verkar det hela bero på att jag måste använda en modul som finns inbyggd i alsa, och som heter usb_streams, något som jag hittar att man kan göra genom att redigera asoundconf's konfigurationsfiler. Nu är ju problem nummer ett att asoundconf plockats bort i Karmic... Det stora problemet verkar dock vara att koppla ihop drivrutinen med PCM.

Nåja, håller det så här kort så länge. Någon som möjligen äger ett likadant ljudkort och vet hur man löser det här? Eller bara har några tips?

Edit: Jack hittar faktiskt kortet, men kan tydligen inte använda det, troligen på grund av PCM-usb_streams-problemet...
Lundberg

Re: Sparka igång ett Tascam US-122L

Inlägg av Lundberg »

Okej, nu är det löst. Hemligheten var steg 3 och 4 ur den här guiden: http://wiki.briata.org/doku.php?id=test ... nder_linux

Med alsa (version 1.0.18 och uppåt) finns alltså modulen us122l och kortet hittas lätt om man bara pluggar in det EFTER att datorn bootats. Sedan körde jag:
wget -c http://pub.briata.org/us-122l/.asoundrc ~/.asoundrc
för att få en fil med namnet .asoundrc i min hemkatalog (och med rätt innehåll). I den står det nånstans "Default 0" (eller väldigt liknande) och jag ändrade bara siffran till "1", eftersom mitt kort är listat som just 1 (enligt kommandot i mitt inlägg ovan).

Efter det startade jag jack med det här kommandot:
jackd -RP50 -dalsa -dusb_stream:1 -r44100 -p512 -n2
Det här gör att Jack kan använda kortet genom alsamodulen usb_stream. Jag snöade in på att jag var tvungen att ladda den modulen på något vis, men den är inbyggd i alsa (version 1.0.18 och högre) och fungerar direkt om man bara anropar den enligt ovan. Sedan höll jag på och läste olika guider och använde kommandot med "sudo" framför, varpå jack bara sa att usb_stream inte fanns. Självklart egentligen, eftersom det är .asoundrc som talar om hur usb_stream ska användas och den låg ju i min hemkatalog - vilken root såklart skiter fullständigt i. :)

Well well. Meckigt som tusan blev det och tog hela helgen att komma underfund med. Tycker att det är själva f*n att det ska behöva vara så här krångligt, men det är så klart hårdvarutillverkarnas "fel", att vi linuxanvändare ofta måste vända oss till speciallösningar och kringgåenden.
aikonen

Re: Sparka igång ett Tascam US-122L

Inlägg av aikonen »

Lundberg skrev: Well well. Meckigt som tusan blev det och tog hela helgen att komma underfund med. Tycker att det är själva f*n att det ska behöva vara så här krångligt, men det är så klart hårdvarutillverkarnas "fel", att vi linuxanvändare ofta måste vända oss till speciallösningar och kringgåenden.

Det är sant, väldigt irriternade i mitt tycke. Linux växer och växer hela tiden, så jag tycker att hårdvarutillverkarna borde vidga vyerna litegranna och börja tillverka drivare till oss Linuxanvändare.

Ljudkortet du har, vad använder du det till? Jag går nämligen i tankarna om att köpa mig ett externt ljudkort till inspelning och är nyfiken på vad som funkar!
Skriv svar

Återgå till "Ljud"