För stora bokstäver i terminalen

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

För stora bokstäver i terminalen

Inlägg av brattham »

När jag kör Ubuntu Server 9.10 (som ju ej har något skrivbord, naturligtvis) så upplever jag att textstorleken blir alldeles för stor på min skär. Det är nästan så att jag måste backa för att kunna läsa texten på ett bekvämt sätt. Antalet rader och tecken på terminalen är det normala (kommer ej ihåg exakt, men kanske det är 80 tecken i bredd och 24 rader totalt). Jag har dessvärre inte riktigt hittat något bra sätt att så att jag kan få fler rader och tecken i bredd, t ex till 160 tecken i bredd och 48 rader.

Jag prövade lite med kommantot stty, tex stty cols 160 rows 48, men får då felmeddelande om att värdena x och y är ogiltiga argument. Det verkar ju dock funka om man sätter värden på x och y i cols x och rows y, där x <= 80 och y <= 24, men det är ju inte direkt det jag vill. Jag vill ju gå åt motsatta hållet och få fler rader och kolumner i terminalen.

Så finns det någon bra lösning?

/ Mvh Per
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: För stora bokstäver i terminalen

Inlägg av TweekiE »

Finns ju inställningar på menyraden.... kollat dom? :)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det här löser du genom att köra i framebuffur läge.

saxat ur min menu.lst från min arch burk...

Kod: Markera allt

#  FRAMEBUFFER RESOLUTION SETTINGS
#     +-------------------------------------------------+
#          | 640x480    800x600    1024x768   1280x1024
#      ----+--------------------------------------------
#      256 | 0x301=769  0x303=771  0x305=773   0x307=775
#      32K | 0x310=784  0x313=787  0x316=790   0x319=793
#      64K | 0x311=785  0x314=788  0x317=791   0x31A=794
#      16M | 0x312=786  0x315=789  0x318=792   0x31B=795
#     +-------------------------------------------------+
#  for more details and different resolutions see
#  http://wiki.archlinux.org/index.php/GRUB#Framebuffer_Resolution
jag ville köra 1024x768
och la till vga=0x317 i en rad i filen..

kernel /boot/vmlinuz26 root=/dev/disk/by-uuid/f1416555-91c7-458a-bef0-13a0b7bc9baf ro vga=0x317
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det är möjligt att det finns fler upplösningar tillgängliga, beroende på ditt grafikkort. För att ta reda på det behöver du starta om datorn och trycka 'c' när du är inne i grub och köra

vbeinfo
har jag för mig att kommandot heter. Men om din skärm klarar maximalt 1280x1024 eller du nöjer dig med de listade upplösningarna så finns det ingen anledning att ta reda på om det finns fler :)
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av brattham »

Tack för snabba svar!

Jag har läst och begrundat och börjat småforska lite i systemet (bara inte hunnit att svara riktitgt ännu).

Eftersom jag har Grub 2 så ser det inte riktigt ut som det gjorde förut med "menu.lst". Vad jag förstått det som så finns det två ställen som konfigurationerna görs på. Det "första" stället är en katalog (/etc/grub.d/) som innehåller några skriptfiler (00_header, 10_linux, 20_memtest86+, 30_os-prober samt 40_custom). Ändringar kan göras i dessa, men framförallt verkar avsikten vara att ändringar i dataattributen i första hand ska göras på det "andra" stället i filen "/etc/default/grub". Efter detta skall man tydligen köra kommandot "update-grub" för att ändringarna ska föras in i filen "/boot/grub/grub.cfg" (vilken numer har ersatt filen "menu.lst"), eftersom ändringar inte får direkt i "grub.cfg". Rätta mig gärna om jag fått saker om bakfoten...

Smidigt eller inte? Kanske beror på vad man är van vid, men jag är inte riktigt säker på vad och hur man ska skriva in informationen som man fått ifrån "vbeinfo". Om någon vet får ni gärna hälpa till med det här.

Det finns en rad i "/etc/default/grub" som är angiven som " GRUB_CMDLINE_LINUX="" " ", men jag är inte säker på att det är denna rad som vbeinfo:n ska in på. Vad tror ni?

/Mvh Per
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det är tyvärr inte mycket av det där som jag kan klargöra för jag är inte så insatt i Grub. Men jag vet att det GÅR att göra ändringar direkt i /boot/grub/grub.cfg, men dina ändringar kommer att försvinna nästa gång du installerar en ny kärna. Men jag är säker på att någon annan här kan förklara det andra ;)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Och för att svara på den ursprungliga frågan så kan du ändra font med kommandot:

setfont <font>
Själv föredrar jag terminus, och gör således så här:

setfont /usr/share/kbd/consolefonts/ter-112n.psf.gz
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag hittar fonter i /usr/share/consolefonts/
Vilket paket ska installeras för att hitta fonter under /usr/share/kbd?

setfont fungerar inte...

putfont: KDFONTOP: Invalid argument
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"