ubuntu och windows xp

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
dronten
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

ubuntu och windows xp

Inlägg av dronten »

har tjorvat nu fram och tillbax med ubuntu och windows och de slutade med att jag pga min j***a iphone måste ha itunes så har båda operativen installerat, men nu botar den windows utan att ens fråga vad jag vill starta upp.. hur göra nu..?

installerade först ubuntu 9.10 på en partition och windows på en annan.. och nu startar datorn windows som om de va de enda operativ jag har installerat.. hur fixar man detta..?
Man ångrar saker man inte gjort mer än saker man gjort..
Bowmore

Re: ubuntu och windows xp

Inlägg av Bowmore »

Under fliken Guider längst upp på sidan och sen vidare under HowTo's så finns det du behöver beskrivet under GRUB/GRUB2 - Reparera starthanteraren. Det du behöver är att skriva om startsektorn (mbr) på hårddisken som Windows skrivit över.

Direktlänk:
http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... rts_02.htm
Användarvisningsbild
dronten
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av dronten »

tack sökte lite till och hittade de själv.. nur äre bara problemet hur jag får upp så jag kan välja mellan windows och ubuntu.. ska som sagt "bara"köra windows för att synca iphone..
Man ångrar saker man inte gjort mer än saker man gjort..
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kruxet är att den är dold då ingen annat OS fanns installerat när du installerade Ubuntu.
Håll skift-tangenten nedtryck under uppstarten så ska bootmenyn komma upp.

Kommandot sudo update-grub borde iofs fixa det men tror inte den rör de inställningarna som finns i filen /etc/default/grub
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"