Om det bara finns en kandidat - vad göra ?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Om det bara finns en kandidat - vad göra ?

Inlägg av P.Forsberg »

Om det bara finns en kandidat för posten som teamleader, hur ska Locot reagera på det?
Eller bättre sagt hur kan jag välja mellan Farmfield?

LJ
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Om det bara finns en kandidat - vad göra ?

Inlägg av vulfgar »

Little John skrev:Om det bara finns en kandidat för posten som teamleader, hur ska Locot reagera på det?
Eller bättre sagt hur kan jag välja mellan Farmfield?

LJ
Det kommer info senare under kvällen om hur detta ska gå till.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Det formella
Föreningspraxis, ( hoppas på att HakanS hittar nåt som ger mig stöd för detta), säger, om jag ej minns fel, att då förrättas val medelst acklamation, dvs att den enda kandidat som nominerats till posten blir per automatik vald. Då spelar det ingen roll vad de röstberättingande tycker om det.
Nog om det praktiska.

Diskussion
Det som är olyckligt är att man på det sättet inte får ett mått på vilket förtroende denna kandidat har i förhållande till alla röstande. Det enda man vet är det är en person som nominerat ( i sämsta fall kandidaten själv).

Verkligheten
Nu ligger det inte till så, det är ett flertal, inklusive undertecknad, som nominerat/stöder Farmfields kandidatur. Den låga aktiviteten i detta forum har lett till denna situation, det är beklagligt, vi är inte större än så i den ankdamm som heter Ubuntu Sverige. Det som är positivt är att vi får en aktiv TL med många intressanta idéer.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:Det formella
Föreningspraxis, ( hoppas på att HakanS hittar nåt som ger mig stöd för detta), säger, om jag ej minns fel, att då förrättas val medelst acklamation, dvs att den enda kandidat som nominerats till posten blir per automatik vald. Då spelar det ingen roll vad de röstberättingande tycker om det.
Nog om det praktiska.

Diskussion
Det som är olyckligt är att man på det sättet inte får ett mått på vilket förtroende denna kandidat har i förhållande till alla röstande. Det enda man vet är det är en person som nominerat ( i sämsta fall kandidaten själv).

Verkligheten
Nu ligger det inte till så, det är ett flertal, inklusive undertecknad, som nominerat/stöder Farmfields kandidatur. Den låga aktiviteten i detta forum har lett till denna situation, det är beklagligt, vi är inte större än så i den ankdamm som heter Ubuntu Sverige. Det som är positivt är att vi får en aktiv TL med många intressanta idéer.
Det är ju inte gemenskapen i sin helhets fel att få ställer upp och att då bli påtvingad en TL eftersom det endast finns en kandidat blir ju då helt fel. Då är det bättre med lösningen "Vill du se Farmfield som TL? - Ja/Nej" även om jag personligen skulle tycka att det skulle vara rätt tungt att förlora ett val mot sig själv, hehe - men det får man ju leva med om man ställer upp på det. Men vi får se vad valberedningen (alltså Vulfgar & co.) har för lösning ikväll.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Ulsak skrev:Det formella
Föreningspraxis brukar vara att valberedningen enbart har en kandidat till ordförandeposten och att ingen mer föreslås av medlemmarna på årsmötet. Därefter frågar man mötesdeltagarna om de väljer personen till ordförande.
Acklamation innebär att man fattar beslut utifrån ja- eller nejrop från mötesdeltagarna. Rent praktiskt går det ju inte att göra på det sättet här, utan vi får använda omröstning istället.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

hur många nej-rop krävs det för den enda nominerade inte ska bli vald. det blir en kafkastämning om inte den som nominerats inte blir vald och andra kandidater lyser med sin frånvaro. i en situation återstår bara att kräva ett extra årsmöte -stämma -ting för få igång en ny nominering/valberedning.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag tycker det är bara att ge jobbet till den som vill ha det. Inga konstigheter.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Vi kommer att göra såhär om det bara finns en kandidat till TL-posten

Frågan som ställs i valet är om personen kan väljas, med ett ja och ett nej-alternativ. Vid flest ja är allt ok. Om det skulle bli flest nej så kommer den nyvalda TC att ihop med dom avgående TL/TC och admins tillsätta en tillfällig TL. Sen får admins och TL/TC avgöra hur man går vidare.

På motsvarande sätt om det bara är en kandidat till posten som TC.

Orsaken till att ha ett val är att just få den acklamation som man normalt har när man väljer styrelsemedlemmar i en förening och bara har ett alternativ. Om man inte har något val alls finns risken att den som blir TL eller TC inte har förtroende från övriga LoCot och då går det inte heller att åstadkomma något vettigt arbete, bättre då att inte tillträda posten alls.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

mcNisse skrev:Jag tycker det är bara att ge jobbet till den som vill ha det. Inga konstigheter.
Så tänker jag också!
Men tyvärr verkar som om det är alltför många som hellre vill ha ett odemokratiskt LoCo.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

mcNisse skrev:Jag tycker det är bara att ge jobbet till den som vill ha det. Inga konstigheter.
YAY! ::) Om den som vill ha jobbet är någon som ingen annan vill ha där då?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Grön Göling skrev:
Då kanske man ska byta medlemmar.
Jag har för mej att Ubuntu ska handla om gemenskap och samarbete.
Det gör i alla fall de flesta övriga GNU/Linux-distributioner.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Grön Göling skrev: YAY! ::) Om den som vill ha jobbet är någon som ingen annan vill ha där då?
Absolut.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Rune.K skrev:
Grön Göling skrev:
Då kanske man ska byta medlemmar.
Jag har för mej att Ubuntu ska handla om gemenskap och samarbete.
Det gör i alla fall de flesta övriga GNU/Linux-distributioner.
Om de övriga i forumet nu går efter det som du skriver här: Jag har för mej att Ubuntu ska handla om gemenskap och samarbete. men fortfarande inte kan se den ende kvarvarande, eller den ende som vill ställa upp på det du skrev och som jag citerade, vad händer därefter.

Detta är den enda och stora frågan, som jag kan se det.

Är lösningen att, som du skriver: Då kanske man ska byta medlemmar. eller, bör vi hoppas på något annat, lyckosamt. I ovanstående scenario har du ju, att det lilla flertalet kanske inte vill ha den ende, samtidigt som de som är kvar, verkar kunna företräda någon form av gemenskap. Vilket knappast den ende bör kunna bemäktiga, eftersom dennes gemenskap är personen själv.

Be en bön, kanske?

Eller, kanske man kan fråga sig, vem av dessa två sidor, som bäst lever efter tesen att "Ubuntu ska handla om gemenskap och samarbete".
Den ende, som ställer upp frivilligt, eller det fåtal andra, som fortfarande är kvar och kanske just hoppas på att "Ubuntu ska handla om gemenskap och samarbete". Bara de får någon som de vill ha. . . .

Tillbaks till frågan: "Om den som vill ha jobbet är någon som ingen annan vill ha där då?", så kan man ju undra vem, av dessa två sidor som verkar kunna företräda en gemenskap och samarbete bäst, de som är fler än en, eller den som synbarligen är ensam. Enligt frågan också: som ingen annan vill ha där

Ja jag vet inte. Inte heller har jag något svar. Det var bara det jag inte gillade, när jag läste vad du skrev om att: Då kanske man ska byta medlemmar. Det är ju just en sådan sak som alla härskartyper älskar att agera efter. Det här var ju något som många har försökt genom historien, Pol Pot i Kambodja, massor av gelikar. Med kända resultat.

Till sist, hamnar någon form av organisation i en situation, att det kanske börjar bli mer eller mindre en fråga om att man kanske behöver byta medlemmar, tror du inte, att en sådan organisation har hamnat lite vid sidan av, det som det ursprungligen var tänkt? På mig verkar det så. Skall en sådan organisation egentligen vara kvar och spilla över av negativism, på motsvarande organisationer, någon annanstans?

Röda Korsets situation idag, måhända. De skulle förmodligen vilja kunna byta till nya medlemmar i dagsläget.

Det borde vara inriktningen och medlemmarna som styr färden. Ledarskap som inte kan anamma sådant där de är satta att verka, är knappast något vettigt att ha, även om de aldrig så, är hur mycket frivilliga som helst.

Gillar dig ändå, Rune ;) , men cykeltur blev det allt, i just detta fall. Men snacket var ju enbart hypotetiskt, redan från början, efter vad jag kan förstå.

Det är sannerligen inte heller riktat mot någon person i nuvarande nomineringsfas. Jag gillar både Farmfield och Ulsak, så där vilar sannerligen ingen skugga, vare sig på dem eller någon annan.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ja ni behöver inte oroa er för att jag skulle ta rollen som TL på walkover, alltså utan någon form av val. Worst case scenario är att jag är enda kandidaten i valet och att det då avgörs med ett ja/nej-alternativ. Om jag förlorar det så får ju administrationen lösa det som dom önskar - vilket Vulfgar också skrivit kommer bli fallet.

Och som jag har sagt tidigare så är det ju inte gemenskapens fel om ingen annan ställer upp och med det kan man ju då inte påtvinga dom någon dom (eventuellt) inte vill ha på posten - det hade ju varit lika odemokratiskt som något annat.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Finns det inget alternativ så kan jag ställa upp som motkandidat, bara för att det ska finnas en motpart.....

Men något valmanifest kommer ni inte att få.....blir en glad överraskning vad jag skulle hitta på i så fall.... ;D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"