Kan man byta uppstartsljud? har kollat runt men hittar inte hur.
Vill ha lite mer "filmigt" uppstartsljud på min htpc...
Uppstartsljud
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Uppstartsljud
Hej!
SK
Från http://ubuntuforums.org/You can change the default sound events from the sounds menu.
System -> Preferences -> Sound
SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
ja jag kan ändra theme men jag kan inte ändra bara uppstartsljudet..
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Okej. Testa följande:Karmark skrev:ja jag kan ändra theme men jag kan inte ändra bara uppstartsljudet..
http://titotheman.wordpress.com/2009/11 ... 10-karmic/What you will need: startup sound in ogg format.
Step 1:
Go to System -> Preferences -> Starup Applications
Look for “GNOME Login Sound” in the list. If you don’t want to hear anything at startup, uncheck this box.
If you want to change the sound, press Edit button. Then in the command field you’ll see
/usr/bin/canberra-gtk-play –id=”desktop-login” –description=”GNOME Login”
Change “desktop-login” to the name of the sound file you want, without file extension.
Click Save and close the startup dialog.
Step 2:
Now you have to copy this new sound (.ogg file) to
/usr/share/sounds/ubuntu/stereo/
You need root permission to copy the file into this directory which can be done by running nautilus as root.
$sudo nautilus
Then browse to that folder and paste the file there.
Step 3:
Log out and login to listen to the new startup sound.
Det kanske är vad du vill åstadkomma?
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Jag har inte kollat om det fungerar men jag tycker att det var onödigt krångligt för att göra nått så enkelt och jag tror att många saknar att kunna sätta eget ljud till sin Ubuntu där ligger Windows långt före.SlamsornasKung skrev:Okej. Testa följande:Karmark skrev:ja jag kan ändra theme men jag kan inte ändra bara uppstartsljudet..
http://titotheman.wordpress.com/2009/11 ... 10-karmic/What you will need: startup sound in ogg format.
Step 1:
Go to System -> Preferences -> Starup Applications
Look for “GNOME Login Sound” in the list. If you don’t want to hear anything at startup, uncheck this box.
If you want to change the sound, press Edit button. Then in the command field you’ll see
/usr/bin/canberra-gtk-play –id=”desktop-login” –description=”GNOME Login”
Change “desktop-login” to the name of the sound file you want, without file extension.
Click Save and close the startup dialog.
Step 2:
Now you have to copy this new sound (.ogg file) to
/usr/share/sounds/ubuntu/stereo/
You need root permission to copy the file into this directory which can be done by running nautilus as root.
$sudo nautilus
Then browse to that folder and paste the file there.
Step 3:
Log out and login to listen to the new startup sound.
Det kanske är vad du vill åstadkomma?
Det enklaste brukar vara att leta upp var uppstartsljud-filen finns i filsystemet och byta ut den mot det du vill ha.
Har provat lite olika grejer bla. den guiden men det funka inte, sen prova jag byta ut filen "desktop-login" men det funka inte heller.
nu har jag inget ljud alls.
man kan tycka att det borde vara en enkel grej att lösa men det e kanske inte så många användare som efterfrågar det.
Spelar egentligen ingen roll om där e något uppstartsljud men det hade varit en kul grej...
nu har jag inget ljud alls.
man kan tycka att det borde vara en enkel grej att lösa men det e kanske inte så många användare som efterfrågar det.
Spelar egentligen ingen roll om där e något uppstartsljud men det hade varit en kul grej...