Alltså OS har ju utvecklare och de sätter sin egna prägel på hur de prioriterar saker.
Jag har nu testat Vanliga standard Ubunti 9.10. Remixen som är gjord för Netbooks, Remixen från Ubuntu.se, remixen som kallas Crunchbang, Kuki, Jolicloud mfl.
Jolicloud var bland de bästa men bäst för en total nybörjare vara SuperOS men han får inte kalla den för ubuntu.
Men allra bäst vara Linux Mint KDE CE 8 men den skiljer sig så mycket så det blir lite konstigt säga det är ubuntu???
Nu till min fråga.
SuperOS tillåter att jag läser och skriver till NTFS på den interna hårddisken som jag bootar ifrån.
Men Linux Mint KDE CE 8 tillåter inte ens att jag läser från denna.
Finns den någon generell CLI Terminal Konsoll kod som kan visa vad den heter på linux språk.
alltså på windows heter den C:/ troligen men sda1 eller hda1 eller nåt på linux???
Borde inte Mint ochg Ubuntu vara så lika varandra att man kan låna från SuperOS hur man aktiverar att läsa och skriva på interna HDD i NTFS.
Mint folket verkar inte bry sig att svara. Det ska nog vara så i mint. En slags prioritetsfråga som man inte kan göra nåt åt? Den som utveclar KDE CE har bestämt och ingen kan göra nåt åt det? Eller varför denna otroliga skillnad?
Av 45 distros jag testat är dessa två bland de 5 bästa och Linux Mint KDE CE 8 är definitivt bäst men saknar det för mig som nybörjare självklara att man kan boota upp och rädda över de filer man vill behålla från windows till linux. Att inte ens kunna se dem är ju mycket förvånande. Det kan ju inte vara nåt misstag utan de vill ha det så? Men de vill inte tala om det. Står inte nämt i deras wiki alls.
Får ni någon ide om hur jag kan få igång läsning och skrivning till interna hddn?
Ubuntu KDE och Mint KDE? Stor skillnad?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Ubuntu KDE och Mint KDE? Stor skillnad?
Har inte kört mint själv men enligt vad jag förstår så är det ingen större skillnad mellan ubuntu och mint....
Låter konstigt!nooby skrev:SuperOS tillåter att jag läser och skriver till NTFS på den interna hårddisken som jag bootar ifrån. Men Linux Mint KDE CE 8 tillåter inte ens att jag läser från denna.
Ja detta kommando listar alla diskar och partitionernooby skrev:Finns den någon generell CLI Terminal Konsoll kod som kan visa vad den heter på linux språk.
Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
Troligtvis något som startar med /dev/sd... Kör kommandot ovan för att ta reda på saken.nooby skrev:alltså på windows heter den C:/ troligen men sda1 eller hda1 eller nåt på linux???
Det är linux du pratar om självklart kan du göra något åt situationen. Installera stödet för nfts och saken är ur världen. Du har ju startat i rätt ända och frågat hos mint folket först. Men det är mint folket som kan besvara och motivera sina egna beslut...nooby skrev:Mint folket verkar inte bry sig att svara. Det ska nog vara så i mint. En slags prioritetsfråga som man inte kan göra nåt åt? Den som utveclar KDE CE har bestämt och ingen kan göra nåt åt det? Eller varför denna otroliga skillnad?
Kontrollera förråden och installera stödet för ntfs.nooby skrev:Får ni någon ide om hur jag kan få igång läsning och skrivning till interna hddn?
Jag var nog inte tillräckligt tydlig.
Verkar inte vara att det saknas NTFS 3 nåt all för den visar recoverpartitionen som HP lagt med alla språk och sånt. Men nästa den primära C:/ partition syns inte alls.
Menar du att recovery är i Fat32 då och resten i NTFS och att det förklarar varför den inte syns.
Men vänta nu den syns ju hur bra som helst när jag kör samma program från usb minne.
Alltså jag är nog den mest förvirrade newbie som försöker få igång linux men mint klarar ju från usb då finns ju ntfs stöd.
så logiskt sett måste den ha att göra med att ubuntu tillåter att man läser och skriver från det medium man boot ifrån medans mint kde ce tydligen inte vill detta.
Hur aktiverar man detta då? någon slags permission of user 999 named mint. Jag försökte med
sudo su -
vilket skulle göra mig till sudo tills jag loggade ut. Det hjälpte inte. Såg ingen HDD iallafall.
Verkar inte vara att det saknas NTFS 3 nåt all för den visar recoverpartitionen som HP lagt med alla språk och sånt. Men nästa den primära C:/ partition syns inte alls.
Menar du att recovery är i Fat32 då och resten i NTFS och att det förklarar varför den inte syns.
Men vänta nu den syns ju hur bra som helst när jag kör samma program från usb minne.
Alltså jag är nog den mest förvirrade newbie som försöker få igång linux men mint klarar ju från usb då finns ju ntfs stöd.
så logiskt sett måste den ha att göra med att ubuntu tillåter att man läser och skriver från det medium man boot ifrån medans mint kde ce tydligen inte vill detta.
Hur aktiverar man detta då? någon slags permission of user 999 named mint. Jag försökte med
sudo su -
vilket skulle göra mig till sudo tills jag loggade ut. Det hjälpte inte. Såg ingen HDD iallafall.
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
NTFS-3g är programmet och dess delar som gör att du både kan läsa och skriva till en NTFS-partition. Däremot måste man konfigurera sitt system för att de ska bli tillgängliga varje gång. Det går även att manuellt mounta partitionen tillfälligt. Det simplare stödet för NTFS i Linuxkärnan tillåter normalt bara läsning men inte skrivning till NTFS.
Vet inte vad du menade med usb-minnet men de kommer i princip aldrig med NTFS utan använder normalt fat som är mer universellt och funkar med i princip alla olika sorters datorer och OS.
Vet inte vad du menade med usb-minnet men de kommer i princip aldrig med NTFS utan använder normalt fat som är mer universellt och funkar med i princip alla olika sorters datorer och OS.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Jo jag menade att när jag bootar upp från usb flash samma iso då kan den läsa och skriva till ntfs så det finns redan aktiverat men när jag bootar upp från interna primära hddn då ser den bara recoverpartitionen och ser inte den primära ntfs partitionen som samma linux os inte hade något problem med att läsa och skriva till när det bootades från usb.
blev det lite tydligare?
hur gör man det där du skrev då?
blev det lite tydligare?
hur gör man det där du skrev då?
Däremot måste man konfigurera sitt system för att de ska bli tillgängliga varje gång.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ok, har en teori om vad det kan vara. Den ligger är markerad som dold .
starta dolphin
högerklicka på places (platser?), kontrollera om det finns något dold partition...
starta dolphin
högerklicka på places (platser?), kontrollera om det finns något dold partition...
Så kan det vara men jag blev så sur på Linux Mint folket som gör den så annorlunda att inte ens deras egna användare kan hjälpa en nybörjare så jag tog SuperOS och Puppy Stardust istället.
Ditt förslag låter troligt fast jag har ingen erfarenhet av sådana beslut.
Men varför skrev ingen på Linux Mint Forum att det var så enkelt?
Puppy Stardust är så pass mycket mer praktisk att använda så jag kör med den tills det kommer något bättre.
Stort tack för att ni bryr er.
Har du någon aning om hur man kan spara förändringar i frugal install?
Har försökt finna en lösning sedan Julafton 2009
Man borde kunna spara allt manuellt och importerna med nåt skript när man startar upp.
Ditt förslag låter troligt fast jag har ingen erfarenhet av sådana beslut.
Men varför skrev ingen på Linux Mint Forum att det var så enkelt?
Puppy Stardust är så pass mycket mer praktisk att använda så jag kör med den tills det kommer något bättre.
Stort tack för att ni bryr er.
Har du någon aning om hur man kan spara förändringar i frugal install?
Har försökt finna en lösning sedan Julafton 2009

Man borde kunna spara allt manuellt och importerna med nåt skript när man startar upp.