Hej Alla Ubuntuare.
Jag vill komma ifrån microsoft så mycket jag kan med att se till att bara spela i windows. Jag har provat Ubuntu flera gånger förut men ramlat tillbaka till windows-träsket för att det är "enklast". För att jag kan windows. Men jag gör allt för att konvertera nu. Så nu till några frågor.
Problem 1. Jag har lite problem med tv4play i senaste Firefox i Ubuntu 9.10. Jag har Sony bravia tv inkopplad som sekundär skärm. Senaste drivisarna installerade till mitt Nvidia 8800GT. (190.53)
När jag vill kolla bland annat tv4play så drar jag över firefox till sekundära skärmen för att sedan trycka upp som fullskärm. Då blir fullskärmen på den första skärmen. Går det att ändra på? Jag har kollat runt men inte riktigt hittat någon lösning än. Tråkigt att på play i liten ruta.
Problem 2. Kollas det dessutom film på fullskärm på sekundära skärmen så flyter inte alls filmerna så fint som i windows. I snabba rörelser blir det lite streckat på bilden. Hoppas ni förstår. Precis som inte grafikkortet hänger med. Om jag spelar upp exakt samma film i windows så flyter det på fint. Vi snackar oftast dvd från datorn då. Och de spelas upp i Filmuppspelaren Totem 2.28.2 som följer med Ubuntu.
Finns det något jag kan göra för att de ska flyta bättre. Något annat program eller codecs? Det ska nämnas att jag har effekter på för skrivbordet. Segar det ner så mycket?
Problem 3. När jag startat om datorn som händer ibland så försvinner inställningarna på att jag ska ha Twinview på. Så efter varje reboot så måste jag styra upp det med Twinview. Lite småbökigt med Nvidia-settings. Gillar inte alls de inställningsmöjligheterna. Finns det något tillägg till Ubuntu som kan styra det med två skärmar? Dessutom kanske lite fler valmöjligheter än Nvidias egna? Finns det eller önskedrömmer jag?
Hoppas jag inte är allt för omständig och trög. Men Ubuntu är inte riktigt helt logiskt för mig ÄN. Det tar sig lite varje dag.
MVH Andy
Flash fullskärm på sekundär
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Flash fullskärm på sekundär
Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]
-
- Kontakt:
Re: Flash fullskärm på sekundär
En nödlösning är att börja köra browsern direkt på rätt skärm:supar_nollie skrev:Då blir fullskärmen på den första skärmen. Går det att ändra på? Jag har kollat runt men inte riktigt hittat någon lösning än. Tråkigt att på play i liten ruta.
Kod: Markera allt
#! /bin/sh
# Run boxee on screen :0.1
export DISPLAY=:0.1
kommando-för-att-köra-browsern-här
Effekterna kan vara problemet, men mest om du kör ATI-kort eller har äldre hårdvara.Problem 2. Kollas det dessutom film på fullskärm på sekundära skärmen så flyter inte alls filmerna så fint som i windows. I snabba rörelser blir det lite streckat på bilden. Hoppas ni förstår. Precis som inte grafikkortet hänger med. Om jag spelar upp exakt samma film i windows så flyter det på fint. Vi snackar oftast dvd från datorn då. Och de spelas upp i Filmuppspelaren Totem 2.28.2 som följer med Ubuntu.
Finns det något jag kan göra för att de ska flyta bättre. Något annat program eller codecs? Det ska nämnas att jag har effekter på för skrivbordet. Segar det ner så mycket?
Prova andra filmspelare. T.ex. VLC eller SMplayer.
DVD-uppspelningen är inte på topp i Ubuntu så som det kommer, även efter att det hämtat hem stöd för att köra det. Ser själv aldrig på DVD men har ingen positiv erfarenhet av de gånger jag gjort det. Dock så ser det likadant ut på både tv & skärm hos mig, och jag kör helst VLC eller annat än filmuppspelaren för DVD:na.
Låter som att dina inställningar inte sparas. Du måste köra inställningsprogget som superuser (sudo) från terminalen. Då borde det funka. För övrigt har Ubuntu väldigt bra dualscreenstöd nu jämfört med för bara något år sedan. Själv harjag aldrig misslyckats med det, och kör projektorer etc dagligen.Problem 3. När jag startat om datorn som händer ibland så försvinner inställningarna på att jag ska ha Twinview på. Så efter varje reboot så måste jag styra upp det med Twinview. Lite småbökigt med Nvidia-settings. Gillar inte alls de inställningsmöjligheterna. Finns det något tillägg till Ubuntu som kan styra det med två skärmar? Dessutom kanske lite fler valmöjligheter än Nvidias egna? Finns det eller önskedrömmer jag?
MVH Andy[/quote]Hoppas jag inte är allt för omständig och trög. Men Ubuntu är inte riktigt helt logiskt för mig ÄN. Det tar sig lite varje dag.
Ingen fara - finns inga dumma frågor, bara dumma svar

-
Re: Flash fullskärm på sekundär
Om jag vill använda dett script, hur gör jag då? Försökte skapa en genväg på tv:n när jag hade separate x screen men det ville sig inte riktigt.
#! /bin/sh
# Run boxee on screen :0.1
export DISPLAY=:0.1
kommando-för-att-köra-browsern-här
Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]