Installera 9.1 @ HP pc

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
sparlund
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Installera 9.1 @ HP pc

Inlägg av sparlund »

Hej!

Har en stationär HP-dator som jag hade tänkt att formatera. Slänger först in min Xp-skiva, och kommer halvvägs in i installationen. Står då att jag behöver ngn fil, typ asms. Antar att skivan är gammal och inaktuell, så bestämmer mig för att köra ubuntu istället.

Så går in i bios och ställer in dvd som först boot-valet, och startar up. Men jag får aldrig menyn där jag ska trycka på ngn knapp för att boota från cdn, som jag fick nyss när jag bootade xp-skivan, utan den går direkt till mitten av xp-installationen. Har försökt forca dvd-bootningen i ngn meny jag kan nå ifrån boot-screenen, även det utan framgång

När jag kmr förbi boot-screenen står datorn och tuggar, och ngn streck rör sig neråt som att det har skrivits ngn osynlig text. Antar att den försöker bygga upp en miljö för att boota skivan, utan framgång.

Vad ska jag göra? Är i desperat behov av hjälp! :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera 9.1 @ HP pc

Inlägg av vulfgar »

Hur har du bränt CDn/DVDn? Det går inte att bränna en data-skiva och lägga .iso-filen som en fil utan man måste bränna .iso-filen som en avbild (image). Det är också viktigt att bränna på så låg hastighet som möjligt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
sparlund

Inlägg av sparlund »

vulfgar skrev:Hur har du bränt CDn/DVDn? Det går inte att bränna en data-skiva och lägga .iso-filen som en fil utan man måste bränna .iso-filen som en avbild (image). Det är också viktigt att bränna på så låg hastighet som möjligt.
Jag är säker på att jag bränt skivan rätt. Och dessutom har jag flera andra skivor, tex win Xp, som jag försöker boota med men det går ändå inte. Således liggar felet på själva datorn. Har googlat massor, men hittar inget bra svar..

Tror skivläsaren funkar.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

sparlund skrev:
vulfgar skrev:Hur har du bränt CDn/DVDn? Det går inte att bränna en data-skiva och lägga .iso-filen som en fil utan man måste bränna .iso-filen som en avbild (image). Det är också viktigt att bränna på så låg hastighet som möjligt.
Jag är säker på att jag bränt skivan rätt. Och dessutom har jag flera andra skivor, tex win Xp, som jag försöker boota med men det går ändå inte. Således liggar felet på själva datorn. Har googlat massor, men hittar inget bra svar..

Tror skivläsaren funkar.
Hmm, det var lurigare. Är du säker på att CD/DVD-läsaren är ok? Du kanske kan joxa lite mer med bootordningen i BIOS, ändra tillbaka till att boota först från hårddisken och sen tillbaks till CD igen. Ett alternativ kan vara att installera från USB.
sparlund

Inlägg av sparlund »

vulfgar skrev:
sparlund skrev:

Tror skivläsaren funkar.
Hmm, det var lurigare. Är du säker på att CD/DVD-läsaren är ok? Du kanske kan joxa lite mer med bootordningen i BIOS, ändra tillbaka till att boota först från hårddisken och sen tillbaks till CD igen. Ett alternativ kan vara att installera från USB.
Jag kan kolla imorn med en annan dvd-läsare!

Hur bootar man från en usb-sticka? Jag kan ju inte göra det innifrån windows, då allt är formaterat.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

sparlund skrev:
Hur bootar man från en usb-sticka? Jag kan ju inte göra det innifrån windows, då allt är formaterat.
Nu är jag inte med riktigt. ;)

Jag gissar att du frågar om detta:

Det beror på datorns BIOS om du har alternativet att starta från USB. Jag skulle tro att dom flesta datorer idag har den möjligheten, men säkert är det ju inte.
För att skapa en startbar USB-sticka från ubuntu så kan du använda denna guiden http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Ubuntu ... usb-sticka det funkar på motsvarande sätt med nyare ubuntu-versioner (jag har gjort en själv med ver 9.04)

För att fixa det från windows så finns den här guiden, tyvärr på engelska http://www.pendrivelinux.com/create-a-u ... n-windows/
sparlund

Inlägg av sparlund »

vulfgar skrev:
sparlund skrev:
Nu är jag inte med riktigt. ;)

Jag gissar att du frågar om detta:

Det beror på datorns BIOS om du har alternativet att starta från USB. Jag skulle tro att dom flesta datorer idag har den möjligheten, men säkert är det ju inte.
För att skapa en startbar USB-sticka från ubuntu så kan du använda denna guiden http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Ubuntu ... usb-sticka det funkar på motsvarande sätt med nyare ubuntu-versioner (jag har gjort en själv med ver 9.04)

För att fixa det från windows så finns den här guiden, tyvärr på engelska http://www.pendrivelinux.com/create-a-u ... n-windows/
Vad jag menade var att jag inte kan starta lixom öppna usb-stickan innifrån från filhanteraren inne i själva windows, då jag formaterat bort hela windows.

När jag satte boot-sequence såg jag aldrig valet att boota på usb, men ska försöka ändå! Tack!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"