Emerald - inget händer…

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Emerald - inget händer…

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Har nyligen installerat Ubuntu 9.10 ”from scratch”, som det heter. Hade Ubuntu 8.10 innan och installerade på tom hårddisk av flera anledningar, bland annat att min gamla hårddisk inte längre räckte till så jag köpte en ny som är dubbelt så stor, samt att uppgradering via uppdateringshanteraren aldrig någonsin funkat felfritt för mig sedan jag började med Ubuntu (7.04 var min första version) plus att jag helt enkelt kände för att ”börja om från början”.

Okej, totalt oväsentlig information kanske, men nu till själva ämnet då:

Från förråden installerade ett antal program som jag genom åren lärt mig att jag vill ha och nu gäller det ett av de mindre viktiga kanske, men man får ju gilla vad man vill…

Så jag installerade Emerald. Inget konstigt, bara sudo apt-get install emerald och så var det klart. Har även installerat ConfigCompisSettingsManager och ställt in saker hur jag vill ha dem, exempelvis 4×4 skrivbord (4 kuber), Sky-dome och sådant som gör att man blir lite gladare när man byter skrivbordsyta (att vara glad är en viktig ingrediens i mitt liv…) och jag har inte märkt att dessa små detaljer hittills ställt till med något, möjligen för några versioner sedan, men det verkar stabilt och snabbt numera i alla fall.

Nu till min fråga, äntligen…
Hur jag än ställer in Emerald så händer inte ett jota. Ubuntu skiter totalt i mig och mina försök att ställa in saker i just Emerald. Det verkar som att jag har något övergripande som tränger undan allt annat när det gäller fönsterutseende.

Några förslag på vad det skulle kunna vara eller vad man kan börja med när det gäller felsökning?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Emerald - inget händer…

Inlägg av Osprey »

Är emerald överhuvudtaget startat.??

Kod: Markera allt

emerald --replace &
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
argued.logic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av argued.logic »

Jag vill gärna hoppa in med ett litet nyttigt tips också.
Compiz Fusion Icon som även den finns i förråden är ett
trevligt sätt för att snabbt byta mellan emerald/metacity
bara för att ta ett exempel. Den har i stort sett allt för den
som byter/justerar saker och ting med utseende i gtk på
daglig basis.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Osprey skrev:Är emerald överhuvudtaget startat.??

Kod: Markera allt

emerald --replace &
Oj då, trodde att det startade automatiskt när man loggade in… men det kan jag ju fixa själv så att den gör i och för sig. Jag hade ju Emerald i Ubuntu 8.10 också, men jag kommer inte ihåg att jag behövde göra något särskilt. Har för mig att det var igång när jag hade installerat det, men det kan ju vara mitt minne som spelar mig ett spratt där.

Kan man avinstallera Metacity när man ändå kör Emerald och behöver man i så fall autostarta Emerald vid inloggning?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Det är alltid bra att ha metacity kvar om man skulle behöva stänga av de visuella effekterna :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag brukar också låta metacity ligga kvar för att ha något att falla tillbaka på om emerald krånglar. Dessutom skulle antagligen en avinstallation dra med sig lite allt möjligt gnome-relaterat...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

TweekiE skrev:Det är alltid bra att ha metacity kvar om man skulle behöva stänga av de visuella effekterna :)
Osprey skrev:Jag brukar också låta metacity ligga kvar för att ha något att falla tillbaka på om emerald krånglar. Dessutom skulle antagligen en avinstallation dra med sig lite allt möjligt gnome-relaterat...
Jo, det låter ju vettigt. Har ju ingen brist på utrymme heller, så jag låter det vara kvar. Det är ju enklast också…

Märkte en annan sak, efter att ha startat Emerald. För att kunna se resultatet av en ändring i inställningarna, som jag då gör med Emerald Theme Manager, var jag tvungen att köra kommandot igen. Så har jag absolut inte för mig att det var när jag hade Emerald i Ubuntu 8.10 (den version som ingår i något av förråden för Ubuntu 8.10).

Men jag är ju inte där och ändrar varje dag precis, så det kan kanske kvitta… Men det vore intressant att veta om det ska vara så eller om jag råkat på en bugg. Är det bara jag eller är det meningen att det ska fungera så här?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Hmm... istället för att lägga emerald --replace i uppstartsprogram så skulle du kanske kunna lägga till det i compiz? du vet det finns ett fönster dekorator alternativ i compiz setting manager... :)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

TweekiE skrev:Hmm... istället för att lägga emerald --replace i uppstartsprogram så skulle du kanske kunna lägga till det i compiz? du vet det finns ett fönster dekorator alternativ i compiz setting manager... :)
Antar att du menar alternativet ”Fönsterram”. Testade att skriva ”emerald --replace” i textrutan där samt att bocka ut motsvarande i uppstartsprogram-dialogen. Får se nästa gång jag startar om, om det fungerar som det ska.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Johnny Rosenberg skrev:
TweekiE skrev:Hmm... istället för att lägga emerald --replace i uppstartsprogram så skulle du kanske kunna lägga till det i compiz? du vet det finns ett fönster dekorator alternativ i compiz setting manager... :)
Antar att du menar alternativet ”Fönsterram”. Testade att skriva ”emerald --replace” i textrutan där samt att bocka ut motsvarande i uppstartsprogram-dialogen. Får se nästa gång jag startar om, om det fungerar som det ska.
Det var det jag menade! ;D
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Re: Emerald - inget händer… [LÖST]

TweekiE skrev:
Johnny Rosenberg skrev:
Det var det jag menade! ;D
Eftersom jag alltid har datorn avstängd över natten och att jag skriver detta en annan dag än när jag skrev förra inlägget så har jag alltså nu startat om min dator och det verkar fungera nu i alla fall. Ändringar kan jag se direkt och så vidare.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"