Krachad Karmic {LÖST}

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
goransv
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Krachad Karmic {LÖST}

Inlägg av goransv »

Hej,
lyckades köra Ubuntu Desktop 9.10 Karmic i en dag, tills jag var klåfingrig nog att välja lite flashigare desktop, den med dallriga fönster å allt crap, då fick jag ett meddelande att Nvida skulle aktiveras efter omstart. Dum som jag var forsatte jag att installera lite av varje. Körde update av program en gång, alltså ingen upgrade (fortfarande 9.10). Använde GUI inte cli för detta. Startade om datorn tillslut - vanliga splash bilden och sen efter en stunnd rasslar det förbi en massa text och längst ned står det:

init: udevtrigger main process (530) terminated with status 1
init: udevtrigger post-stop process (531) teerminated with status 1
init: udev monitor main process (529) killed by TERM signal

Ingen blinkande prompt ens- inget händer. Väntar.. väntar väntar..

Provar allt, kör recovery mode: samma resultat. Den kommer inte ens till recovery menyn.
Läser en massa: böcker, google. Blir inte klokare.
Tycker det måste finnas nåt sätt att rulla tillbaka OS:et innan felet.
Provade också att starta från LiveCD och kunde kika i partitionen som Karmic ligger på. Provade några tips jag hittat. T ex att ta bort xorg.conf. Ingen skillnad. Läst igenom alla loggar i /var/log. Inte klokare av det heller.
Vågar inte köra en nyinstallation, risk att allt försvinner inklusive mina andra partioner.
Det vore bra om man kunde dissabla nätverk/program osv, som man kan göra i XP/VISTA om man har problem.
Försökt hitta info om udev, men inget som lett till nåt vettigt. Nu ger jag upp, kanske är Bill´s OS som gäller ändå. :-[

Bilaga: illustrativ skärmdump..
Bilagor
Skärmdump!
Skärmdump!
dator_crap.jpg (77.1 KiB) Visad 449 gånger
Senast redigerad av 1 goransv, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Krachad Karmic

Inlägg av Ulsak »

knepigt, liten snabb analys ( helt ovetenskaplig dock) kan vara att det föreligger nån skum konflikt med hårdvarudetekteringen ( HAL) har ju blivit ersatt med bl a udev om inte jag minns fel. Ett sätt komma tillbaka är att prova dunka in ESC och gå till recovery och se om inte kan göra en xfix.
Nu har jag ej behövt göra det på jättelänge tack vare überdator från GSS-data så jag hoppas att jag minns rätt.
goransv
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Krachad Karmic

Inlägg av goransv »

Går tyvärr inte att köra recovery som jag skrev.

Men jag provade som jag läste i en annan tråd att ominstallera Ubuntu.

Gjorde så här:

1. Startade med den installations CD (You are using Ubuntu 9.10 - the Karmic Koala - released in October 2009 and supported until April 2011.) som jag tidigare bränt ned, i LiveCD mode.
2. Backupade en del filer från den pajade partionen till min VISTA partion. Skippade att ta backup på sources.list (ville inte få samma fel igen.)
3. Starade installationsikonen på skrivbordet.
4. Valde gammla partionen dev/sda6 som / och monteringspunkt utan att välja formatering.
5. Använde samma användarnamn som tidigare. Importerade bokmärken och mail.
6. När allt var klart hade jag gamla desktopen tillbaka som tidigare. Men igen fungerade mus eller 3 mobilt internet. Ganska oanvändbart. Plus att såklart var ny installerade program som VirtualBox borta.
7. Kollade lite i systemet, såg att den använde vmlinuz 2.6.31-19 och inte 2.6.31-14 som tidigare, mycket förvånande, då jag använde exakt samma skiva och ingen Internet uppkoppling. Kan det vara skillnad att göra installationen innifrån LiveCD desktopen eller direkt genom att boota med LiveCD:n?
8. Körde en professor kalkyl rövare och startade upp med 2.6.31-14 kärnan som fortfarande fans i boot menyn.
9. Fungerade perfekt, allt fungerade inkl mus och mobilt bredband med 3Connect.

Så man kan nog säga att det är löst. Men mysko lösning. Något som kan noteras är att allt inte fungerar som det ska i 2.6.31-19, på min Dell XPS 1530 och en updatering med Update Manager sabbar hela systemet om det nu inte var Nvidia aktiveringen..
PS!
Gjorde en updatering med Update Manager och såg att 2.6.31-19 kärnan fans med där, kryssade av den plus en massa annat som jag inte vill updatera nu. Startade om efter det och när jag nu valde system -> preferences -> aperance och Visual Effects -> Normal så hittades Nvidia drivisarna. Startade om igen och det fungerar fortfarande. Så i forsättningen håller jag mig långt borta från den förhatliga 2.6.31-19 kärnan.

Frågan är hur undviker man såna här problem (6-7 timmar bortkastad tid)? Köpa en till identisk dator och göra updateringen först på?
Bilagor
Screenshot.png
Screenshot.png (142.11 KiB) Visad 435 gånger
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"