openoffice vs staroffice.

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

openoffice vs staroffice.

Inlägg av Forcevision »

Hejsan.

Vad är skillnaden på openoffice och staroffice ?

/Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
AndreasS
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: openoffice vs staroffice.

Inlägg av AndreasS »

Forcevision skrev:Hejsan.

Vad är skillnaden på openoffice och staroffice ?

/Force
StarOffice är Suns officepaket som bygger på den öppna OpenOffice, men med några tillägg av Sun.

//Andreas
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Är båda gratis ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

StarOffice kostar några hundralappar. För det får man litet support och några smärre finesser. StarOffice och OpenOffice har samma kodbas, ser ut och fungerar på samma sätt (Staroffice har litet annorlunda loggor). StarOffice var SUŃ:s tänkta företagsversion medan OOo är deras gratisversion.
Användarvisningsbild
AndreasS

Inlägg av AndreasS »

Pavel skrev:StarOffice kostar några hundralappar. För det får man litet support och några smärre finesser. StarOffice och OpenOffice har samma kodbas, ser ut och fungerar på samma sätt (Staroffice har litet annorlunda loggor). StarOffice var SUŃ:s tänkta företagsversion medan OOo är deras gratisversion.
StarOffice är gratis för privatpersoner - dock ej för företag.
StarOffice ingår även numera i Googles Googlepack.

http://sv.wikipedia.org/wiki/StarOffice

//Andreas
Pavel

Inlägg av Pavel »

StarOffice är inte alls gratis för privatpersoner. Det kostar 34.95 dollar: http://www.sun.com/software/staroffice/get.jsp. Staroffice 8 (=OOo 2) samma som för företag. StarOffice ingick ett kort tag för ett par år sedan i Googlepack, men inte nu längre. Google ville väl satsa på sitt Googledocs istället.
Användarvisningsbild
AndreasS

Inlägg av AndreasS »

Pavel skrev:StarOffice är inte alls gratis för privatpersoner. Det kostar 34.95 dollar: http://www.sun.com/software/staroffice/get.jsp. Staroffice 8 (=OOo 2) samma som för företag. StarOffice ingick ett kort tag för ett par år sedan i Googlepack, men inte nu längre. Google ville väl satsa på sitt Googledocs istället.
I Stand corrected.
Man ska inte tro på allt man läser på wikipedia =(
m!rage

Inlägg av m!rage »

Ändrade det på Wikipedia - hoppas det inte var fel nu. Betydligt fler personer säger att det är gratis än tvärtom men man får väl tro på det Sun/Oracle skriver
Pavel

Inlägg av Pavel »

Om någon menar att Staroffice är gratis så be dem ange en länk där man kan ladda ner det (inte Piratviken)!
Mer om StarOffice på Oracles (fd SUN:s) sida: http://www.sun.com/software/staroffice/index.jsp
StarOffice måste vara en av de sämsta affärsidéerna någonsin. Man gör en produkt som man tar betalt för och släpper sedan exakt samma produkt under ett annat namn för gratis nedladdning. OpenOffice:s forum ger bättre support än Oracle/SUN. De små extra saker som följer med StarOffice kan man enkelt ladda hem gratis och lagligt även i OOo.
Som grädde på moset släpper man källkoden fri så att andra kan utveckla sina varianter av programmet (Go-oo, PortableApps och Novell samt någon kinesisk avknoppning tror jag). Vi bör väl alla vara tacksamma för SUN:s dåliga sinne för affärer. Hoppas att Oracle, som precis köpt SUN, inte kommer att ändra konceptet!
Sedan kan man ju påpeka att det går utmärkt att frivilligt skänka pengar till OOo. Extra pengar gynnar utvecklingen.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Kan tänka mig att Staroffice HAR varit gratis men är numera betalprogram av okänd anledning. Hittar tyvärr ingen daterad länk som säger att det är gratis
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag tror enda gången Staroffice var gratis var då det under en kort period ingick i GooglePack. Det var StarOffice 8 (=OOo 2). Då fanns redan StarOffice 9 (=OOo3) att köpa. Man gav alltså bort en äldre version av sitt program.

Jag hittade denna text på StarOffices sida som beskriver skillnaderna mellan StarOfice och OOo:

Q:
What are the differences between StarOffice 9 Software and the OpenOffice.org 3.0?
A:
At the core binary level there are no differences. StarOffice 9 Software is Sun's professional distribution of OOo and comes with:
Extensions and mail/calendar functionality comes with StarOffice Software, with OpenOffice.org you have to download each extension separately.
Sun warranty and indemnification.
Hot fixes, patches and updates (OOo is full installation).
Committed timelines.
3 free warranty support calls (in retail).
Customization, if business opportunity is big enough.
(http://www.sun.com/software/staroffice/faqs.jsp fråga 9)

De extrasaker man erbjuder i StarOffice fixar man till på fem minuter i OOo. På ett sätt är det litet synd att SUN förmodligen inte tjänat några stora pengar på StarOffice. Man kommer inte att ha råd att bekosta utvecklingen av OOo i all oändlighet.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Nej, jag tror inte det finns några privatpersoner som köper Star O, men däremot finns det fortfarande många företag/kommuner som använder det.
kanske av lathet eller okunskap om OO, eller förutfattade meningar om betal vs. fri-versionerna av det.

Vet att man använder Star Office på grundskolor i Malmö.

(undrar hur kompetensen är bland grundskolornas IT-ansvariga? är det gamla skrivmaskinslärare som inte kan ett dyft utöver det de blir lärda på komvux-kurserna de tagit i datorkunskap?)
m!rage

Inlägg av m!rage »

Vad jag fattat det som så handlar det väldigt mycket om admin's personliga smak. På min skola har vi tunna klienter med Windows Server 2003 och Microsoft Office 2007 medan man på någon skola köpt över 1000 MacBooks läste jag på IDG. Vilket är ett extremt slöseri med pengar enligt mig.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

cthulhu skrev:Nej, jag tror inte det finns några privatpersoner som köper Star O, men däremot finns det fortfarande många företag/kommuner som använder det.
kanske av lathet eller okunskap om OO, eller förutfattade meningar om betal vs. fri-versionerna av det.

Vet att man använder Star Office på grundskolor i Malmö.

(undrar hur kompetensen är bland grundskolornas IT-ansvariga? är det gamla skrivmaskinslärare som inte kan ett dyft utöver det de blir lärda på komvux-kurserna de tagit i datorkunskap?)
Jag arbetade på en skola som försökte att införa Star Office men det var inte eleverna som protesterade utan lärarna de ville ha MS Office trots att det var ett mycket dyrare alternativ. Märkligt att en yrkesgrupp som ska lära andra nya saker var så emot att lära sig nya saker.
Pavel

Inlägg av Pavel »

MS och även Apple satsar stenhårt för att ge saftiga rabatter till studenter(=lärare mfl) under utbildning. När man får någon att köpa ett Officepaket eller Windows för halva priset som student, lär personen sig att så här ska en dator fungera. När studenter läst färdigt hamnar många i beslutsfattande positioner. Då för de vidare vad de själva kan om datorer, det vill säga att man måste ha Windows och MS Office. MS ger dessutom kraftiga rabatter till skolor och universitet i precis samma syfte. Där blir det en ännu större inlåsningseffekt, eftersom lärare kräver att studenter lämnar in uppgifter i MS Office format. Då tvingar man i praktiken studenter antingen att betala Microsoftskatt för att kunna studera, eller begå kriminella handlingar genom att hoppa i Piratviken. Även om MS givetvis är emot piratkopiering, bryr de sig inte särskilt mycket. Även piratkopierade MS Office paket leder till att MS Office blir en de facto standard.
Jag kan av egen erfarenhet säga att om man använt MS proprietära filformat och har tusentals sidor text skriven i det, är det inte så enkelt att byta program. Även om man inte ska vara konspirationsteoretiker, så nog har MS hittat många mästerliga sätt att tjäna pengar på.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Japp, så är det. Men det går faktiskt att ta sig ur ganska enkelt med Openoffice då det klarar att både läsa och skriva från/till MS-Office-dokument. Mina lärare är inte så datorkunniga och skiter i vilket program som används, bara nånting visas när de dubbelklickar på dokumentet. Så jag brukar lämna in allt som PDF. Andra skolor kanske är striktare när det gäller filformat
Pavel

Inlägg av Pavel »

När jag gick över till OOo var inte stödet för MS Office filer särskilt bra. Enkla tabeller rasade totalt ihop. När man har tabeller som sammanfattar ett halvårs forskning blir det ganska besvärligt. Fortfarande kan det bli problem att konvertera avancerade tabeller och layouter. Stödet har dock förbättrats mycket sista 1,5 året.
Ett annat h-e var att få över alla litteraturreferenser jag hade gjort i Word filer med EndNote. I praktiken fick jag göra om varenda fotnot jag satt. Om något är Firman bakom EndNote ännu lömskare än MS. Man blir totalt inlåst.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Klart att Oracle kommer göra allt för att sko sig på Sun's kunnande inom programmutveckling snart är det säkert dags för Virtualbox att få ett alternativ starbox ?
Att donera till sun i dagsläget är nog att spola ner pengarna i toaletten då Oracle bestämmer och varför skall man donera pengar till ett vinstdrivande företag .

Här är deras egna idiotiska förklaring till varför programmet numera kostar pengar

Q:
Why is Sun now charging education users for StarOffice Software?
A:
With the core binaries between StarOffice Software and OpenOffice.org the same, users desiring a free office suite from Sun can use OpenOffice.org. Sun's software strategy is built around an open source version for free that has unlimited licensing flexibility and a commercial or professional version that offers indemnification among other services and is for a fee. To be consistent with this strategy and to clearly differentiate between StarOffice Software and OpenOffice.org are the main reasons for this new policy.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag håller med, Oracles planer för SUN:s gamla produkter är en källa till oro. Det enda man har sagt så här långt är att allt ska fortsätta som vanligt, men vad skulle man annars säga? Virtualbox, Java, MySql och OOo är centrala för många.
Angående OOo såg jag ett intressant nyhetsmeddelande om att Oracle tänker göra en storsatsning på molnet. Jag vet inte vad man ska tycka om det. Det finns många molnmöjligheter för de som vill arbeta på det sättet redan. Frågan är om det går att göra det bättre än Google, Zoho m fl. OOo är den bästa tunga fria traditionella kontorssviten (KOffice i all ära, men de ligger efter). Jag kanske är gammaldags, men jag föredrar att ha program och filer på min egen disk som jag kontrollerar själv. Sedan kan molnapplikationer vara bra komplement. Jag tycker det vore synd om OOo skulle bli en halvlyckad molnapplikation på bekostnad av utvecklingen av huvudprogrammet.
Jag tror å andra sidan att en pengagåva till OOo, alltså inte en StarOffice licens, inte är bortkastad. Licensen, LGPL, går ju inte att ändra på.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Pavel skrev:MS och även Apple satsar stenhårt för att ge saftiga rabatter till studenter(=lärare mfl) under utbildning.
Om jag inte är helt fel på det så gör biltillverkare samma sak, med körskolor.

Ang. stora filer med forskningsresultat, tycker jag själv att det enda alternativet är LaTeX (speciellt om det är naturvetenskap, som kemi, fysik, matte). LaTeX har alltid funkat, kommer alltid att funka. Hederlig UTF-8.
Dessutom blir resultatet alltid enormt mycket bättre än något MS/Star/Open Office någonsin kommer i närheten av. Fast man kanske inte skall jämföra typsättningsprogram med WYSIWYG ordbehandlare.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"