Bildikoner vid inloggningen syns ej [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Bildikoner vid inloggningen syns ej [LÖST]

Inlägg av brattham »

Jag har precis uppdaterat till 9.10.

[1]
Jag försöker få en liten bildikon att visas i inloggningfönstret vid sidan av användarnamnet i inloggningslistan, på samma sätt som jag tidigare haft. Jag har prövat att lägga bilderna dels i /usr/share/pixmaps/faces samt i ~[användare]/.face och ~[användare]/.face.icon, fast det verkar gdm ignorera totalt :(. Bilderna har jag kallat [användare].png, t ex "per.png", för mitt val av bild.

[2]
Dessutom har det börja knäppa till i högtalaren varje gång inloggningsrutan dyker upp. Det är ett ganska högt, men kort knäpp - inget önskvärt allts!

Hur löser jag dessa till synes obetydliga små problem?

/Mvh Per
Senast redigerad av 4 brattham, redigerad totalt 27 gång.
Användarvisningsbild
AndreasS
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Bildikoner vid inloggningen syns ej

Inlägg av AndreasS »

Bilden kan du med enkelhet fixa genom att gå till Systemmenyn sedan inställningar, och sedan Om mig. Där kan du välja en bild.
Vad det gäller knäppet eller knastrandet kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Användarvisningsbild
brattham

Re: Bildikoner vid inloggningen syns ej

Inlägg av brattham »

Hej, AndreasS!

Det var ju både logiskt och enkelt! Någon gör dock att detta inte funkar för mig. Kanske har det med att jag tidigare har använt mig av tema med fönsterbläddrare i version 9.04, eller så är det någon annan inställning som jag måste ändra innan det ska funka, men som jag inte hittar.

Jag tar gärna emot fler tips!

/Per
Användarvisningsbild
brattham

[LÖST] Re: Bildikoner vid inloggningen syns ej

Inlägg av brattham »

Det funkade precis som AndreasS sa att ens avatar dyker upp automatiskt i ansiktsbläddraren vid inloggningen ("GDM-välkomst-hälsaren"), efter det att man har laggt in sin bild i "Om Mig", om man installerar Ubuntu 9.10 från början (utan att uppgradera). Det fungerade dock inte för mig efter att ha att uppgraderat från 9.04.

Det verkar av många anledningar vara bättre att installera om allt från början än att uppgradera. Många saker verkar fungera bättre vid nyinstallation samt att allt inte uppdateras vid uppgradering. Grub är en sådan sak; vid nyinstallation av 9.10 får man Grub2, fast vid uppgradering från 9.04 får man behålla den "gamla" Grub.

/Mvh Per
Användarvisningsbild
Dr Phil
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: [LÖST] Re: Bildikoner vid inloggningen syns ej

Inlägg av Dr Phil »

brattham skrev:Det funkade precis som AndreasS sa att ens avatar dyker upp automatiskt i ansiktsbläddraren vid inloggningen ("GDM-välkomst-hälsaren"), efter det att man har laggt in sin bild i "Om Mig", om man installerar Ubuntu 9.10 från början (utan att uppgradera). Det fungerade dock inte för mig efter att ha att uppgraderat från 9.04.

Det verkar av många anledningar vara bättre att installera om allt från början än att uppgradera. Många saker verkar fungera bättre vid nyinstallation samt att allt inte uppdateras vid uppgradering. Grub är en sådan sak; vid nyinstallation av 9.10 får man Grub2, fast vid uppgradering från 9.04 får man behålla den "gamla" Grub.

/Mvh Per
Har du löst problemet med det höga knäppet vid uppstarten?
Har du gjort det så får du gärna berätta för mig. :)
Bild
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"