Hade tänkt göra en ominstallation snart och tänkte kolla lite vilka argument det finns att lägga olika partitioner "längst in" på HD:n. Visst, där snurrar det snabbare, betyder det att den skriver snabbare där?
Tänkte mig tre partirioner:
-/home
-swap
-tomt utrymme för testa-på-distros
-resten av operativsystemet
Partitionera: Vilken ordning på dessa på Hårddisken
Re: Partitionera: Vilken ordning på dessa på Hårddisken
Vad jag vet så vinner man inte speciellt mycket nuförtiden på att ha ta hänsyn var partitionerna ligger.
Kan hända jag att har fel...
Har du bara ett OS på din hårddisk så kan jag inte se någon anledning till att krångla till det.
Kan hända jag att har fel...

Har du bara ett OS på din hårddisk så kan jag inte se någon anledning till att krångla till det.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Partitionera: Vilken ordning på dessa på Hårddisken
Diskussionen är uppe ibland. Ofta utmynnar den dock i att det inte har så stor betydelse i vilken ordning partitionerna ligger. Rent praktiskt instämmer jag alltså i Rune.Ks svar. Men finns det någon som känner detaljer och vill diskutera/informera mer så välkommencthulhu skrev:Hade tänkt göra en ominstallation snart och tänkte kolla lite vilka argument det finns att lägga olika partitioner "längst in" på HD:n. Visst, där snurrar det snabbare, betyder det att den skriver snabbare där?
Tänkte mig tre partirioner:
-/home
-swap
-tomt utrymme för testa-på-distros
-resten av operativsystemet

Allt beror ju på vad man kallar yttre och inre. Men vanligen säger man väl att de yttre partierna på disken snurrar snabbare (och det är kortare för diskarmen att sträckas ut). Det är här de första partitionerna hamnar.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)