Strukturen på supportforum
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Strukturen på supportforum
Jag har snappat några idéer som drunknat i det lite taskigs signal/brus-förhållandet som just nu råder:
Kanske är det på sin plats att komplettera de nuvarande kategorierna i supportforumet med en kategori Nybörjare, där inga frågor är för dumma, alla lösningsförslag och svar hålls på en väldigt pedagogisk nivå. En annan kategori som konde läggas till är: Avancerat, där vi kan diskutera test av lite alfa- och betagrejor, kommandoradsknep och andra lite "nördigare" saker, som trots allt också hör till Linux glädjeämnen.
Idéerna är inte mina men jag tycker att de låter vettiga.
Kanske är det på sin plats att komplettera de nuvarande kategorierna i supportforumet med en kategori Nybörjare, där inga frågor är för dumma, alla lösningsförslag och svar hålls på en väldigt pedagogisk nivå. En annan kategori som konde läggas till är: Avancerat, där vi kan diskutera test av lite alfa- och betagrejor, kommandoradsknep och andra lite "nördigare" saker, som trots allt också hör till Linux glädjeämnen.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
SV: Strukturen på supportforum
Mycket bra tycker jag. Vad tycker ni andra ?Urban Anjar skrev: Jag har snappat några idéer som drunknat i det lite taskigs signal/brus-förhållandet som just nu råder:
hmmm..
vem avgör då vilken fråga som är avancerad, och vilken är enkel/nybörjarfråga?
Skall jag själv avgöra om det är en lätt eller svår fråga, eller skall moderatorerna flytta frågorna efter någon sorts mall?
Vilket extra jobb det kommer bli..
Sen är risken att de som är väldigt duktiga inte kollar in nybörjartrådarna och nybörjarna missa massor med kompitenta svar...
just my 2-cents
vem avgör då vilken fråga som är avancerad, och vilken är enkel/nybörjarfråga?
Skall jag själv avgöra om det är en lätt eller svår fråga, eller skall moderatorerna flytta frågorna efter någon sorts mall?
Vilket extra jobb det kommer bli..
Sen är risken att de som är väldigt duktiga inte kollar in nybörjartrådarna och nybörjarna missa massor med kompitenta svar...
just my 2-cents
blogg @ Gargamel.NU
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jag tror i huvudsak att frågeställaren kan avgöra det, annars hamnar frågan där den gör i alla fall. Endast i undantagsfall tror jag det är önskvärt att moderatorerna flyttar runt frågor. Det handlar både om deras arbetsbalastning och om att har jag lagt frågan i Avancerat, så letar jag nog efter svaren där också...vem avgör då vilken fråga som är avancerad, och vilken är enkel/nybörjarfråga?
De som är väldigt duktiga och har fokus och förmåga att hjälpa nybörjare på deras egen nivå tittar nog där. Om de duktiga saknar denna begåvning och detta intresse mår nog båda parter bäst av att de inte möts.
Om det är några nybörjarfrågor som inte reds ut av dem som dagligdags läser nybörjarforumet, får kanske någon översätta frågan till "nördiska", posta den i något mer avancerat forum, översätta tillbaka svaret och hjälpa nybörjaren, men nu snackar vi extremfall
Jag håller med Urban Anjar, men jag ser gärna att det "trollen" och nuvarande "ledning" skapar ett eget forum där de kan munhuggas....
Om gränsen mellan nybörjare och avancerad, överlåt det åt var och en.
Jag är nybörjare på mycket inom Linux, men kanske är intresserad av avancerade problem.
/Jorgen
Om gränsen mellan nybörjare och avancerad, överlåt det åt var och en.
Jag är nybörjare på mycket inom Linux, men kanske är intresserad av avancerade problem.
/Jorgen
Tummen upp för detjebbb skrev: Jag håller med Urban Anjar, men jag ser gärna att det "trollen" och nuvarande "ledning" skapar ett eget forum där de kan munhuggas....

blogg @ Gargamel.NU
- danno
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Jag är med på detta!
Ämnet har diskuterats förr, och de flesta verkade ense om att det är en god idé.
I forumets nybörjardel skulle förståelse och acceptansen vara högre,
då de nya användarna ofta inte tänker på att svaret de söker redan kan finnas.
Wikin skulle (om jag förstod rätt) få en ”kom-i-gång” del, där guider skall vara så enkla som möjligt,
samt en ”fördjupningsdel” där samma sak beskrivs mer avancerat, för den som vill lära sig mer.
Självklart blir det då upp till oss som svarar i supportforum och skriver i wikin,
att följa detta.
Nu är detta forum nytt för ubuntu-se, och måhända behövs en del justeringar för att bli optimalt.
Bara alla parter blir kompisar igen, och kan fokusera på GNU/Linux i allmänhet och Ubuntu i synnerhet, kommer detta att bli hur bra som helst!
Glöm heller inte bort att vi alla är nybörjare på en del saker, även vi som hackat config-filer i åratal.
Att få en enkel och grundläggande förklaring är ingen nackdel, även om du kan mycket innan.
Ämnet har diskuterats förr, och de flesta verkade ense om att det är en god idé.
Wikin skulle (om jag förstod rätt) få en ”kom-i-gång” del, där guider skall vara så enkla som möjligt,
samt en ”fördjupningsdel” där samma sak beskrivs mer avancerat, för den som vill lära sig mer.
Självklart blir det då upp till oss som svarar i supportforum och skriver i wikin,
att följa detta.
Nu är detta forum nytt för ubuntu-se, och måhända behövs en del justeringar för att bli optimalt.
Bara alla parter blir kompisar igen, och kan fokusera på GNU/Linux i allmänhet och Ubuntu i synnerhet, kommer detta att bli hur bra som helst!
Glöm heller inte bort att vi alla är nybörjare på en del saker, även vi som hackat config-filer i åratal.
Att få en enkel och grundläggande förklaring är ingen nackdel, även om du kan mycket innan.
Det finns ett sätt att automatiskt sortera in förstagångsanvändarna (nybörjarna) till en specific sektion och det är att kategorisera dom efter sin titel och efter hur många poster som är gjorda.
Till exempel:
Kalle kommer hit för första och får ju idag titeln "Ny Ubuntist", den enda kategori han kan posta i är nybörjar forumet, alla andra är bara läsbara.
När han får sin nästa titel, så öppnas alla övriga kategorier upp så han även kan posta i dom.
Till exempel:
Kalle kommer hit för första och får ju idag titeln "Ny Ubuntist", den enda kategori han kan posta i är nybörjar forumet, alla andra är bara läsbara.
När han får sin nästa titel, så öppnas alla övriga kategorier upp så han även kan posta i dom.
bobcat: så om kalle som kört linux sen 1993 bytt till ubuntu kommer hit så kan han bara posta i nybörjar trådarna?
blogg @ Gargamel.NU
- danno
Precis vad jag skulle skriva.Barre skrev: bobcat: så om kalle som kört linux sen 1993 bytt till ubuntu kommer hit så kan han bara posta i nybörjar trådarna?
Vi KAN ju få extremt duktigt folk som absolut inte är nybörjare i Linux.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Nä, en sådan automatisk styrning tror jag inte heller på, jag tror att folk kan sortera in sig på nybörjare eller inte alldeles själva.
Visst, vi är alla nybörjare på vissa aspekter av Linux, men en gammal räv som kan läsa manualsidor, kan använda terminalen, vet vad kärnan och skalet är kan ta till sig helt annan information än den rena nybörjaren även om han är helt grön på videocodecs, LaTeX eller c-programmering. Ofta räcker det med en liten länk eller en hint om vad programmet heter så att man hittar rätt manualsida.
"Riktiga" nybörjare behöver mycket mer omsorg och pedagogik.
Visst, vi är alla nybörjare på vissa aspekter av Linux, men en gammal räv som kan läsa manualsidor, kan använda terminalen, vet vad kärnan och skalet är kan ta till sig helt annan information än den rena nybörjaren även om han är helt grön på videocodecs, LaTeX eller c-programmering. Ofta räcker det med en liten länk eller en hint om vad programmet heter så att man hittar rätt manualsida.
"Riktiga" nybörjare behöver mycket mer omsorg och pedagogik.
Senast redigerad av 1 Urban Anjar, redigerad totalt 14 gånger.
Mitt syfte var inte att peka på vad man ska göra, utan mera vad man kan göra. Visa på en möjlightet av flera.
Och jag håller med om att jag skulle inte heller villa se en sådan styrning, men kanske man kan så ett frö hos nån till en betydligt bättre ide....bara man tar bladet från mun och kastar ut en möjlighet.
Och jag håller med om att jag skulle inte heller villa se en sådan styrning, men kanske man kan så ett frö hos nån till en betydligt bättre ide....bara man tar bladet från mun och kastar ut en möjlighet.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Då kan man kanske på något vis lysa upp nybörjarforumet för nykomlingarna så att det layoutmässigt inte går att missa, för visst gör nybörjare tokfel ibland.Bobcat skrev: Mitt syfte var inte att peka på vad man ska göra, utan mera vad man kan göra. Visa på en möjlightet av flera.
Jag var aktiv på linux.nu en gång i tiden. Där fick nybörjarna för sig att de skulle ställa sina frågor som en nyhet i stället för i forumet, så med jämna mellanrum dök det upp en "nyhet" där någon ondgjorde sig över att de inte fick igång X eller något annan liknande. Det slutade om jag minns rätt med att vi fick införa censur på nyheter, så att varje nyhet skulle godkännas av en moderator innan den publicerades.
Men att låsa så att nya medlemmar bara kan posta i nybörjarforum tror jag inte på av skäl som framförts tidigare...
[quote="Urabn"]Då kan man kanske på något vis lysa upp nybörjarforumet för nykomlingarna så att det layoutmässigt inte går att missa, för visst gör nybörjare tokfel ibland.[/quote]
Den var ju inte så dum.
Plus att man kanaske kan få ett automatiskt meddelande de första 3 gångerna man postar som påpekar det här med "nybörjar" sektionen med, om de skulle missa att posta på rätt ställe.
Är de redan anvancerade användare så lär de nog veta vart de ska posta ändå utan några hänvisningar.
Den var ju inte så dum.
Plus att man kanaske kan få ett automatiskt meddelande de första 3 gångerna man postar som påpekar det här med "nybörjar" sektionen med, om de skulle missa att posta på rätt ställe.
Är de redan anvancerade användare så lär de nog veta vart de ska posta ändå utan några hänvisningar.
Det måste vara fler än jag som upptäckt, att som ny användare kanske man ställer "dumma frågor".danno skrev:
Och får ett luddigt svar, med den underförstådda meningen "RTFM".
/Jorgen
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jag skrev en grej om det i min blogg för ett tag sedan:jebbb skrev:Det måste vara fler än jag som upptäckt, att som ny användare kanske man ställer "dumma frågor".danno skrev:
Och får ett luddigt svar, med den underförstådda meningen "RTFM".
/Jorgen
http://www.linuxportalen.se/node/1716
- danno
RTFM är väl bland det dummaste svar man kan ge, särskilt till en som uppenbarligen är osäker.
Om jag tar mig tid att svara på ett inlägg, måste jag ju faktiskt svara på frågan, annars kan jag lika gärna låta bli.
Är inte mitt svar tillräckligt, får frågeställaren be om förtydligande.
Jag tycker det är trevligt att kunna hjälpa till, det är bla. därför jag läser dessa forum.
Att vi, massor av privatpersoner, ger varandra hjälp, och support utan krav på betalning, och helt frivilligt är en fantasktisk sak,
som tyvärr håller på att försvinna på andra håll.
Låt oss ta vara på detta, tag med hjälpsamheten ut i vardagen, dela med dig av dina kunskaper.
Blev visst lite utsvävningar, min poäng är: Glöm inte bort varför vi är här.
Om jag tar mig tid att svara på ett inlägg, måste jag ju faktiskt svara på frågan, annars kan jag lika gärna låta bli.
Är inte mitt svar tillräckligt, får frågeställaren be om förtydligande.
Jag tycker det är trevligt att kunna hjälpa till, det är bla. därför jag läser dessa forum.
Att vi, massor av privatpersoner, ger varandra hjälp, och support utan krav på betalning, och helt frivilligt är en fantasktisk sak,
som tyvärr håller på att försvinna på andra håll.
Låt oss ta vara på detta, tag med hjälpsamheten ut i vardagen, dela med dig av dina kunskaper.
Blev visst lite utsvävningar, min poäng är: Glöm inte bort varför vi är här.
Efter en helt dag med funderingar har jag ändrat mig. Vi är alla här på forumet för att hjälpa andra eller själva söker hjälp. Då är det ju självklart egentligen, att ställa upp, när en nybörjare ställer frågor, hur "dumma" dom än är.Urban Anjar skrev: Jag har snappat några idéer som drunknat i det lite taskigs signal/brus-förhållandet som just nu råder:
Att tränga nybörjare i en hörna och skaffa en plats för avancerade användare, betyder att vi skaffe ett " Vi och Dom" forum. Detta stämmer inte överens med Ubuntus ande.
Poängen är väl att i ett avancerat forum kan man ge svar som "läs manualsidan för att hitta exakta flaggor, för jag minns det inte i sidan" och/eller rekomendera förinstallerade terminalprogram, istället för att beskriva hur man startar synaptic, och hur man väl där slår på universe, för att sedan hämta ett grafiskt program som gör samma sak som terminlprogrammet, och för att slutligen starta det och använda det.
Ingen ska Tvingas in i ett nybörjarforum, men det kan ses som en indikation på vilken typ av svar användaren vill ha.
Samtidigt vore en annan lösning att användaren själv får välja "kunskapsnivå" i sin forumprofil, så att man på så vis kan hinta om vilken nivå man önskar sig på ett svar.
Ingen ska Tvingas in i ett nybörjarforum, men det kan ses som en indikation på vilken typ av svar användaren vill ha.
Samtidigt vore en annan lösning att användaren själv får välja "kunskapsnivå" i sin forumprofil, så att man på så vis kan hinta om vilken nivå man önskar sig på ett svar.
Nope... man behåller samma struktur som idag med utökar då med något som manPauli skrev:
Att tränga nybörjare i en hörna och skaffa en plats för avancerade användare, betyder att vi skaffe ett " Vi och Dom" forum. Detta stämmer inte överens med Ubuntus ande.
kan kalla "Avancerat". (borde finnas ett bättre namn ?)
Med tydliga varningssignaler för newbies i det delforumet så kan då alfa, betor, roliga experiment/tester
, erfarenheter diskuteras av de som är intresserade av detta.