gnome-meny problem

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
Beta

gnome-meny problem

Inlägg av Beta »

Hej på er!
Jag hade ett fint, väl fungerande OpenSuse (gnome) setup tills jag härom dan drog ner nån uppdatering (update via software updates menyn). Det blev en massa strul för nästa gång jag bootade om datorn (kör annars mest hibernate) så kom inga paneler och inga desktop ikoner. Inga error meddelanden, och när jag startade om datorn så hittade den inget OS alls och det blev att lägga in OSet igen med en äldre version. Samma problem kom dock igen när jag sen försökte updatera det nyinstallerade systemet.
Blev sur på SUSE och tänkte jag skulle gå tilbaks till gamla goda Ubuntu. Men nu får jag samma problem här också... Dock ger Ubuntu ett errormeddelande (tack för det i alla fall!). Det är nåt strul med gnome-main menu, säger den, och det låter ju väldigt rimligt.

Så min fråga är a) går det att fixa utan att jag installerar om allt med en äldre OS version? Jag kan komma åt terminalen, men vet inte vad jag skulle skriva i så fall för att knuffa gnome-menyn igång.
b) Har nån annan haft liknande problem nyligen och vet exakt vilket paket orsakat problemet? Eller är det bara min konstiga hårdvara (gammal laptop) som inte vill?

När jag ersatte SUSE med Ubuntu så lät jag home vara kvar utan formattering. Är det risk att det är nåt konstigt kvar där som alltså fortsätter jävlas eller är det nån patch som kommit till kerneln eller gnome som nu inte är kompatibel med min dator?

Ursäkta det långa inlägget,
/Beta
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: gnome-meny problem

Inlägg av mcNisse »

Du har antagligen blivi med korrupta filer. I din hemkatalog finns det en fil .gonf testa att byta namn på den till något annat innan du loggar in.

Jag kör inte gnome så jag vet inte om det finns fler .xxxx kataloger till gnome som du kan testa att byta namn på...
Beta

Re: gnome-meny problem

Inlägg av Beta »

tack för tipset, testar det :)
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"