Komma åt windows-filer via wubi-ubuntu

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
wheelie87
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Komma åt windows-filer via wubi-ubuntu

Inlägg av wheelie87 »

Jag har strulat till det ordentligt för mig.

Jag har installerat ubuntu 9.10 via filen wubi.exe som jag kört i windows (vista).
Då har det dykt upp ett alternativ i det där som är innan operativsystemet (bios?)
att välja mellan vista eller ubuntu. Ett par gånger har jag stött på patrull med Ubuntu och då har jag gåt till Windows och kört wubi.exe igen - guiden säger att det finns en existerande installation och att den måste ta bort den först.

Men nu verkar det som att inte wubi tagit bort tidigare installationer av Ubuntu. För jag kommer inte in i Windows, jag kommer bara till en guide som vill att jag ska fabriks-återställa hårddisken, och väljer jag 'avbryt' där så kommer jag inte in i windows, datorn stänger bara av sig.

Jag har några frågor till er här på forumet. Två vägar att lösa det här:

Hur tar jag bort de här 5 gånger 17 GB som jag har installerat men inte avinstallerat?

Om det inte går - hur kommer jag åt mina filer i windows från Ubuntu?
Tänk på att jag inte installerat via varken start-cd (har inte ens en cd-läsare i min netbook)
eller via start-usb, utan via filen wubi.exe i windows (som jag inte kan komma in i nu.)

Den som vill hjälpa mig får gärna svara här och/eller höra av sig till plums87@hotmail.com (både mail och msn)
Bowmore

Re: Komma åt windows-filer via wubi-ubuntu

Inlägg av Bowmore »

wheelie87 skrev:Hur tar jag bort de här 5 gånger 17 GB som jag har installerat men inte avinstallerat?
Har svårt att tro att du har fler wubi ubuntu-installationer samtidigt.

Ubuntus virtuella diskar root och swap ligger under C:\ubuntu\disks. Du avinstallerar i Windows på samma sätt som du avinstallerar ett program. I XP hette det nåt med Lägg till/ta bort program.

I wubi ubuntu når du ditt Windows under mappen /host.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"