Ubuntu 9.20 läser av hårddiskarna fel

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Ubuntu 9.20 läser av hårddiskarna fel

Inlägg av Ainigma »

Jag får informationen när jag klickar på egenskaper för mina filer att endast är 67GB ledigt, samtidigt säger den att 340 GB är använt (det är en 1T disk) i mappen högre upp dvs i mappen som har denna mapp så är infon att 261 GB är ledigt.

När jag tidigare startade datorn så fick jag jätteproblem den gick aldrig in i systemet och jag fick bla felmeddelandet att läsning av hårddiskarna inte fungerade och att något var fel. Jag skulle köra fsck manuellt. Men nu när jag äntligen kommit in i systemet så säger Diskverktyget att disken mår bra.
När jag frågar i terminalen får jag detta:

"sudo df -h
Filsystem Storlek Anvnt Tillg Anv% Monterat på
/dev/sda1 283G 6,7G 262G 3% /
udev 1,9G 332K 1,9G 1% /dev
none 1,9G 1,6M 1,9G 1% /dev/shm
none 1,9G 196K 1,9G 1% /var/run
none 1,9G 0 1,9G 0% /var/lock
none 1,9G 0 1,9G 0% /lib/init/rw
/dev/sdb1 917G 804G 67G 93% /home"

Jag kan inte tro att jag använt upp nästan en hel terabyte. Läser ubuntu av fel på hårddisken som utgör home?
??? Vad är fel?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 9.20 läser av hårddiskarna fel

Inlägg av mcNisse »

Kan det vara så att du har mycket data i papperskorgen?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Observera att det kan finnas 2 st papperskorgar att tömma.
Dels en för din egen användare och även en för root om du använt nautilus som root för att radera filer.
Vill du köra nautilus som root, använd alltid gksudo

Kod: Markera allt

gksudo nautilus
Har du fler användare finns det fler papperskorgar...

Det finns/fanns ett program i Ubuntu som kan visa hur din hårddisk används i ett väldigt snyggt grafiskt cirkeldiagram, perfekt att leta efter vad som egentligen fyller upp ens hårddisk.
Tror att det heter typ "filelight"...är osäker.
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Det är något fel med avläsningen/mounting av diskarna. När jag startar som vanligt så försöker den göra en filecheck och då går den till slut upp på 80% men när den kommer till 89% så startar den om från början och så blir det aldrig klart. Om jag då avslutar genom att trycka Esc så får jag meddelandet "Filesystem check failed" och så går det inte att logga in i gnome. Om jag från början trycker på Esc så att inte fscheck startar så går det att logga in till slut men innan dess så får jag meddelandet "General error mounting filesystem". Den har då fel information om /home som ligger på en egen disk. Enligt egenskaper för home så är den 340G använd och 66,8G ledigt, i själva verket är har /home en hel 1TB. Kollar jag med terminalen blir resultatet som jag skrev ovan. Försöker jag köra sudo umount -a så får jag meddelandet att enheten är upptagen.

Bör påpeka att detta problem inträdde efter att ha updaterat till 9.10 och efter att ha tankat ner filer över natten. Vet ej vad som är orsaken, om det råkat hamna korrupta filer på disken eller om det är själva uppdateringen som gått fel eller något annat. Behöver hjälp. ???
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Testa att starta från en liveCD. kör disktesterna från den.
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Hur ska jag köra file check via liveCD menar du?

En annan sak, när jag använder diskanvändninganalysatorn så är svaret att jag använt 809GB men att 390 är tillgängligt. Vad nu menas med det, det stämmer ju inte med infon från terminalen eller egenskaper för mappen. ???
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det är bara att boota upp från livecd, starta en terminal, skriv in

sudo -i
fdisk -l
fsck -t xxx /dev/yyy
Där du byter ut xxx mot rätt filsystemstyp, tex ext4. och yyy mot rätt device, tex sdb1.

Angående skillnaden mellan terminalen och programmet så kan de mäta i lite olika enheter den ena kan mäta i Gigabyte och den andra i Gibibyte. http://en.wikipedia.org/wiki/Kibibyte
m!rage

Inlägg av m!rage »

Rune.K skrev:...
Det finns/fanns ett program i Ubuntu som kan visa hur din hårddisk används i ett väldigt snyggt grafiskt cirkeldiagram, perfekt att leta efter vad som egentligen fyller upp ens hårddisk.
Tror att det heter typ "filelight"...är osäker.
Det som följer med Ubuntu heter baobab, men filelight är ett alternativ som gör precis samma sak
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Men är inte diskanvändningsanalysatorn lika bra?
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det är samma program :) Gå in i hjälp -> Om i diskanvändningsanalysatorn så ser du att det egentligen heter baobab
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Inläggav mcNisse 55 minuter sedan.
Det är bara att boota upp från livecd, starta en terminal, skriv in

sudo -i
fdisk -l
fsck -t xxx /dev/yyy

Där du byter ut xxx mot rätt filsystemstyp, tex ext4. och yyy mot rätt device, tex sdb1.
Ok, svaret blev

root@ubuntu:~# fsck -t ext3 /dev/sdb
fsck 1.41.4 (27-Jan-2009)
e2fsck 1.41.4 (27-Jan-2009)
fsck.ext3: Superblock invalid, trying backup blocks...
fsck.ext3: Bad magic number in super-block while trying to open /dev/sdb

The superblock could not be read or does not describe a correct ext2
filesystem. If the device is valid and it really contains an ext2
filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock
is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
e2fsck -b 8193 <device>

mycket konstigt svar ???
m!rage

Inlägg av m!rage »

fsck ska köras på en partition, inte hela disken. Så om det gäller första partitionen på sdb så blir kommandot

fsck -t ext3 /dev/sdb1
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Ok

Jag fick detta svar

/dev/sdb1 contains a file system with errors, check forced.
Pass 1: Checking inodes, blocks, and sizes

det sker just nu, hur mycket tid kan det ta innan hela processen blir klar?
m!rage

Inlägg av m!rage »

1TB? Jag vene, kanske 10 minuter
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Nu är det klart och jag reparerade de trasiga klustrena. Det fungerar nu att logga in utan problem vilket är bra. Däremot påstår den nu att /home endast har 7,5Gb ledigt. ???
m!rage

Inlägg av m!rage »

Kolla diskanvändningsanalysatorn, du borde hitta vad som tar upp all plats i det programmet. Hittar du inte programmet i menyerna (som jag) kan du starta det genom att trycka alt-f2 och skriva baobab
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Kollade igenom med diskanvändningsanalysatorn, till slut hittade jag en egendomlig fil i lost +found som tog upp över 500 Gig. Jag tog bort den. Trots det läser den inte av rätt utan sade att det nu fanns ca 70 Gig fritt. Bättre men fortfarande helt fel. Inte nog med detta efter detta startade jag om datorn och då uppstod än värre problem, nu går det inte att logga in alls och i slutet av bootningen får jag meddelandet "one or more of the mounts listed in /etc/fstab cannot yet be mounted /home" Home går alltså inte att montera.

Jag börjar nu ge upp detta och funderar på att ominstallera.

Dessa problem uppstod efter att jag uppdaterat från 9.04 till 9.10. Min erfarenhet är att det aldrig varit oproblematiskt att uppdatera till en senare version utan att sådana här allvarliga problem uppstått. Detta är sista gången jag uppdaterar istället för en clean install! Frågan är nu hur kan jag bäst ominstallera 9.10 samtidigt som jag behåller min gamla home som ligger på en egen disk?

??? ??? ??? ??? ??? ??? :'( :'( :'(
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Du verkar ha haft en hel del otur. Min första kubuntu installation uppgraderade jag många gånger, utan problem. Dock körde jag enbart med aptitude....

Även om problemet har kommit i och med uppgradering så kan det hela även bero på att disken börjar ge upp. En fil i lost+found innebär att systemet har hittat data som den har återskapat...

kö en test igen från livecd...
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Det jag menade var alltså att problemen uppstår när jag uppgraderar till en ny distribution tex från 9.04 till 9.10 inte de vanliga uppdateringarna. Om disken ger upp nu så är det mycket konstigt eftersom datorn är splitterny. Visst kan jag köra en test igen med livcd men det är då andra gången, och jag förstår fortfarande inte varför det blir fel.

Men om jag nu måste ominstallera allt hur ska jag göra det och ändå låta min hårddisk med home vara orörd och sedan låta den vara home i det nya installationen?

???
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Ainigma skrev:Det jag menade var alltså att problemen uppstår när jag uppgraderar till en ny distribution tex från 9.04 till 9.10 inte de vanliga uppdateringarna. Om disken ger upp nu så är det mycket konstigt eftersom datorn är splitterny. Visst kan jag köra en test igen med livcd men det är då andra gången, och jag förstår fortfarande inte varför det blir fel.
Jag vet inte vad den den där rackarns uppdateringshanteraren gör... kan det vara så modig att den försöker konvertera till ext4? Nåja, det var bara en ide jag hade...
Ainigma skrev:Men om jag nu måste ominstallera allt hur ska jag göra det och ändå låta min hårddisk med home vara orörd och sedan låta den vara home i det nya installationen?
Precis, så går det till. (din fråga beskriver mycket bra hur du gör :) ) Manuell partitionering. Du väljer att den partitionen ska vara /home. Det du ska vara försiktig med är formattering. SKIPPA det på den partitionen. Se till att komma ihåg vilket filsystem som ligger på partitionen.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"