Mappa upp min NAS
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Mappa upp min NAS
Hur mappar jag upp en enhet till min NAS?
Resultatet skall bli en enhet typ "Z:" som är bestående efter en omstart.
Resultatet skall bli en enhet typ "Z:" som är bestående efter en omstart.
Re: Mappa upp min NAS
Hej och välkommen!
Du måste nog beskriva din fråga lite nogrannare, t.ex vilket OS du vill ansluta ifrån.
Och vilken typ av NAS det är.
Själv kan inget om just NAS, men det finns många experter här.
Och om du har löst ditt problem, så är det alltid intressant att få reda på hur du löste det.
mvh Rune.K
Du måste nog beskriva din fråga lite nogrannare, t.ex vilket OS du vill ansluta ifrån.
Och vilken typ av NAS det är.
Själv kan inget om just NAS, men det finns många experter här.
Och om du har löst ditt problem, så är det alltid intressant att få reda på hur du löste det.
mvh Rune.K
-
Min NAS är en QNAP 219P
Jag kör på Ubuntu 9.10
Och jag själv är ny på Ubuntu
Jag vill mappa upp min NAS som en enhet typ Z:
En ny tanke jag har är att ändra/flytta hemkatalogen till NAS:en
Har sökt på detta men inte hittat något jag förstår.
//Lakeman
Jag kör på Ubuntu 9.10
Och jag själv är ny på Ubuntu
Jag vill mappa upp min NAS som en enhet typ Z:
En ny tanke jag har är att ändra/flytta hemkatalogen till NAS:en
Har sökt på detta men inte hittat något jag förstår.
//Lakeman
Hej Lakeman.
Vi börjar med en liten förklaring av filsystemet i Linux och hur det skiljer sig från Windows:
På Windows har du C: för operativsystemet och sedan andra hårddiskar, tex nätverksenheter på andra bokstäver (typ Z:).
I Linux har du något som heter "/", och kallas på lite svengelska för rooten. (Blanda inte ihop den med root som är en typ av administratörs-användare).
Alla filer i linux hamnar i en mappstruktur under /. Ungefär som din C: i Windows, med en stor skillnad. Andra hårddiskar och nätverksenheter monteras (mappas upp) någonstans under /.
Om du vill mappa din NAS så kommer den lämpligen att hamna under "/media/nas" tex.
Hoppas att det där blev lite begripligt. För min del var det här med filsystemet bland det jobbigaste att greppa när man bytte från windows.
Jag har lite ont om tid just nu, men här är lite pekare, ifall någon annan vill hjälpa dig (eller om du själv känner för att testa) som jag googlade fram lite snabbt: h[url]ttp://www.qnap.com/pro_features_NFS.asp[/url]
Där står hur man konfigurerar själva QNAP-burken för NFS. Sedan är det bara att lägga in en rad i /etc/fstab. Tydligen har det kommit något nytt som jag inte provat själv som heter autofs (se https://help.ubuntu.com/community/Setti ... %20startup för mer info).
Ska försöka hinna med att förklara klart de närmsta dagarna om ingen annan ryckt in.
Mvh
P
Vi börjar med en liten förklaring av filsystemet i Linux och hur det skiljer sig från Windows:
På Windows har du C: för operativsystemet och sedan andra hårddiskar, tex nätverksenheter på andra bokstäver (typ Z:).
I Linux har du något som heter "/", och kallas på lite svengelska för rooten. (Blanda inte ihop den med root som är en typ av administratörs-användare).
Alla filer i linux hamnar i en mappstruktur under /. Ungefär som din C: i Windows, med en stor skillnad. Andra hårddiskar och nätverksenheter monteras (mappas upp) någonstans under /.
Om du vill mappa din NAS så kommer den lämpligen att hamna under "/media/nas" tex.
Hoppas att det där blev lite begripligt. För min del var det här med filsystemet bland det jobbigaste att greppa när man bytte från windows.
Jag har lite ont om tid just nu, men här är lite pekare, ifall någon annan vill hjälpa dig (eller om du själv känner för att testa) som jag googlade fram lite snabbt: h[url]ttp://www.qnap.com/pro_features_NFS.asp[/url]
Där står hur man konfigurerar själva QNAP-burken för NFS. Sedan är det bara att lägga in en rad i /etc/fstab. Tydligen har det kommit något nytt som jag inte provat själv som heter autofs (se https://help.ubuntu.com/community/Setti ... %20startup för mer info).
Ska försöka hinna med att förklara klart de närmsta dagarna om ingen annan ryckt in.
Mvh
P
-
Tack för ditt snabba svar!
Då har vissa pusselbitar fallit på plats.
Jag rotar runt i forum och på Google lite själ ett tag nu.
Jag återkommer med hur det går.
//Lakeman
Då har vissa pusselbitar fallit på plats.
Jag rotar runt i forum och på Google lite själ ett tag nu.
Jag återkommer med hur det går.
//Lakeman
-
Hej
Jag brottades med samma problem under helgen, och hittade följande lösning:
1) Skapa en ny mapp under media, (busenketl)
namnet på denna är det namn du vill att din nya "enhet" ska ha. Själv ville jag ha två olika "enheter" från min nas så jag gjorde helt enkelt:
2) Redigera fstab (lite klurigare)
här lade jag till raderna
På mitt nätverk heter alltså min NAS readynas och jag har två filkataloger på roten, den ena Pictures den andra Docs.
Som synes av monteringskomanndona så har jag ingen inloggning på NASen. utan tillåter guest att ansluta annars blir det lite annorlunda.
Sen startade jag om alltihop och vips hade jag två externa hårddiskar på skrivbordet. Hela orsaken var att få Picasa att hitta mitt externa bildarkiv. Då måste man ha monterat sitt bildarkiv som en disk, för Picasa verkar inte klara "nätverk"
Hoppas det hjälper en bit på väg.
namnet på denna är det namn du vill att din nya "enhet" ska ha. Själv ville jag ha två olika "enheter" från min nas så jag gjorde helt enkelt:
Kod: Markera allt
sudo mkdir /media/Bildarkiv
sudo mkdir /media/Dokumentarkiv
sudo gedit /etc/fstab
//readynas/Pictures /media/Bildarkiv cifs guest,rw,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0
//readynas/Docs /media/Dokumentarkiv cifs guest,rw,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0
Som synes av monteringskomanndona så har jag ingen inloggning på NASen. utan tillåter guest att ansluta annars blir det lite annorlunda.
Sen startade jag om alltihop och vips hade jag två externa hårddiskar på skrivbordet. Hela orsaken var att få Picasa att hitta mitt externa bildarkiv. Då måste man ha monterat sitt bildarkiv som en disk, för Picasa verkar inte klara "nätverk"
swm's beskrivning bör funka perfekt.
Eventuellt, om du får problem, så kan du prova att ersätta "//readynas/Docs" med ip-adressen, tex "//192.168.1.104/Docs".
Ett tips är att istället för att starta om när du ändrat i /etc/fstab så kan du skriva i terminalen.
-a betyder att man ska montera allt i listan (fstab) och v är för verbose. Det innebär att om det inte skulle funka så har vi något att gå på.
Eventuellt, om du får problem, så kan du prova att ersätta "//readynas/Docs" med ip-adressen, tex "//192.168.1.104/Docs".
Ett tips är att istället för att starta om när du ändrat i /etc/fstab så kan du skriva
sudo mount -av
-a betyder att man ska montera allt i listan (fstab) och v är för verbose. Det innebär att om det inte skulle funka så har vi något att gå på.
- jens.tinfors
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
swm beskriver hur man gör för att mappa upp en nätverks-disk utdelad via smb (samba). Det är väl fine om det är via det protokollet NAS'en delar ut filerna.
Om NAS'en stödjer NFS tycker jag det känns naturligare att komma åt filerna via det protokollet, speciellt i det här fallet då klienten kör linux.
Jag har själv en readyNAS och mappar upp den till min ubuntu mha följande rad /etc/fstab:
nas-CE-8C-99 är hostnamnet på min NAS.
Och eftersom jag inte använder SMB/CIFS så har jag slagit av den tjänsten på NAS'en.
mvh/jens
Om NAS'en stödjer NFS tycker jag det känns naturligare att komma åt filerna via det protokollet, speciellt i det här fallet då klienten kör linux.
Jag har själv en readyNAS och mappar upp den till min ubuntu mha följande rad /etc/fstab:
nas-CE-8C-99:/media /mnt/media nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr
Och eftersom jag inte använder SMB/CIFS så har jag slagit av den tjänsten på NAS'en.
mvh/jens
- Syspeg
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Hej swm
Jag har precis använt din lösning efter en hel del googlande. Busenkelt och funkar kanon.
MVH
Syspeg
Jag har precis använt din lösning efter en hel del googlande. Busenkelt och funkar kanon.
swm skrev:Hej
namnet på denna är det namn du vill att din nya "enhet" ska ha. Själv ville jag ha två olika "enheter" från min nas så jag gjorde helt enkelt:2) Redigera fstab (lite klurigare)Kod: Markera allt
sudo mkdir /media/Bildarkiv sudo mkdir /media/Dokumentarkiv
här lade jag till radernaKod: Markera allt
sudo gedit /etc/fstab
På mitt nätverk heter alltså min NAS readynas och jag har två filkataloger på roten, den ena Pictures den andra Docs.Kod: Markera allt
//readynas/Pictures /media/Bildarkiv cifs guest,rw,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0 //readynas/Docs /media/Dokumentarkiv cifs guest,rw,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0
MVH
Syspeg
-
Om man inte kan skapa en mapp under media... vad har jag missat?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Försöker du skapa mappen med rättigheterna från din vanliga användare eller via sudo alternativt gksudo?
Observera ovan i tråden:
Observera ovan i tråden:
sudo mkdir /media/Bildarkiv sudo mkdir /media/Dokumentarkiv
-
Handen på hjärtat så vet jag inte vad jag försöker...
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 35#p430835
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 35#p430835