skripta uppkoppling med bluetooth och mobil
skripta uppkoppling med bluetooth och mobil
På min eeePC så har jag fixat så jag kan koppla upp mig mot Internet via mobilen. Dator och mobil kommunicerar med bluetooth. Jag har installerat blueman (tror jag det heter).
Först kopplar jag ihop dator och mobil genom att högerklicka på bluetooth-ikonen och välja typ recent connections, dialup nånting. När dator och mobil är kopplade så högerklickar jag på nätverks-ikonen (NetworkManager) och väljer felia i listan.
Hur skriptar jag detta?
Först kopplar jag ihop dator och mobil genom att högerklicka på bluetooth-ikonen och välja typ recent connections, dialup nånting. När dator och mobil är kopplade så högerklickar jag på nätverks-ikonen (NetworkManager) och väljer felia i listan.
Hur skriptar jag detta?
Re: skripta uppkoppling med bluetooth och mobil
Nähä, själv är bästa dräng.
Jag har i alla fall kommit så långt att jag kan göra bluetooth-uppkopplingen:
Nu hittar man telefonens adress.
Detta kopplar upp mot telefonen.
Nu återstår att säga åt telefonen att koppla upp mot Ineternet. Fortsätter undersöka.
Jag har i alla fall kommit så långt att jag kan göra bluetooth-uppkopplingen:
Kod: Markera allt
hcitool scan
Listar vilka tjänster telefonen delar ut. Här söker man jag upp vilken channel som dialup networking finns på, nämligen channel 1.sdptool browse 00:18:13:50:0C:EB
rfcomm connect 0 00:18:13:50:0C:EB 1
Nu återstår att säga åt telefonen att koppla upp mot Ineternet. Fortsätter undersöka.
- jens.tinfors
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag skrev ner hur jag gjorde när jag satte upp det hela => Use your mobile phone as a 3g modem for your linux laptop
När du väl har allt på plats så behöver du bara köra för att koppla upp dej.
regards jens
När du väl har allt på plats så behöver du bara köra
sudo wvdial
regards jens
Tack Jens! Perfekt, det ska jag testa.
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Förstår inte riktigt vad det är som du vill "skripta"? Blueman ska ju ha direktkontakt med Network-Manager och varken wvdial eller dyl. ska behövas.
Nja alltså wvdial behövs inte om jag kopplar upp manuellt, dvs klicka på blåtand och koppla till mobilen och sen klicka på networkmanager och koppla upp nätverket.
Hmm, aha, ett ljus går upp ... testar ... jaså, smart, man klickar i att den ska koppla upp sig automatiskt. Ja, nu får jag Internet-koppling bara genom att ansluta blåtand mellan dator och telefon. Smidigt. Det var typ det jag ville, ett moment mindre.
Tackar!
Hmm, aha, ett ljus går upp ... testar ... jaså, smart, man klickar i att den ska koppla upp sig automatiskt. Ja, nu får jag Internet-koppling bara genom att ansluta blåtand mellan dator och telefon. Smidigt. Det var typ det jag ville, ett moment mindre.
Tackar!
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Haha, okej. Kör hårt!