Hittar inte trådlöst nätverk längre

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
khomae

Hittar inte trådlöst nätverk längre

Inlägg av khomae »

jag har haft Linux Ubuntu i ca ett halvår nu och har inte haft problem fram tills nu. Plötsligt en dag började datorn att krångla. T.ex. gick det inte att ladda ner en fil p.g.a. "Input/output error". Dagen efter hittade den inget trådlöst nätverk längre. Jag har verkligen ingen aning om vad som kan vara fel och skulle uppskatta lite hjälp väldigt mycket!

Alltså, min dator hittar inte trådlösa nätverk längre. Hjälp!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hittar inte trådlöst nätverk längre

Inlägg av Broder Tuck »

Väkommen till vårt forum.
khomae skrev:jag har haft Linux Ubuntu i ca ett halvår nu och har inte haft problem fram tills nu. Plötsligt en dag började datorn att krångla. T.ex. gick det inte att ladda ner en fil p.g.a. "Input/output error". Dagen efter hittade den inget trådlöst nätverk längre. Jag har verkligen ingen aning om vad som kan vara fel och skulle uppskatta lite hjälp väldigt mycket!

Alltså, min dator hittar inte trådlösa nätverk längre. Hjälp!
Ditt problem verkar vara i stor överensstämmelse med nedan tråd, i grannforumet. Kanske den tråden kan ge dig något? Där talas i inledningen bl.a. om en känd bugg. Med ett alternativt program för hanteringen av nätverk, kan det kanske lösas. Så som det gjorde för den trådskaparen.

Här är tråden.
Även denna, kan kanske ge dig lite att kolla på?

Lycka till och, som sagt, välkommen till oss.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
khomae

Inlägg av khomae »

Tack för ditt svar och välkomnande!

Jag installerade wicd men datorn hittar fortfarande inga trådlösa nätverk (fast jag vet att det borde finnas minst två stycken). Det är inga problem att använda nätkabeln dock.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Vi fortsätter framåt,

har du hunnit med att kolla inställningarna för backports (* editerat felskrivning här), som jag skriver om i den andra,
av de två angivna länkarna?

Ligger det fortfarande problem kvar, efter en sådan genomgång, skulle jag för egen del, börja med att gå igenom
övrig hårdvara. Då är det, i vart fall, knappast längre mjukvaran som behöver penetreras. Mer sannolikt, nätverkskort,
router, modem, eller något liknande.

Ge inte upp. Vi får hoppas att fler medlemmar träder in och delar med sig av sina erfarenheter. För egen del, har
jag nog inte mer att komma med. Titta även runt i vårt systerforum. Även där, finns det en del skrivet ang. detta.

Jag håller mina tummar för, att du skall lyckas.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
khomae

Inlägg av khomae »

Nu har jag prövat det också (backports) men inget nytt.

Jag vet inte om det kan hjälpa att veta att den lilla knappen på laptopen som indikerar trådlöst nätverk (alltså typ en mast med strålning) lyser rött trots att jag ändrar läge. Min dator har också blivit mycket långsammare att starta.
denka__
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av denka__ »

Jag har precis samma problem som du har, in/out felet och att jag inte hittar mina trådlösa nätverk.
Detta kom när jag uppdatera mitt 9.10.
Jag prövade att att köra ubuntu via live-cd och då hitta den mina nätverk på en gång. (plus att min mobil hittar de dessa)
Detta hjälper inte dig men om det är fler som har samma problem kanske det blir en högre prio på denna tråd. och vi båda kan få hjälp.::)
denka__
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av denka__ »

Jag prövade att kör uppdateringshanteraren under system och uppdatera allt som den rekomendera. När den väl hade gjort de och startar om hitta den mina trådlösa på en gång.
Det kanske funkar för dig med?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"