synthpopper skrev:Hej, lägger om frågan lite. Har installerat ircd-irc2 precis. Körde ett annat serverprogram för IRC innan. Men lyckades inget vidare med Operatörs tilldelningen. Så jag provar detta istället. Vad bör jag skriva i O-Line egentligen för att med kommandot:
/oper "mitt nick" "mitt pass" kunna få OP?
Jag får hela tiden password incorrect trots att det är rätt i ircd.conf
Kod: Markera allt
# Y-Lines
Y:1:90::100:512000:5.5:100.100
Y:2:90::300:512000:5.5:250.250
# I-Line
I:*:::0:1
I:127.0.0.1/32:::0:1
# P-Line
P::::6667:
# O-Line
O:HOST:PASS:NICK::1
MVH
Hej!
En O-line ska se ut som det gör i exemplet för att göra det mera klart kan vi skriva "O:*:dittlösen:NICK::1" där * står för vilken host som helst men kan bytas ut mot *@*.telia.com vilket då låter opkommandot till de som har vilken ident som helst, och under vilken subdomän som helst, bara de har en telia anslutning. Det finns tusen sätt att skriva ett sådant på.
Sen brukar alltid lösenorden vara krypterade i t.ex md5.
Vill tipsa dig om dancer-ircd som dessutom ger dig ett program som enkelt kan göra krypterade passwords åt dig som heter makepasswd - dessutom finns dancer-services lätt tillgängliga också i repos. Jag ser att du angivit att du använder Debian - jag antar att det är ett debiansystem vi talar om då.
Eftersom jag själv kör en server med Debian 5 (Lenny) och har en dancer-ircd server upp och igång så kan jag verkligen rekommendera det.
//Andreas