Installera Nexus Personal för Bank ID; Ubuntu 9.10
Installera Nexus Personal för Bank ID; Ubuntu 9.10
Har gjort en nyinstallation av Ubuntu 9.10 och har kört fast på installation av Nexus Personal för Bank ID. Jag bilägger en skärmbild så du kan se vad jag gjort för fel. Misstänker starkt att kommandot i Terminalen är fel på något sätt.
[img]/home/rl/Skrivbord/Skärmbild.png[/img]
Tacksam för hjälp.
/home/rl/Skrivbord/Skärmbild.png
kom bilden med??
[img]/home/rl/Skrivbord/Skärmbild.png[/img]
Tacksam för hjälp.
kom bilden med??
Re: Installera Nexus Personal för Bank ID; Ubuntu 9.10
Nej, bilden kom inte med!
/Jörgen
/Jörgen
Nu då. Är bilden med?
Nu då. Är bilden med?
- Bilagor
-
- Skärmbild.png (166.95 KiB) Visad 5144 gånger
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Du måste stå i samma katalog som filen install.4.10.2.16.sh finns i. D.v.s. du måste köra cd till den katalogen. Se exemplet på http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Bilden kom med, klart till hjälp!
Försök med detta innan du kör vidare:
(~ är samma som din egen hemkatalog)
Du är absolut på rätt spår. Tråden ligger på ett OK ställe men vi tar den till program>Internet och försöker samla nexustrådarna där. De som vet mer om Nexus än jag kan nog svara där
Bara att fråga vidare.
EDIT:
Aj då, jag var tvåa med svaret.
Försök med detta innan du kör vidare:
Kod: Markera allt
cd ~/Hämtningar/personal-4.10.2.16
Du är absolut på rätt spår. Tråden ligger på ett OK ställe men vi tar den till program>Internet och försöker samla nexustrådarna där. De som vet mer om Nexus än jag kan nog svara där
Bara att fråga vidare.

EDIT:
Aj då, jag var tvåa med svaret.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Hej igen,
Installationen av Nexus Personal är klar: När jag går in på Skandiabanken får jag meddelande att Nexus Personal är korrekt installerat i rätt version. Vidare i sekvensen får jag meddelande att mitt Bank ID är installerat; skärmbild 3.
När jag sedan loggar in får jag detta felmeddelande. Skärmbild 1.
Tacksam för hjälp att reda ut detta.
Installationen av Nexus Personal är klar: När jag går in på Skandiabanken får jag meddelande att Nexus Personal är korrekt installerat i rätt version. Vidare i sekvensen får jag meddelande att mitt Bank ID är installerat; skärmbild 3.
När jag sedan loggar in får jag detta felmeddelande. Skärmbild 1.
- Bilagor
-
- Skärmbild-1.png (205.56 KiB) Visad 5100 gånger
-
- Skärmbild-3.png (183.26 KiB) Visad 5099 gånger
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Om du läst igenom guiden som Lars länkar till ovan så hade du sett att vissa banker inte har stöd för Ubuntu 9.10.rkl skrev:När jag sedan loggar in får jag detta felmeddelande. Skärmbild 1.
http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal#Ubuntu_9.10
Jag har sett detta. Lars, däremot, hävdar att han kör 9.10 med Bank ID utan problem. Det är därför jag graderat upp till 9.10.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Jag har haft samma problem och då jag mejla skandiabankens support. Fick jag till svar att deras e-leg inte hade stöd för ubuntu 9.10 men att deras tekniker jobbar på det. De hänvisade även till att använda certifikaten.
Men om det finns någon som har ett annat svar på detta är jag intresserad av att vet mer.
Men om det finns någon som har ett annat svar på detta är jag intresserad av att vet mer.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Mitt bankID fungerar i 9.10 då jag loggar in hos SBAB och hos Skatteverket.
Det fungerar ej hos Skandiabanken.
Det går ej heller att logga in hos Skandiabanken med deras gamla certifikatlösning.
Det är troligen något fel hos Skandiabanken och/eller Ubuntu 9.10 att det ej fungerar.
Jag har löst problemet med att ha Ubuntu 8.04 LTS installerat på en separat partition som jag bootar då jag tänker logga in hos Skandiabanken.
Det fungerar ej hos Skandiabanken.
Det går ej heller att logga in hos Skandiabanken med deras gamla certifikatlösning.
Det är troligen något fel hos Skandiabanken och/eller Ubuntu 9.10 att det ej fungerar.
Jag har löst problemet med att ha Ubuntu 8.04 LTS installerat på en separat partition som jag bootar då jag tänker logga in hos Skandiabanken.
Den gamla certifikatlösningen fungerar för mig. Jag har nyligen laddat ner ett nytt certifikat utan problem.
Hos vem skapade du ditt Bank ID som fungerade på Skatteverket och inte på Skandiabanken??
Hos vem skapade du ditt Bank ID som fungerade på Skatteverket och inte på Skandiabanken??
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
De felet du hänvisar till är inte Bank ID syndare till. Det är Skandiabanken som inte anpassat sin lösning till Linux. Men nu är det så att du har ytterligare två sätt till du kan logga in på Skandiabanken som fungerar. Så du sitter inte sjön om de inte i dags lägget hunnit anpassa sin tjänst ( bank ID ) till Linux.
Men visst, bank ID är väldig Ubuntu vänliga. De finns flera olika distar. Jag har själv hjälpt till på Pardus forum och Arch forum i Sverige för att få igång bank ID på nämnda distributioner. Det är ett förbannat trixande. Men det går.
Pink Panther
Men visst, bank ID är väldig Ubuntu vänliga. De finns flera olika distar. Jag har själv hjälpt till på Pardus forum och Arch forum i Sverige för att få igång bank ID på nämnda distributioner. Det är ett förbannat trixande. Men det går.
Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- buskerika
Skönt att man inte är ensam om detta! Kände mig helt värdelös igår natt när jag satt i timmar och tragglade med det jäkla nexus! Sedan skrev jag upprörda mejl till Skandiabanken när jag förstod att de inte stödde nyare distar är Hardy. en riklig bitch var jag.
Men det går ju att ta ner nytt certifakat även om de försökt gömma alternativet och man får hoppas att de hittar en lösning under det år certet gäller
Men det går ju att ta ner nytt certifakat även om de försökt gömma alternativet och man får hoppas att de hittar en lösning under det år certet gäller

Det fungerade i slutet av förra veckan. Det verkar som om både Skandiabanken och Nexus som slutat fungera. Vilken metod man än försöker på Skandiabanken, så låser den Firefox en minut innan den kommer med ett förslag att man skall skaffa BankID. Det går segt även med Certifikat men det går till slut. Med WinXPpro krävdes uppdatering av Nexus Personal, sedan gick det i tredje försöket.
Uppgradeing är en trasslig historia på alla banker m fl. Linuxanvändarna kommer i tredje hand, som vanligt.
Uppgradeing är en trasslig historia på alla banker m fl. Linuxanvändarna kommer i tredje hand, som vanligt.
För mig fungerar certifikat-inloggning utan problem och snabbt på Skandiabanken.
Pågår något arbete inom Linux- sfären för att göra användande av Bank-ID möjligt med 9.10??
Tydligen kan man skaffa Bank-ID genom Telia och genom SEB. Vet någon om detta fungerar med 9.10? Kan man flytta ett ID framtaget hos någon av dessa till Skandiabanken??
Pågår något arbete inom Linux- sfären för att göra användande av Bank-ID möjligt med 9.10??
Tydligen kan man skaffa Bank-ID genom Telia och genom SEB. Vet någon om detta fungerar med 9.10? Kan man flytta ett ID framtaget hos någon av dessa till Skandiabanken??
- buskerika
Har inte provat det här men enligt länken ( http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal ) högst upp här på sidan finns detta alternativ:rkl skrev:För mig fungerar certifikat-inloggning utan problem och snabbt på Skandiabanken.
Det verkar ju inte alltför svårt men jag väntar med att testa det eftersom jag har ett nytt cert som funkar finfint. Någon annan som testar kan väl rapportera här?Ubuntu 9.10
BankId's installationsförfarande fungerar inte alltid på Ubuntu 9.10 Karmic Koala. Programmet (nexus personal) installeras korrekt men den test som görs under installationsförfarandet låter meddela att något e-legitimation inte finns. En fungerande tillfällig lösning är att installera på windows eller mac och sedan exporta sitt e-leg till USB-minne och sedan importera på sin linux dator.
[redigera] Import från Windows BankID Säkerhetsprogram
För att importera ett BankID som skapats i Windows med BankID Säkerhetsprogram så exporterar du filen genom det programmet och lägger den på ett USB-minne. För att sedan importera BankID:t i Nexus Personal i Ubuntu (bekräftat i Ubuntu 9.04 och 9.10) gör du följande i en terminal:
$ persadm import
Nexus Personal 4.10
Enter path to token to import: /media/disk/(090203 14.25) Förnamn Mellannamn Efternamn - BankID på fil.nge
Enter pin: ************
Successfully imported token.
Där /media/disk är monteringspunkten för ditt USB-minne och (090203 14.25) Förnamn Mellannamn Efternamn - BankID på fil.nge är namnet på din exporterade .nge-fil. Därefter ska du kunna använda ditt BankID i Ubuntu!
För mig fungerade det fint att installera dosan och logga in på handelsbanken med sladden kopplad. Sedan efter några uppdateringar slutade det fungera, kunde inte starta nexus och firefox hängde sig vid inloggning. Men jag hittade problemet i en lock-fil, /home/*användare*/.personal-*användare*.
ta bort denna filen om ni plötsligt inte kan starta nexus annat än som root
ta bort denna filen om ni plötsligt inte kan starta nexus annat än som root
Kod: Markera allt
rm ~/.personal-*anv-namn*