Mitt grafikkort àr ett NVIDIA Geforce 8600GTS
Jag har installerat Ubuntu 9.10 karmic 64 bitars, med hjälp av wubi.
Nu har jag försökt att få igång skrivbordseffekter men det fungerar inte.
När jag tittar under system/administration/hårdvarudrivrutiner så verkar det som att jag använder mig av "Accelerated grafikdrivrutin för NVIDIA (version 185) [Rekommenderad]" Det är en grön cirkel framför denna drivrutin.
När jag försöker ändra system/inställningar/utseende/visuella effekter till Extra så får jag felmeddelandet "Skrivbordseffekter kunde inte aktiveras"
Om jag startar en terminal och kör följande kommando:
gksudo gnome-appearance-properties
och fòrsòker aktivera visuella effekter
så får jag följande utskrift i terminalen:
Kod: Markera allt
Det finns inga tillgängliga grafikdrivrutiner för ditt system som har stöd för composite-utökningen eller att den nuvarande redan har stöd för det.
Checking for Xgl: not present.
xset q doesn't reveal the location of the log file. Using fallback /var/log/Xorg.0.log
Detected PCI ID for VGA:
Checking for texture_from_pixmap: present.
Checking for non power of two support: present.
Checking for Composite extension:
(gnome-appearance-properties:2577): Gdk-CRITICAL **: gdk_display_sync: assertion `GDK_IS_DISPLAY (display)' failed
present.
Checking screen 1Comparing resolution (1600x1200) to maximum 3D texture size (8192): Passed.
Checking for Software Rasterizer: Not present.
Checking for nVidia: present.
Checking for FBConfig: present.
Checking for Xgl: not present.
(gnome-appearance-properties:2577): Gdk-CRITICAL **: gdk_display_sync: assertion `GDK_IS_DISPLAY (display)' failed
Couldn't find a perfect decorator match; trying all decorators
Starting gtk-window-decorator
/usr/bin/compiz.real (video) - Warn: No 8 bit GLX pixmap format, disabling YV12 image format
"aborting and using fallback: /usr/bin/metacity"
Det àr inga problem fòr mig att starta "System/Administration/NVIDIA X Server Settings" och jag kan gòra àndringar hàr och spara till min /etc/X11/xorg.conf fil.
Vad àr det som strular? Var ska jag fortsàtta felsòka?
/JJ