Kan inte aktivera skrivbordseffekter [LÖST]

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
jonssonj

Kan inte aktivera skrivbordseffekter [LÖST]

Inlägg av jonssonj »

Hej!

Mitt grafikkort àr ett NVIDIA Geforce 8600GTS

Jag har installerat Ubuntu 9.10 karmic 64 bitars, med hjälp av wubi.

Nu har jag försökt att få igång skrivbordseffekter men det fungerar inte.

När jag tittar under system/administration/hårdvarudrivrutiner så verkar det som att jag använder mig av "Accelerated grafikdrivrutin för NVIDIA (version 185) [Rekommenderad]" Det är en grön cirkel framför denna drivrutin.

När jag försöker ändra system/inställningar/utseende/visuella effekter till Extra så får jag felmeddelandet "Skrivbordseffekter kunde inte aktiveras"

Om jag startar en terminal och kör följande kommando:

gksudo gnome-appearance-properties

och fòrsòker aktivera visuella effekter

så får jag följande utskrift i terminalen:

Kod: Markera allt

Det finns inga tillgängliga grafikdrivrutiner för ditt system som har stöd för composite-utökningen eller att den nuvarande redan har stöd för det.
Checking for Xgl: not present. 
xset q doesn't reveal the location of the log file. Using fallback /var/log/Xorg.0.log 
Detected PCI ID for VGA: 
Checking for texture_from_pixmap: present. 
Checking for non power of two support: present. 
Checking for Composite extension: 
(gnome-appearance-properties:2577): Gdk-CRITICAL **: gdk_display_sync: assertion `GDK_IS_DISPLAY (display)' failed
present. 
Checking screen 1Comparing resolution (1600x1200) to maximum 3D texture size (8192): Passed.
Checking for Software Rasterizer: Not present. 
Checking for nVidia: present. 
Checking for FBConfig: present. 
Checking for Xgl: not present. 

(gnome-appearance-properties:2577): Gdk-CRITICAL **: gdk_display_sync: assertion `GDK_IS_DISPLAY (display)' failed

Couldn't find a perfect decorator match; trying all decorators
Starting gtk-window-decorator
/usr/bin/compiz.real (video) - Warn: No 8 bit GLX pixmap format, disabling YV12 image format
Nàr jag kòr compiz --replace i terminalen sè fèr jag fòljande utskrift:
"aborting and using fallback: /usr/bin/metacity"

Det àr inga problem fòr mig att starta "System/Administration/NVIDIA X Server Settings" och jag kan gòra àndringar hàr och spara till min /etc/X11/xorg.conf fil.

Vad àr det som strular? Var ska jag fortsàtta felsòka?

/JJ
Senast redigerad av 2 jonssonj, redigerad totalt 27 gång.
jonssonj

Re: Kan inte aktivera skrivbordseffekter [LÖST]

Inlägg av jonssonj »

Av någon anledning fungerar detta nu.

Jag installerade dels "simple compiz config settings manager" och sedan installerade jag "compiz fusion icon".

I "Simple compiz config settings manager" ändrade jag till ultimate.

Det hände inget då, men idag när jag installerade "Compiz fusion icon" så fick jag en ikon längst upp till höger. Jag högerklickade på denna och såg att jag kunde ändra bl.a. window decorator. Jag tryckte i att jag ville använda den enda som fanns, gtk window decorator, sedan valde jag också "compiz options/Loos bindings" och då hoppade skrivbordseffekterna igång. ;D ;D

När jag nu går in och tittar på visuella effekter så har det dykt upp ett fjärde alternativ, "Anpassade inställningar" som är ikryssat.

Hoppas att någon annan kan bli hjälpt av detta.

Antar att grundproblemet var att det inte fanns någon "window decorator" som default.

/Jörgen
skitfull
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Kan inte aktivera skrivbordseffekter [LÖST]

Inlägg av skitfull »

Jag har haft en massa konstiga problem; som när jag aktiverar skydome så försvinner alla inställningar och visuella effekter. En rad olika inställningar gör att visuella effekterna försvinner.

Men efter jag gjort som ovanstående så är alla mina problem lösta! Det finns ju inget bättre än när allt bara funkar... =)
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"