Ubuntu går åt fel håll - yahoo som default sökmotor i ubuntu

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Ubuntu går åt fel håll - yahoo som default sökmotor i ubuntu

Inlägg av mcNisse »

Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu går åt fel håll - yahoo som default sökmotor i ubuntu

Inlägg av TweekiE »

Ja, yahoo är ren SKIT
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Man kommer alltså att kunna välja vilken sökmoter man vill använda för startsidan. Det är ju en förbättring för de som inte vill använda Google.

Canonical behöver tjäna pengar för att fortsätta utveckla Ubuntu och det här är säkert ett bra sätt att få in lite extra pengar. Jag ser inget problem med det. Om man inte tycker om Yahoo så är det ju enkelt att byta.

Så den här förändringen är bra både för Canonical och för oss Ubuntu-användare.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Lars skrev:Man kommer alltså att kunna välja vilken sökmoter man vill använda för startsidan. Det är ju en förbättring för de som inte vill använda Google.

Canonical behöver tjäna pengar för att fortsätta utveckla Ubuntu och det här är säkert ett bra sätt att få in lite extra pengar. Jag ser inget problem med det. Om man inte tycker om Yahoo så är det ju enkelt att byta.

Så den här förändringen är bra både för Canonical och för oss Ubuntu-användare.
rofl, Det är en förbättring för den MINORITET som inte använder google för övriga är det ytterligare en sak att ställa in.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

mcNisse skrev:rofl, Det är en förbättring för den MINORITET som inte använder google för övriga är det ytterligare en sak att ställa in.
Jag använder också Google dagligen. Men jag tycker ändå att det är lite problematiskt att de har en sådan fruktansvärt stark ställning. Visst, de gör mycket gott för öppen-källkodsrörelsen. Som t.ex. deras summer of code. Men de lagrar också groteska mängder data om allt möjligt och det är inte bra att ha all den informationen samlad hos ett företag. Därför är det positivt med konkurrens. Och därför är det positivt att man kan välja vad man vill använda.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

http://www.dmoz.org/ ( Open Directory Project ) har jag använt i mej många år för att leta information (inte nyheter).
Många sökmotorer använder sej av Open Directory Project, för mer info se > http://www.dmoz.org/about.html
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

På vilket sätt skulle detta ge konkurens?

Nåväl, ubuntu kommer att få skit för det här. Det är bara ett i raden av korkade beslut. Ta bort Gimp från liveCD och satsa på mono.

Det ska bli spännande att se om kubuntu drabbas av det här. De levererar ju inte firefox... ;)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

mcNisse skrev:På vilket sätt skulle detta ge konkurens?

Nåväl, ubuntu kommer att få skit för det här. Det är bara ett i raden av korkade beslut. Ta bort Gimp från liveCD och satsa på mono.

Det ska bli spännande att se om kubuntu drabbas av det här. De levererar ju inte firefox... ;)
Det är väl upp till var en att välja sökmotor, eller hur?
dmoz.org är ingen sökmotor i vanlig mening...
Intressant att det börjar bli lite diskussion om Googles "monopol" på sökmotorsidan.
Det är ungefär som när Microsoft trackasseras för sitt "monopol" på OS för skrivbordsdatorer.
T.ex gmail höjs till skyarna av talibanerna på det här forumet... medans hotmail förkastas helt och hållet.
En uppmaning!
Väx upp ni ubuntunissar som installerat Ubuntu för att ni inte kan låta bli att ladda ner virus i Windows.

Ovanstående gäller inte dej mcNisse !!!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

äh, det finns säkert en massa XP och VIstaforum där du gulla med hotmail och M$, Rune..
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Nej, jag uppskattar inte något sådant skifte - och jag gillar verkligen inte Hotmail. Google och dess Gmail med alla dess funktioner som filter, labs och allt vad det heter. Det vill jag ha kvar. Dessutom bidrar Google en hel del till öppen källkod tex igenom Codeweavers som gör CrossOverOffice, som dessutom utvecklae Wine. Plus att Google Ger Mozilla Foundation huntratals miljoner för att utveckla Firefox - och behålla Google som standard-sökmotor.
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Ulsak skrev:äh, det finns säkert en massa XP och VIstaforum där du gulla med hotmail och M$, Rune..
men rune tappar inte bort iphones.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

Change #2 is changing the default search provider in Firefox to Yahoo!
Note that this won't in any way effect the ability of a user to choose
and use the search provider of their choice. It's literally 2 easily
discoverable clicks to change this setting, a simple matter of switching
to that search provider in the chrome by clicking on the icon and
choosing the desired provider.

Hej på er! Varför så heta känslor över detta. Jag är ingen PowerUser, men det verkar inte vara alltför svårt att byta till Google, eller vilken sökmotor man nu föredrar.

Tjing!

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Sant. Men man kan ju vända på frågan och säga om det nu är så enkelt att ändra så kan ju de som faktiskt vill använda Yahoo ändra till det istället.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag anser dialogen ni för är ganska orättvis mot Yahoo och Ubuntu. Jag tror säkert att Ubuntu har mer kunskap om vad de vill och fattar för beslut. Yahoo har under den senaste tiden visat öppenhet och sträckt ut handen för ett samarbete med foss-gemenskapen i mer en ett sammanhang.

http://blogg.idg.se/kylling/2009/11/06/ ... lntjnster/

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

HOLMEN skrev:Sant. Men man kan ju vända på frågan och säga om det nu är så enkelt att ändra så kan ju de som faktiskt vill använda Yahoo ändra till det istället.
Absolut. Men i det här fallet rör det sig väl om att Canonical fick ett ”ka-ching” i kassalådan av Yahoo. Det är trots allt ett kapitalistiskt företag i en kapitalistisk värld. Jag argumenterar inte emot er i sak, det första jag kommer göra är att byta från Yahoo till Google, men det känns som ett lindrigt obehag jämfört med vad andra företag (Apple & Microsoft) i samma bransch hittar på.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

SlamsornasKung skrev:
HOLMEN skrev:Sant. Men man kan ju vända på frågan och säga om det nu är så enkelt att ändra så kan ju de som faktiskt vill använda Yahoo ändra till det istället.
Absolut. Men i det här fallet rör det sig väl om att Canonical fick ett ”ka-ching” i kassalådan av Yahoo. Det är trots allt ett kapitalistiskt företag i en kapitalistisk värld. Jag argumenterar inte emot er i sak, det första jag kommer göra är att byta från Yahoo till Google, men det känns som ett lindrigt obehag jämfört med vad andra företag (Apple & Microsoft) i samma bransch hittar på.
Well said. Jag hoppas dock att saker som dessa inte ska fortgå. Som just det att de kastade ut GIMP och lade in en videohanterare som ett företag så gärna ville få in.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

TweekiE skrev:
Ulsak skrev:äh, det finns säkert en massa XP och VIstaforum där du gulla med hotmail och M$, Rune..
men rune tappar inte bort iphones.
Det var Gud som ingrep för att jag skulle kunna köpa en Android-telefon istället ;D
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

HOLMEN skrev:Jag hoppas dock att saker som dessa inte ska fortgå. Som just det att de kastade ut GIMP och lade in en videohanterare som ett företag så gärna ville få in.
!

Är GIMP borttaget? Vad har jag nu missat!?!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Gimp finns kvar i förrådet, det är bara inte med i originalinstallationen.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"