Erfarenheter och åsikter om MS Exchange alternativ

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
strixx
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Erfarenheter och åsikter om MS Exchange alternativ

Inlägg av strixx »

Hej,

Tänkte testa något alternativ till MS Exchange hemma på min Ubuntu server. Mest för att jag älskar leka med datorer. Men också för att kunna bli lite mer mobil. Jag tänkte nämligen synca min kalender i mobilen med hjälp av SyncML alternativt ActiveSync, då den stödjer båda sätten.

Kraven är alltså stöd för SyncML eller Actvie Sync, och att den har en inbyggd webklient.
Önskvärt men inte krav är att man kan använda MS Outlook, dock är det ett krav att man kan använda Evolution som klient. Den ska även kunna hämta och skicka mail via externa mailkonto. Dvs kunna använda min inetleverantörs mailboxar.

Följande program har jag hittat som möter mina önskelmål:

Zarafa http://zarafa.com
Scalix http://www.scalix.com/
egroupware http://www.egroupware.org
citadel http://www.citadel.org
OBM Groupware http://obm.org/
SOGo http://www.scalableogo.org/

Någon som har några erfarenheter av något av ovanstående program och har lust att dela med sig? Vilket ska man satsa på? Något som man absolut inte ska lägga energi på?
Kanske någon har förslag på andra program med dessa funktioner?

PS. Följande program har jag tittat på men valt bort av olika anledningar:
Group-Office, zimbra, atmail, OpenGroupware, OpenChange, Open-Xchange, Bongo, Kolab, Round Cube, SquirrelMail, phpgroupware, ebox, Horde, Ehcp, SysCP, PostPath Server, Meldware Communication Suite
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Laptop - Windows XP, Netbook - Windows 7
PDA - Windows Mobile 2003 SE , Mobil - Android , Wii - ??????
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Re: Erfarenheter och åsikter om MS Exchange alternativ

Inlägg av Pinky »

Hej!

Detta är något som även jag är väldigt sugen på!
Skriv gärna om du lyckas hitta något på egen hand som funkar bra.

Mvh
P
strixx

Inlägg av strixx »

Har nu forskat vidare på egen hand.

Genom att googla och kolla sökresultat på ubuntuforums.org kommit fram till att Citadel är populärast följt av eGroupware, Scalix och Zarafa.
Själv tycker jag att Zarafa har snyggast webinterface, följt av Scalix och sedan Citadel.

Därför började jag med att prova Zarafa på en virtuell maskin med Ubuntu 9.10 Desktop. Detta misslyckades totalt. Det var för många felaktiga beroende. Vissa beroende krävde att jag gick ner i version och vissa krävde högre version än som är tillgängligt i paketförrådet. Jag försökt manuellt fixa till ala beroende men efter en stund gav jag upp. Det finns två versioner på deras hemsida en för Ubuntu 6.04 och en för 8.04. Kanske man kan anta att dom släpper en ny när 10.04 släpps? Då gör vi kanske ett nytt försök, men just nu lägger jag detta alternativ på hyllan. Mycket synd, för det är som sagt ett riktigt tjusigt webinterface.

Nästa steg var att testa Scalix. Men det visade sig att deras community version inte finns till Ubuntu. Endast den kommersiella. Och mecka med källkod är inte min grej.

Nu ska jag, om jag får tid ikväll, testa Citadel som finns i paketförrådet. Återkommer med rapport i helgen om hur långt jag har kommit.
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

Jag har satt upp SOGo - fast än så länge enbart under CentOS5, då debian-versionerna kräver lite mer handpåläggning.
Har aldrig kört Exchange, men när man väl fått SOGo till att funka så funkar det rätt bra!
Funambol-delen är svårare att sätta upp, speciellt om man vill ha säkerhet också (typ https i stället för http) - men har du rätt mobil så kan du synka uppgifter till och från SOGo-systemet!

P.S. när jag för några år sedan labbade lite med eGroupware gillade jag den lösningen extremt, men den hade då iaf inget som helst stöd för mobilsync, vet inte hur det ser ut i nuläget.

http://wiki.mhcsoftware.de/SOGo
http://www.scalableogo.org/english/supp ... buntu.html
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
strixx

Inlägg av strixx »

alatariel skrev:...men har du rätt mobil så...
Klart jag har ;D Jag har en SonyEricsson med Symbian S60... Finns det några andra?? Den har stöd för både SyncML och ActiveSync inbyggt.. :D

Har inte inte alls kollat själv på SOGo ännu eftersom det "bara" fick 10 träffar när jag sökte på ubuntuforums.org. Men jag ska ta en kolla på det också.
strixx

Inlägg av strixx »

Har nu kollat lite på SOGo, men det verkar inte vara någon bra lösning. Det kräver ju tillägg oavsett vilken klient jag väljer att använda.
Jag vill ha en server där det fungerar precis som om jag hade kört en MS Exchange-server, när det gäller min mobiltelefon, Outlook eller via webben.

Och som jag förstår det kan man inte ens använda Evulotion som klient till SOGo. Det går bort.
strixx

Inlägg av strixx »

Tog längre tid än väntat att utvärdera Citadel, men nu är jag klar med det.

Och tyvärr måste jag meddela att det inte var vad jag sökte. Som det ser ut nu är det bara Zarafa som har de funktioner och det interface jag söker. Jag ska installera 8.04LTS på en virtuell maskin i veckan och provköra. Hoppas det är vad jag söker och att det kommer en version till 10.4 när den släpps, så kan jag uppgrader min server och köra det.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Jag följer fortfarande dina strapatser.
Vad var det som Citadel föll på?
strixx

Inlägg av strixx »

Jag kan meddela att jag lyckades utan problem installera Zarafa på 8.04, men jag har inte haft tid (det är ju OS, som i sport, inte operativsystem) att försöka köra det. Får se senare i veckan.

Citadell föll på gränssnittet. Jag lyckades inte få upp en dagsvy för kalendern. Jag vill kunna se timme för timme vad jag har inbokat. Sedan var det känslan av att det inte var riktigt riktat mot mina ändamål. Jag är inte ute efter en "sammarbetsplatform" utan bara en webbaserad mail, kalender o kontakter applikation som man sedan ska kunna använda vilken klient som helst mot, och synca mobilen.

Kanske har jag börjar i fel ända? Jag kanske skulle leta efter andra applikationer. Kanske har jag sökt efter helt fel applikationer. Men att dömma av skärmdumparna på Zarafas hemsida så uppfyller det min krav vad det gäller webbgränssnittet. Bara det klarar av att synca med min mobil så är lyckan gjord.

Som sagt. Jag hoppas kunna testköra Zarafa någon gång under veckan eller senast helgen. Hoppas, hoppas!
strixx

Inlägg av strixx »

Kommer ingen stans. Har installerat det och spånat på webgränssnittet vilket är grymt. Ser precis ut som Outlook, vilket jag verkligen gillar.

Som första steg ska jag få igång mailen, men där har jag kört fast. Har läst på nätet i flera dagar, men lyckas inte. Återkommer när det lossnar för mig... :'(
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Jag håller tummarna för dig! :)
Vad är det du fastnar på med mailen?
strixx

Inlägg av strixx »

Ja, jag kan ju passa på att fråga här om hjälp nu för nu har jag lagt ett 10-tal timmar på att googla utan att hitta svar.

Problemet jag har är att installera Postfix, eller rättare sagt ställa in det rätt.
Jag kan inte hitta hur jag ska göra om jag inte har en egen domän. Detta verkar inte gå. Jag sitter på en ADSL från Telia med dynamisk IP, och har ingen egen domän. Jag vill ha postfix för att skicka mail internt på mitt egna nätverk, och sedan vill jag använda "relayhost" för att vidarebefordra alla utgående mail. Men överallt ser det ut som om jag måste uppge ett "riktigt" domännamn för att få igång postfix.

För att hämta mail från mitt pop3 konto tänkte jag använda fetchmail, och det verkar inte vara några problem.

Ska inte detta gå? Någon som vet?
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Hmm, antar att raderna du har problem med i postfix-configen är de som heter "myhostname" samt "mydestination".
Nu gissar jag hejvilt, men jag hade skrivit in localhost på båda dessa om du inte ska ta emot mail på din server. Sedan har du helt riktigt en rad som heter "relayhost" där du måste ange din ISPs smtp-server. Det går inte att använda en annan, eftersom de flesta ISPs blockerar detta för att förhindra spam-servrar. I mitt fall med BBB så anger jag smtp.bredband.net. Har du en annan ISP så bara googla på "ispnamn smtp server" så hittar du nog något.
EDIT: såg nu att du ville skicka mail internt på ditt nätverk. Då har du två alternativ skulle jag tro:
a) Skaffa en subdomän hos tex www.no-ip.org (tror jag det är) eller liknande. Då har du ett hostnamn du kan använda. Sedan lägger du in ett program på din server som uppdaterar din IP hos dem. (Alternativt, skaffa en .se-domän kostar bara 99kr och loopia som jag använder har en egen dynamisk-ip-tjänst som hänger med när du byter IP.
b) Installera en egen DNS-server och "hitta på" en egen domän som du kör med för lokala adresser. Betydligt meckigare, men garanterat lärorikt ;D
strixx

Inlägg av strixx »

Tack, men jag hittade det inatt. Ibland ska man inte använda google för mycket.
Jag gick igenom all dokumentation på postfix hemsida och hittade precis hur man ställer in det, och här på detta excellenta forum hittade jag vilken smtp-server som Telia vill att man skickar igenom. För problemet jag också haft är att Telia kräver användarnamn och lösen för att skicka genom deras "vanliga" smtp-server.

Men nu är problemet att hämta mail med fetchmail. Jag har ställt in det enligt alla guider jag hittat men några mail dyker inte upp i Zarafa.

Jag får fortsätta i natt.

Jag har alltså kommit så långt att jag har installerat Zarafa och fått igång det med användare och webgränssnitt. Jag kan skicka mail från webgränsnittet.

Kvar att fixa:
-hämta inkommande mail
-få klienter (evulution,outlook) att fungera ihop med Zarafa
-active sync
-säkerhet, spam och virusskydd
-automatisk backup av mailboxar

Fortsätter rapportera alla framsteg. Och kommer att avsluta med en "how-to"
strixx

Inlägg av strixx »

Hämtning av mail är nu fixat, och likaså har jag fått Evolution att fungera fint ihop med Zarafa, dock så hamnar inte mailen jag skickar från Evolution i "Sent items" i Zarafa, utan i den lokala mailboxen. Jag vill ju att allt ska ligga på servern så man kan följa upp mail även när man är på resande fot.

Har inte testat med Outlook, men jag har planer på att sluta använda Outlook när jag får rätt på detta.
(OT: Sitter med en uråldrig Outlook licens och tänker inte uppgradera om jag får detta att fungera. Jag hör nämligen till den skaran som hatar det nya gränssnittet i Office paketet. Vi har det på jobb, och jag mår fysiskt illa varje gång jag tvingas använda det.)

Z-push är installerat och ska testas, men jag har problem med att få rätt på nätverket i Virtual box. Jag sitter och leker i en virtuell miljö för att inte strula till det på min riktiga server.

Får fortsätta i natt igen. Men jag kan ju säga att jag skarpt gillar Zarafa...
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Oooh nu blir jag också sugen på att testa :) Det låter riktigt bra. Hoppas att det finns något sätt att få ordning på det där med mailen. Hur är det med kalender och kontakt-delen? Kunde man synca det med? Nu har jag helt ärligt inte använt evolution (fast tänker börja om zarafa visar sig bra nog), men finns det kalenderfunktion i det också, precis som outlook?
strixx

Inlägg av strixx »

Javisst finns det! Och användargränssnittet påminner om "gammla" Outlook 2003. Och det fungerade fint med kalendern. Bara att följa instruktionerna i manualen till Zarafa. Fungerade felfritt första försöket. Nu har jag inte kollat alla funktioner som ex påminnelser, kategori osv, men det borde fungera, då Zarafas manual säger att Evolution fungerar som klient.
Men som sagt, jag måste kolla hur man gör så även skickade mail hamnar i Zarafas mailbox och inte den lokala.

Kontakter har jag inte testat, men kommer göra det i natt. Jag har för mig att jag läste på något forum att det skulle vara problem med det. Men problem är till för att lösas. ;D

Alla inställningar hela vägen kommer i guiden som jag kommer posta här. Jag hoppas att jag är helt klar efter helgen. :D
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

strixx skrev:Jag hoppas att jag är helt klar efter helgen. :D
Blir som att vänta på julafton det här :) Har letat efter något dylikt ganska länge. Nu är bara problemet vart sjutton jag ska lägga det sen... Min server börjar bli knökfull :D

EDIT: Förresten, skulle man kunna få ett testkonto på din server, ifall den går att komma åt utifrån? Skulle vilja testa om det funkar med min mobil & activesync :)
strixx

Inlägg av strixx »

Jag kör det inte på min server, utan bara i virtuell maskin. :-\ Och den kommer man inte åt. (det är det jag kämpar med nu) Eftersom jag har gjort som man inte ska göra med en server och kör 9.10 så kan jag inte köra det på den riktiga servern ännu.
Min plan är att vänta på 10.4 och se ifall det kommer en kompilerad version av Zarafa till 10.04. Jag är skeptisk till att kompilera den själv på min servern. Jag provade på en virtuell 9.10, men fick så många felaktiga beroende så jag blev helt snurrig.

Men klart att när den dagen kommer att jag kör igång på riktigt så kanske vi kunde fixa en test, men du hinner nog snabbare sätta upp en egen.. :)
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Kanske kan eclipse vara något för dig att titta närmare på men frågan är om du inte ska lägga focus på tex Gmail istället eftersom det inte verkar hända så mycket med evolution
http://www.eclipse.org/downloads/
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"