float & clear i Opera? [LÖST]

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

float & clear i Opera? [LÖST]

Inlägg av SlamsornasKung »

Hej!

Har ett projekt som innehåller en sidfot, jag har satt

Kod: Markera allt

clear: both
på sidfoten så att den hamnar under tre kolumnerna ovan (med

float: left
respektive

float: right
). Ganska självklart så långt, och det fungerar utmärkt i FF och Safari (IE bryr jag mig inte ens om att kolla!), men i Opera får jag ett "glapp" på cirka tio pixlar upp till de tre kolumnerna, som om jag skulle ha satt en

margin
eller liknande, vilket jag alltså inte har gjort. Är det något som någon har stött på tidigare? Jag har ingen bra idé på hur jag ska komma runt det hela, dessutom validerar koden enligt W3C-standard, så jag känner mig lite bortkommen!

Tacksam för synpunkter & idéer.

SK
Senast redigerad av 1 SlamsornasKung, redigerad totalt 25 gånger.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: float & clear i Opera?

Inlägg av Lars »

Fungerar det inte att slänga in en margin/padding 0 då? Det borde ju inte påverka övriga webbläsare.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Lars skrev:Fungerar det inte att slänga in en margin/padding 0 då? Det borde ju inte påverka övriga webbläsare.
Nej, det gör inte det - märkligt, eller hur!

Jag kan fixa ett ”fulhack” så att det funkar i Opera och FF, men då blir det fel i Safari ::)

”Helvetet, det är de andra... webbläsarna!” (Fritt från J-P. Sartre).
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Okej. Jag hittade en ”lösning”. Såhär är det: tydligen tolkar Opera border annorlunda än FF & Safari, men bara i vissa sammanhang. Jag ändrade så att min border-top sitter på själva diven, istället för som tidigare på en p inuti diven (hänger ni med?). En konstigt differens, men nu funkar det i alla fall som det ska. Tack för input Lars!
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"