LÖST: Råd önskas Ubuntualternativ t. Windows Home Server
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
LÖST: Råd önskas Ubuntualternativ t. Windows Home Server
Efter det att Karmic släpptes har jag kört in den på inte mindre än 4 datorer, två egna, en släkting samt en kollega. I tre fall som bättre alternativ till WXP, i det fjärde fallet när jag byggde en ersättningsdator (http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=164&t=45357) för den hemdator som förhoppningsvis hämtas snart.
Till saken hör att jag har en Windows Home Server gående i förrådet. Den har till uppgift att fungera som automatisk backup för fyra (4) datorer hemma samt gemensamt bibliotekför tyngre filer ss musik, filmer och foton.
Men när den sista Windowsdatorn äntligen lägger av, finns det ju ingen anledning att ligga kvar med denna server.
Och därför skulle jag vilja be er om råd och tips till lämpliga lösningar till hemmaserver med Ubuntu eller annan Linux.
Befintlig serverhårdvara:
Intel CoreDuo 2140
Gigabyte GA-33
1 x Samsung spinpoint 750 GB
3 x Samsung spinpoint 500 GB
4 GB RAM
Tacksam för alla konstruktiva råd och idéer.
Till saken hör att jag har en Windows Home Server gående i förrådet. Den har till uppgift att fungera som automatisk backup för fyra (4) datorer hemma samt gemensamt bibliotekför tyngre filer ss musik, filmer och foton.
Men när den sista Windowsdatorn äntligen lägger av, finns det ju ingen anledning att ligga kvar med denna server.
Och därför skulle jag vilja be er om råd och tips till lämpliga lösningar till hemmaserver med Ubuntu eller annan Linux.
Befintlig serverhårdvara:
Intel CoreDuo 2140
Gigabyte GA-33
1 x Samsung spinpoint 750 GB
3 x Samsung spinpoint 500 GB
4 GB RAM
Tacksam för alla konstruktiva råd och idéer.
Senast redigerad av 1 viper, redigerad totalt 4 gånger.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Råd önskas om Ubuntualternativ till Windows Home Server
Det beror helt på vad du vill göra men t.ex. här finns en lista med förslag: http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar
Du kan använda t.ex. rsync / bontmia (http://folk.uio.no/johnen/bontmia/) / Unison för backup. Men det finns många fler alternativ. Börja med att beskriva vad du vill kunna göra så kommer det garanterat fler förslag.
Du kan använda t.ex. rsync / bontmia (http://folk.uio.no/johnen/bontmia/) / Unison för backup. Men det finns många fler alternativ. Börja med att beskriva vad du vill kunna göra så kommer det garanterat fler förslag.
-
Mer specifikt på begäran!
Jo. det som jag i första hand vill ha ut av en server är:
Central lagring av inspelad TV är även det tänkbart som tillägg på sikt.
Sedan är det ju bara fantasin som sätter gränser för vad man kan göra, men jag slutar här med det mest nödvändiga.
Jo. det som jag i första hand vill ha ut av en server är:
- automatisk backup av datorerna i nätverket (fn 4 st):
- dokument och mappar
- recovery installerat system
- gemensamt arkiv för filmer (strömma .avi)
- gemensamt arkiv för musik (strömma mp3)
- dela foton (foton hanteras på fotokontot på en av datorerna men görs tillgängliga för alla från servern)
Central lagring av inspelad TV är även det tänkbart som tillägg på sikt.
Sedan är det ju bara fantasin som sätter gränser för vad man kan göra, men jag slutar här med det mest nödvändiga.
Oortodox generalist
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
OK, har inte alla svaren redo men vi börjar lite smått:
Automatisk Backup:
* Installera och kör sbackup enligt anvisningarna här: http://help.ubuntu-se.org/9.10/keeping- ... files.html
Dokument och Mappar.
* Jag antar att du menar att du vill använda servern som filserver. Då finns denna dokumentation: http://help.ubuntu-se.org/9.10/servergu ... ystem.html Dock vill jag varna för att detta helst skall funderas igenom lite ordentligt. T.ex. är det endast Linux maskiner som skall nå filservern? Skall Windows datorer bör du kanske använda Samba istället. http://help.ubuntu-se.org/9.10/servergu ... erver.html Men hur är ditt interna nätverk uppsatt? Om du har ett trådlöst nät som även skall nå filservern så bör du kanske överväga en helt annan lösning. I det fallet skulle t.ex. SSHFS vara ett alternativ https://help.ubuntu.com/community/SSHFS
Recovery installerat System
* Ur mitt perspektiv så löser ett väl uppsatt backup system den frågan men du kanske är ute efter något i stil med det man kan få i Vista?
Gemensamma arkiv för filmer och musik
* Egentligen löser en filserver det också, men är det egentligen en mediaserver i stil med https://help.ubuntu.com/community/MediaTomb som du är ute efter?
Dela foton
* Görs lämpligtvis via filservern
Automatisk Backup:
* Installera och kör sbackup enligt anvisningarna här: http://help.ubuntu-se.org/9.10/keeping- ... files.html
Dokument och Mappar.
* Jag antar att du menar att du vill använda servern som filserver. Då finns denna dokumentation: http://help.ubuntu-se.org/9.10/servergu ... ystem.html Dock vill jag varna för att detta helst skall funderas igenom lite ordentligt. T.ex. är det endast Linux maskiner som skall nå filservern? Skall Windows datorer bör du kanske använda Samba istället. http://help.ubuntu-se.org/9.10/servergu ... erver.html Men hur är ditt interna nätverk uppsatt? Om du har ett trådlöst nät som även skall nå filservern så bör du kanske överväga en helt annan lösning. I det fallet skulle t.ex. SSHFS vara ett alternativ https://help.ubuntu.com/community/SSHFS
Recovery installerat System
* Ur mitt perspektiv så löser ett väl uppsatt backup system den frågan men du kanske är ute efter något i stil med det man kan få i Vista?
Gemensamma arkiv för filmer och musik
* Egentligen löser en filserver det också, men är det egentligen en mediaserver i stil med https://help.ubuntu.com/community/MediaTomb som du är ute efter?
Dela foton
* Görs lämpligtvis via filservern
-
Tackar allra ödmjukast!
Alltid bra när någon initierad tipsar, så att man som newbee slipper sålla på Google och kanske fastna för "fel" lösning.
Du har onekligen vissa poänger med att det bör funderas igenom noga. I dagsläget finns inga planer på nya WIndowsmaskiner, HTPC lösningar finns ju i Linux också.
Trådlöst ja! Fn en Acer laptop med Karmic, en Acer One med Linpus, en skrivare Canon MP620. Men routern är en Cisco som man kan lägga in Linux på.
Men jag skall först läsa in mig på länktipsen!
Återkommer snart.
// Per
Alltid bra när någon initierad tipsar, så att man som newbee slipper sålla på Google och kanske fastna för "fel" lösning.
Du har onekligen vissa poänger med att det bör funderas igenom noga. I dagsläget finns inga planer på nya WIndowsmaskiner, HTPC lösningar finns ju i Linux också.
Trådlöst ja! Fn en Acer laptop med Karmic, en Acer One med Linpus, en skrivare Canon MP620. Men routern är en Cisco som man kan lägga in Linux på.
Men jag skall först läsa in mig på länktipsen!
Återkommer snart.
// Per
Oortodox generalist
-
Jag kommer att börja med följande konfiguration:
Ubuntu server med:
- Filserver
- Allokerat utrymme för varje dator i nätverker
- Ett väl uppsatt backupsystem
Har bara en fråga till. Det kliar i fingrarna att sätta igång men hur blir det om jag nu bygger upp det på 9.10 server och sedan troligen vill byta upp mig till 10.04 LTS?
Är det bara att köra på? Eller är det något särskilt jag behöver tänka på?
// Per
Ubuntu server med:
- Filserver
- Allokerat utrymme för varje dator i nätverker
- Ett väl uppsatt backupsystem
Har bara en fråga till. Det kliar i fingrarna att sätta igång men hur blir det om jag nu bygger upp det på 9.10 server och sedan troligen vill byta upp mig till 10.04 LTS?
Är det bara att köra på? Eller är det något särskilt jag behöver tänka på?
// Per
Oortodox generalist
-
Nåväl, jag har nu installerat 9.10 server på burken enligt de pedagogiska och utförliga anvisningar som finns i detta forum samt på nätet.
Men sedan blev det tvärstopp(!) då anvisningar och guider för nästa steg plötsligt tog en hel trappavsats i ett steg. Verkar vara avsedda för de som redan gjort det eller kan det ändå. Inget för nykomlingen. Kortfattat och kryptiskt blev det och man förutses alltid veta nästa steg eller kunna läsa mellan raderna.
Om jag får hjälp med detta lovar jag att göra en tydlig manual (how-to) av mina erfarenheter! Hela vägen.
(på så sätt kan jag ge mitt bidrag till våra gemensamma ansträngningar för att sudda bort den kodknackarstämpel som fortfarande präglar de "oinvigdas" bild av linuxbegreppet).
Nuläget:
9.10 server på en burk med 4 hårddiskar i 8 partitioner. 7 av partitionerna är dimensionerade och namnade efter tidigare konfiguration i tidigare Windows Home servern.
Har även intallerat samba och openssh.
Ansluten till lokalt nätverk med LAN.
I nätverket finns 4 datorer; stationär Karmic LAN, laptop Karmic WLAN, netbook Linpus (Fedora) WLAN, stationär XP Pro LAN.
Önskat läge:
Datorerna på nätverket skall på samma sätt som i Windowsserverfallet hitta/se mappar på servern.
Rättigheter på mapparna; skriva och läsa i egna mappar, läsa i delade mappar ägda av någon annan, ingen åtkomst till andras privata (user specifika) bibliotek/mappar.
Backup av klienternas hemma-mappar till separat hårddisk på servern
Backup av serverns gemensamma data till separat hårddisk på servern
Backup av serverns backup disk till annan disk i nätverket (servern kommer att stå som "värmeelement" i friggeboden och en backup tillbaka till en enhet i huset ger hyfsad säkerhet).
Nej jag är inte obildbar
. Jag har bara en annan syn på saken. 
Men sedan blev det tvärstopp(!) då anvisningar och guider för nästa steg plötsligt tog en hel trappavsats i ett steg. Verkar vara avsedda för de som redan gjort det eller kan det ändå. Inget för nykomlingen. Kortfattat och kryptiskt blev det och man förutses alltid veta nästa steg eller kunna läsa mellan raderna.
Om jag får hjälp med detta lovar jag att göra en tydlig manual (how-to) av mina erfarenheter! Hela vägen.
(på så sätt kan jag ge mitt bidrag till våra gemensamma ansträngningar för att sudda bort den kodknackarstämpel som fortfarande präglar de "oinvigdas" bild av linuxbegreppet).
Nuläget:
9.10 server på en burk med 4 hårddiskar i 8 partitioner. 7 av partitionerna är dimensionerade och namnade efter tidigare konfiguration i tidigare Windows Home servern.
Har även intallerat samba och openssh.
Ansluten till lokalt nätverk med LAN.
I nätverket finns 4 datorer; stationär Karmic LAN, laptop Karmic WLAN, netbook Linpus (Fedora) WLAN, stationär XP Pro LAN.
Önskat läge:
Datorerna på nätverket skall på samma sätt som i Windowsserverfallet hitta/se mappar på servern.
Rättigheter på mapparna; skriva och läsa i egna mappar, läsa i delade mappar ägda av någon annan, ingen åtkomst till andras privata (user specifika) bibliotek/mappar.
Backup av klienternas hemma-mappar till separat hårddisk på servern
Backup av serverns gemensamma data till separat hårddisk på servern
Backup av serverns backup disk till annan disk i nätverket (servern kommer att stå som "värmeelement" i friggeboden och en backup tillbaka till en enhet i huset ger hyfsad säkerhet).
Nej jag är inte obildbar

Oortodox generalist
Kan du specificera lite vad du inte får att fungera? Förstår jag dig rätt om ingen av punkterna under "Önskat läge" är lösta än?
Tittade du på Unison? Jag läste ett ganska bra (och långt) blogginlägg om just det programmet för ett tag sen: http://www.neufeld.newton.ks.us/electronics/?p=600
-
Det är sant att jag inte kommit längre än att ha installerat mjukvaran och gått bet på att få ett grepp om konfigurationen.
Tack förresten för tipset om Unison, mycket intressant men inte just nu i detta skede.
För det första vill jag dela ut till var och en av användarna i nätverket en användarunik mapp i en share; 'Användare'.
För det andra vill jag dela ut till nätverket tre shares; 'Musik', 'Film' och 'Foton'
För det tredje vill jag dela ut till nätverket en share; 'Allmänning'
För det fjärde vill jag sätta upp två backuppartioner; en för media, en för användare (syns ej utanför servern), för vidare backup.
Då gäller NFS för Linux respektive SAMBA för XP. SAMBA och XP kan jag få ihop med hjälp av http://samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection/ men SAMBA och Ubuntu finns inte beskrivet från samma utgångspunkt och där går jag bet.
Är det bara att köra på enligt HOWTO:n ovan för att konfigurera Linuxburkarna därefter, eller måste jag se upp med något?

Tack förresten för tipset om Unison, mycket intressant men inte just nu i detta skede.
För det första vill jag dela ut till var och en av användarna i nätverket en användarunik mapp i en share; 'Användare'.
För det andra vill jag dela ut till nätverket tre shares; 'Musik', 'Film' och 'Foton'
För det tredje vill jag dela ut till nätverket en share; 'Allmänning'
För det fjärde vill jag sätta upp två backuppartioner; en för media, en för användare (syns ej utanför servern), för vidare backup.
Då gäller NFS för Linux respektive SAMBA för XP. SAMBA och XP kan jag få ihop med hjälp av http://samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection/ men SAMBA och Ubuntu finns inte beskrivet från samma utgångspunkt och där går jag bet.
Är det bara att köra på enligt HOWTO:n ovan för att konfigurera Linuxburkarna därefter, eller måste jag se upp med något?

Oortodox generalist
-
Det har lossnat!
Efter mycken korsbefruktning av olika trådar är jag i det närmaste klar. Har bara justering av rättigheter och backup-konfiguration kvar.
Men nu har kommandoprompten i servern fått fnatt (kanske fått nog
). Symptomen kan liknas vid slumpmässiga avbrott och kortslutningar i tangenbordanslutningen; ingen reaktion på <enter> (jo på andra trycket) , ibland gör piltangenterna tecken, det grafiska smb.conf alternativet vid uppdatering hänger sig, kommandohistoriken på <upp-pilen> tvekar och lägger ibland till extra tecken. Någon som känner igen det?
Hoppas kanske på för mycket att någon skall hinna läsa detta till dess att jag är hemma efter jobbet.
MVH / Per

Efter mycken korsbefruktning av olika trådar är jag i det närmaste klar. Har bara justering av rättigheter och backup-konfiguration kvar.
Men nu har kommandoprompten i servern fått fnatt (kanske fått nog

Hoppas kanske på för mycket att någon skall hinna läsa detta till dess att jag är hemma efter jobbet.
MVH / Per
Oortodox generalist
-
Råd önskas om Ubuntualternativ till Windows Home Server
Min Ubuntu server är nu i full gång. Användarna märker ingen skillnad mot förut. Som jag nämnde återstår konfiguration av backup. Men det blir till helgen.
Markerar tråden som löst och återkommer med en detaljerad beskrivning och länkar när backupen sitter som den skall
Till dess, får ni hålla tillgodo med milstolpar i sammandrag:
Den går alldeles utmärkt mot LAN och WLAN, Karmic och XP, stationär som laptop
Och ett STORT tack till alla tålmodiga!!
MVH / Per
Markerar tråden som löst och återkommer med en detaljerad beskrivning och länkar när backupen sitter som den skall
Till dess, får ni hålla tillgodo med milstolpar i sammandrag:
- Installerade Ubuntu server
- Funderade ut en optimal sammansättning av partitioner
- Använde Ubuntu live CD och GParted för partitionering av hårddiskarna
- Installerade Samba
- Lade upp den mappstruktur som fanns i föregångaren
- Lade upp nätverkets användare och lösenord
- Lade in filer på rätt plats
- Justerade rättigheter och ägarskap (just detta var ett evigt trixande innan jag hittade rätt tråd)
Den går alldeles utmärkt mot LAN och WLAN, Karmic och XP, stationär som laptop
Och ett STORT tack till alla tålmodiga!!
MVH / Per
Oortodox generalist