Hade nåra småprobs med flash som jag nu löst tack vare tråden "Varför får jag bara en play pil i mina flashfönster ? [LÖST]" och det fungerade perfekt. Tack till Pavel och de andra som hjälpte till där, ni hjälpte mig med!
(fråga 1) Dock upplever jag det som att det går lite "tyngre" nu; alltså animeringar i tex facebook's "Happy Aquarium" går fruktansvärt segt! Klickar man på något så tar det typ 2sek innan det händer?...why?
(fråga 2) För att (alltså innan fråga 1...) fixa till flash'en så körde jag följande i terminalen;
sudo apt-get purge flashplugin-nonfree gnash gnash-common libflashsupport mozilla-plugin-gnash nspluginwrapper swfdec-mozilla && sudo apt-get install flashplugin-nonfree
terminalen berättade då för mig att det blev en del -lib-filer över som inte används, "du kan köra kommandot apt-get autoremove för att ta bort dem"
Det gjorde jag men då blev det så här;
blabla@blabla-desktop:~$ apt-get autoremove
E: Kunde inte öppna låsfilen /var/lib/dpkg/lock - open (13 Åtkomst nekas)
E: Kunde inte låsa administrationskatalogen (/var/lib/dpkg/). Är du root?
blabla@blabla-desktop:~$
Jag är inte så bevandrad i terminalen, så jag vill inte pilla för mycket utan att förstå vad jag gör. Men vad innebär detta? Vaddå root? Jag e ju admin vad jag vet, men root; fattar inte!
flash-relaterat på 9.04 64-bit + terminalfråga
- NightShift
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
flash-relaterat på 9.04 64-bit + terminalfråga
man kan om man vill! (tillräckligt mycket...)
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: flash-relaterat på 9.04 64-bit + terminalfråga
sudo ger dig root behörighet. Att du är medlem i gruppen admin ger användaren rättigheter att bli root med de olika sudo kommandorna, men du har inte root behörighet föräns du använder sudo.NightShift skrev:Jag är inte så bevandrad i terminalen, så jag vill inte pilla för mycket utan att förstå vad jag gör. Men vad innebär detta? Vaddå root? Jag e ju admin vad jag vet, men root; fattar inte!
- mcNisse
Kod: Markera allt
sudo apt-get autoremove
- NightShift
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
okej, men jag gillar att förstå vad jag gör. Om man inte är root kommer man inte åt filsystemet? Är det rätt förstått?
Men vad innebär då root-kontot som finns i användare? Kan man logga in som root?
Men vad innebär då root-kontot som finns i användare? Kan man logga in som root?
man kan om man vill! (tillräckligt mycket...)
- mcNisse
Nej, det är inte helt sant. Du kommer åt delar av filsystemet som du har rättigheter till, men du kommer åt allt som root.NightShift skrev:okej, men jag gillar att förstå vad jag gör. Om man inte är root kommer man inte åt filsystemet? Är det rätt förstått?
Ja, det går. Du behöver trixa en del för att få till det, om du menar att logga in i den grafiska miljön. Det är så för ett det är en dålig idé. med sudo -i kan du logga in som root i en terminal. med gksudo nautilus startar du nautilus som root.NightShift skrev: Men vad innebär då root-kontot som finns i användare? Kan man logga in som root?