Ubuntu 64bits Version, Hur mycket problem blir det?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
ZerQ
Kontakt:

Ubuntu 64bits Version, Hur mycket problem blir det?

Inlägg av ZerQ »

Hej

Jag kör nu 32bits versionen av Karmic men har ett program som behöver 64bits OS för att fungera. Vilka problem kommer jag att stöta på om jag installerar denna version.

Jag kör Wine för World OF Warcraft, Spotify och Ventrilo, annars är det bara standard programmen som följer med Ubuntu som används. Är det bara att installera den som vanligt under Synaptics eller måste jag strula en massa.

Jag har en nätverksskrivare Brother som jag också vill skall fungera under 64bits också, kommer det att bli strul där?

Kan lite om Linux men är väl inte så bevandrad med terminalen och dess kommandon, så iaf att det måste donas där så vore jag tacksam för exakta svar som beskriver bra :D
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu 64bits Version, Hur mycket problem blir det?

Inlägg av eyerouge »

Jag kör 64.

Enda problemet jag någonsin stött på innan var att flash inte fanns för 64 och att man var tvungen att göra magi för att få igång det (och det funkade iofs när man väl gjort det). För övrigt har jag aldrig behövt avstå från något eller svettas extra p.g.a. att jag inte kör 32:an, och numera finns flash för 64. Tror rent av att adobe släppte det till linux före win.

Jag kan dessvärre inte svara på dina detaljfrågor då jag inte vill hyra musik eller lyssna på spam, mer än att WoW funkade smärtfritt den gång jag installerade det enbart för att se om det gick. Du får nog uppge mer info om din Brother-skrivare om folk ska kunna besvara dig meningsfullt, och en idé annars är att besöka tillverkarens hemsida eller http://www.openprinting.org/printer_list.cgi och liknande sidor för att gräva infon. Gissningsvis kommer din skrivare fungera precis som vanligt såvida du inte behöver något som körs i 32 och är binärt och sourcen inte finns ute för det.
Bild
Dvudd

Inlägg av Dvudd »

Du kan utan problem köra vanliga program via Wine.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Katt »

Har du möjlighet att köra 64bitars så ser jag ingen anledning att inte göra det. Enda mecket brukar vara att få installerat 32bitars versionen av wine, men det kan hända att Ubuntu redan har en färdigpaketerad version i förråden för det ändamålet.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Ärligt talat så ser jag ingen skillnad när jag kör 32-bitars eller 64-bitars. Nackdelen för min del var att det inte fanns en drivrutin för min skanner till 64-bitars. Det problemet lär vara löst nu när skannern är sönder.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

För första gången någonsin kör jag nu ett 64 bitars operativsystem och det är absolut inga som helst problem.
Spelar spel, kollar YouTube och allt möjligt utan problem.
Skrivaren funkar klockrent också.

Kör på! ;D
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av bjoost61 »

borttaget
Senast redigerad av 1 bjoost61, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
ZerQ
Kontakt:

Inlägg av ZerQ »

Hejsan

Skrivaren är en HL2070N. Jag ser att det är bara lovord över 64 bitars så jag skall prova att installera det då.

Blir kul att testa något nytt iaf då. Och om inte något fungerar så har man ju er duktiga att tillgå :D
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

ZerQ skrev:Hejsan

Skrivaren är en HL2070N. Jag ser att det är bara lovord över 64 bitars så jag skall prova att installera det då.

Blir kul att testa något nytt iaf då. Och om inte något fungerar så har man ju er duktiga att tillgå :D
Skulle du ha många frågor eller bara vill ha hjälp så fort som möjligt så finns jag och mina faddrar redo att hjälpa till :)
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

ZerQ skrev:Hejsan

Jag använder en HL2070N i mitt lokala nätverk, via en liten printserver (dp301+), och kan skriva ut från mina olika datorer, varav två har 64-bitarsoperativ. Kan nämna att drivrutinen som jag väljer heter HL1250 enligt rekommendationer på Openprinting.org. Funkar utmärkt sedan flera år. :)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Rent allmänt, vill man testa om hårdvara funkar så kan man testa med LiveCD (eller LiveUSB för den miljömedvetne/snåle/mockelbenägne som inte vill slösa/vill spara/inte har cd-r-skivor)

Jag har kört 64bitars sen ett bra tag tillbaka och har inte upplevt några problem. Flash och alla andra paket i förråden funkar fint, men det är möjligt att det är några paket som inte finns jämfört med förråden för 32bitars. Nån hittade jag ett program på nätet jag ville installera, det var för 32bitars så jag fick köra force-architecture på den. Men det var längesen, var nog inget program jag fäste mig vid. Men jag har svårt att peka på några direkta vinster också för den delen. Grejar man med beräkningsintensiva program så kanske det märks skillnad, det tyder iaf diverse benchmarks på (orkar inte leta specifik länk nu men det finns på phoronix.com). Men den traditionellt självklara fördelen med 64bitars, att kunna använda 4GB eller mer RAM gäller nog inte längre, för 32bitars Karmic har PAE, Physical Adress Extension som om jag minns rätt gör att man kan använda 4GB eller mer RAM även med 32bitarskärnor
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"