Angående OT-diskussioner

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Angående OT-diskussioner

Inlägg av Okänd »

Citat från reglerna: "Det är mänskligt att ibland gå off-topic"

Om man som administratör/moderator ser att en diskussion går Off Topic, är mitt tips att svara på frågan där, och därefter hänvisa till lämplig tråd, eller föreslå att en ny tråd startas. Inte bara hänvisa till ny tråd.

Om samma sak som görs i Ubuntu Sverige-forumet skulle göras i support-trådarna tror jag inte att det skulle framkalla så väna känslor, precis som det som nu hänt här.

Om jag som användare startar tråden "Problem med ljudkort" och frågar om det, och någon sen föreslår att jag ska "skapa ett device" eller nåt annat, och jag frågar "hurdå?" och jag får svaret "Vänligen håll dig till ämnet. Starta ett nytt ämne om du vill ta upp devices." kan ni tänka er hur det skulle bli. :)

Bara ett förslag, givetvis kan ni fortsätta på inslagen linje om ni känner att det är lämpligt.
Okänd

SV: Angående OT-diskussioner

Inlägg av Okänd »

CryingFreeman skrev: Citat från reglerna: "Det är mänskligt att ibland gå off-topic"

Om man som administratör/moderator ser att en diskussion går Off Topic, är mitt tips att svara på frågan där, och därefter hänvisa till lämplig tråd.
Håller fullständigt med dig CF. Man måste kunna gå lite OT, annars så blir det ju mer eller mindre omöjligt att överhuvudtaget diskutera någonting.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Har ni några exempel på där moderatorerna har hanterat OT-problematiken klumpigt, eller är detta en rent hypotetisk diskussion?

Sedan får vi alla hjälpa till att hålla diskussionerna on-topic, man måste inte vara moderator för det.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ett färskt exempel är denna post som jag tycker egentligen kanske tillhör topic för vissa klargöranden, men ligger i gränslandet.
ref. http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... l#msg29907

Vi hade en kort OT diskussion där oxå.

Vad anser du Urban?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Urban frågar:
Har ni några exempel på där moderatorerna har hanterat OT-problematiken klumpigt,
eller är detta en rent hypotetisk diskussion?
Jag tycker mig ha blivit lite besynnerligt bemött/besvarad/ i detta:
I tråden:  http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4513.0.html
Med rubriken: Vilka är "Administrationen"?
ställde jag en fråga:
Funderar bara lite för mig själv . . .

Ozamosi o/e sebastean kan väl vara vänliga att klargöra vad som gäller?

- Är ett loco en juridisk person?

- Upprättar Ubuntu.com (Canonical) någon form av juridiskt dokument mellan sig och den lokale företrädaren
      i respektive land?

Eller är det bara en löst sammansatt grupp av människor med delat intresse för Ubuntu som går tillsammans
och bland sig får nominera eller utse någon som sedan accepteras av Ubuntu.com som deras kontaktperson
gentemot locot som grupp?
Johan L svarar:
Broder Tuck: Ställ gärna din fråga i tråden jag hänvisade till i mitt tidigare inlägg.
Så långt allt gott och väl. Det här känns fortfarande korrekt. (inga leende smiley's visserligen,
men bara en känsla av att de finns där, kan annars betyda mycket i ens mottagande).  ;)

Jag uppfattar att det skall kunna vara denna tråd han avser:
Dessa saker kan diskuteras i tråden Gemenskapens organisation (Stadgar, uppdrag etc).

Jag kopierar då frågan och beger mig till denna tråd som han anvisat. (I ärlighetens namn skall nämnas att
detta gör jag 8 - 10 timmar senare).

I tråden http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4470.0.html
Med rubriken:  Gemenskapens organisation
finner jag att frågan redan har besvarats av honom. (!?)
I övrigt ingen avisering eller notering vid min ursprungliga frågeställning. Jag fick en känsla av att jag bara
fraktas omkring lite hur som helst mellan trådarna.

Enligt min uppfattning hade det kanske varit mest hövligt att redan vid hänvisningen till den andra tråden också
nämna att han har för avsikt att belysa min fråga i den tråden.

Mycket besynnerligt och, i mitt tycke, en något raljerande behandling av mig. Det här kändes väldigt oartigt
tycker jag. Kanske rent av lite respektlöst mot mig som forummedlem, kan jag tycka.

Det är helt OK att man försöker bringa ordning och reda i forumet. Det har vi alla glädje av. Men jag känner mig
i detta fall verkligen "dribblad och mästrad med". Jag fick ingen känsla av ett vänligt bemötande, så att säga.
Så jag brydde mig aldrig om att flytta min fråga till det angivna forumet. Min fråga står fortfarande kvar i sin ursprungliga
tråd och svaret i sin. Jag ids inte längre bry mig. Känner mig mest trampad på, faktiskt.  :(

Hälsningar
Broder Tuck
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 13 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Broder....

Jag citerade ditt ursprungliga meddelande och lade in i en mer passande tråd inatt/morse  och sebastean har svarat på det.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4470.msg29914.html#msg29914
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det här kändes väldigt oartigt
tycker jag. Kanske rent av lite respektlöst mot mig som forummedlem, kan jag tycka.
Broder Tuck: Du har säkert förståelse för att jag har svårt att hinna med och ha full koll på allt jag skriver och gör i forumet. Du har säkert också förståelse för att jag tar illa upp när du tycker dig inte bli respekterad för en sådan här sak, när jag dagligen får ta alla möjliga påhopp och får stå till svars för flera problem som andra skapar.

Så min uppmaning till dig är att inte ta sådant personligt om de händer igen de närmaste veckorna, för nej det är inte menat så.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Bobcat"]Micke.

Jag förstår precis vad ni vill uppnå och efterleva men måste det vara så strikt?

Om sebastean hade svarat på frågan och därefter lagt till sina hänvisningar så hade jag inte sagt något.

Dels så hade jag upplevt det som ett betydligt mer trevligt och respektingivande bemötande, dels så kanske OT hade tagit slut redan där.

Vi släpper det här, annars sabbar vi hela tråden med fortsatt OT tjafs. Det kan vi ta i Crying Fredmans tråd istället.
ref. http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4559.0.html[/quote]

Bobcat

Vi fortsätter här

Jag har svårt att se är att det är strikt. Jag, och många med mig, gillar ordning och reda och vi måste alla hjälpas åt så att vi får det, för allas trevnads skull. Omnius skrev och hjälpte till med en hänvisning på ett bra sätt. Tack för det.

Att sebastean uppfattas strikt är nog för att han har väldigt mycket att göra och därför skriver korta kommentarer.
[quote="sebastean"]
Broder Tuck: Ställ gärna din fråga i tråden jag hänvisade till i mitt tidigare inlägg.

0.4. Håll er till ämnet i tråden[/quote]

Notera ordet "gärna".... i citatet. För mig låter det snällt, även om det är kort.
Fort kan ofta bli fel men här tycker jag nog att det inte är så elakt.
Vi skall alla lära oss saker, hela livet.

Micke
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"