Man får självklart enbart prova på sitt egna nätverk. Att ta sig in på andras är ingen bra idé alls.
Med det sagt så kan jag rekommendera en titt på
http://www.aircrack-ng.org. Där finns mjukvara och bra guider, men det tar ett tag att läsa in sig på allt.
Jag kan rekommendera att prova med WEP-nätverk först, det är det absolut enklaste. Det krävs dock att du har vissa nätverkskort, det funkar inte med alla.
Det är också mkt intressant och lärorikt att använda tex wireshark (finns i förråden) för att titta på trafiken i sitt nät också. Otroligt mkt info går helt okrypterat!
Även om man inte kan tjäna mkt på att bara knäcka sitt egna nätverk så tycker jag att det är en ypperlig lektion i nätverkssäkerhet och hur man tex bör ställa in sin trådlösa säkerhet för att minska risken för intrång och framförallt varför.
När jag pluggade så demonstrerade jag en del för klasskompisarna som inte alls tyckte att det var kul att vem som helst kunde läsa deras msn-konversationer i skolans öppna nät tex.
Man blir lite lätt paranoid, men det kan man tänka sig bara är hälsosamt.
Återigen, det här är mkt intressant ur lärande synvinkel, men det är olagligt att ta sig in på andras nätverk, så se till att du håller dig till ditt egna.