[LÖST] Får inte Drupal att installera sig på 9.10

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
Jabberwock
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

[LÖST] Får inte Drupal att installera sig på 9.10

Inlägg av Jabberwock »

Hej, nu har jag kämpat hårt och länge och det är nog dags att höra med er som är lite mer rutinerade än jag.

Jag har gjort en LAMP-installation på en 9.10 (32 bitars) Ubuntu, och sedan skapat en databas i MySQL där en användare fått fulla rättigheter.
Förutom standard-drupal så har jag tagit hem den svenska översättningen och ett tema som jag lagt i \var\www\sites\all\themes\<temats katalog>.
I vissa exempel man hittar på nätet så ligger websidan i \var\www\html\ men här låg den i \var\www\ och jag ser inget skäl att ändra på det :)

När jag surfar till websidan för att "göra installationen" av själva drupal så får jag först fråga om språk (Eng, Sve), och väljer svenska.
Sedan kommer databasinloggningen, och där fick jag svaret att användaren inte fanns, så jag gick ifrån och omskapade en användare
och gav fulla rättigheter. När jag sen "klickade vidare" i webinterfacet så fastnar den på punkten "Installera webbplats".
Ser ut så här: http://chromevikings.dontexist.org/inst ... &locale=sv

Om jag försöker gå till grundsiten så får jag bara texten:
Fatal error: Call to undefined function user_access() in /var/www/includes/theme.inc on line 1730

så... snälla ni, hur kommer jag vidare med detta :)
Senast redigerad av 1 Jabberwock, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
Jabberwock
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Får inte Drupal att installera sig på 9.10

Inlägg av Jabberwock »

Siten rullade faktiskt igång när jag för tredje gången raderade databasen och kopierade in filerna och försökte igen.
Vet inte vad det var som löste problemet, kanske någonting som inte uppdaterats ordentligt?

Nåväl problemet är löst, så nu gäller det bara att få igång e-mail funktion så att det går att skapa inloggning på sidan hehe
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"