Hej
När jag försöker starta programcentralen står den bara och tuggar för att efter några sekunder avsluta utan att starta. Likaså Liferea, som fungerade utmärkt för ett par dagar sedan. Provat att installera om paketen men utan resultat. Har Ubuntu 9.10.
Någon som har en idée?
Michael
Det var paketen libwebkit som hade uppgraderats, så jag nedgraderade paketen till en lägre version. Och då fungerade både programcentralen och Liferea
Tack för hjälpen
Michael
Programcentralen & Liferea startar ej (LÖST)
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Programcentralen & Liferea startar ej (LÖST)
Senast redigerad av 1 paganini, redigerad totalt 9 gånger.
- uppsalanet
- Fadder
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Programcentralen & Liferea startar ej
Hej,
Jag antar att programcentralen är softwate Center. Om så är fallet så kan du prova starta den via terminalen.
Öppna ett terminalfönster och skriv.
Skicka sedan in ev. felkoder som visas.
//Fredrik
Jag antar att programcentralen är softwate Center. Om så är fallet så kan du prova starta den via terminalen.
Öppna ett terminalfönster och skriv.
Kod: Markera allt
/usr/bin/software-center
//Fredrik
Re: Programcentralen & Liferea startar ej
Ok. Så här blev det:
michael@michael-desktop:~$ /usr/bin/software-center
/usr/share/themes/Clearlooks-gperfection2/gtk-2.0/gtkrc:52: Clearlooks configuration option "menuitemstyle" is not supported and will be ignored.
/usr/share/themes/Clearlooks-gperfection2/gtk-2.0/gtkrc:53: Clearlooks configuration option "listviewitemstyle" is not supported and will be ignored.
/usr/share/themes/Clearlooks-gperfection2/gtk-2.0/gtkrc:54: Clearlooks configuration option "progressbarstyle" is not supported and will be ignored.
Traceback (most recent call last):
File "/usr/bin/software-center", line 78, in <module>
from softwarecenter.app import SoftwareCenterApp
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/app.py", line 43, in <module>
from view.installedpane import InstalledPane
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/view/installedpane.py", line 36, in <module>
from softwarepane import SoftwarePane, wait_for_apt_cache_ready
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/view/softwarepane.py", line 38, in <module>
from appdetailsview import AppDetailsView
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/view/appdetailsview.py", line 52, in <module>
from widgets.wkwidget import WebkitWidget
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/view/widgets/wkwidget.py", line 27, in <module>
import webkit
File "/usr/lib/pymodules/python2.6/webkit/__init__.py", line 19, in <module>
import webkit
ImportError: /usr/lib/libwebkit-1.0.so.2: undefined symbol: soup_content_decoder_get_type
michael@michael-desktop:~$
michael@michael-desktop:~$ /usr/bin/software-center
/usr/share/themes/Clearlooks-gperfection2/gtk-2.0/gtkrc:52: Clearlooks configuration option "menuitemstyle" is not supported and will be ignored.
/usr/share/themes/Clearlooks-gperfection2/gtk-2.0/gtkrc:53: Clearlooks configuration option "listviewitemstyle" is not supported and will be ignored.
/usr/share/themes/Clearlooks-gperfection2/gtk-2.0/gtkrc:54: Clearlooks configuration option "progressbarstyle" is not supported and will be ignored.
Traceback (most recent call last):
File "/usr/bin/software-center", line 78, in <module>
from softwarecenter.app import SoftwareCenterApp
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/app.py", line 43, in <module>
from view.installedpane import InstalledPane
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/view/installedpane.py", line 36, in <module>
from softwarepane import SoftwarePane, wait_for_apt_cache_ready
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/view/softwarepane.py", line 38, in <module>
from appdetailsview import AppDetailsView
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/view/appdetailsview.py", line 52, in <module>
from widgets.wkwidget import WebkitWidget
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/view/widgets/wkwidget.py", line 27, in <module>
import webkit
File "/usr/lib/pymodules/python2.6/webkit/__init__.py", line 19, in <module>
import webkit
ImportError: /usr/lib/libwebkit-1.0.so.2: undefined symbol: soup_content_decoder_get_type
michael@michael-desktop:~$
- uppsalanet
- Fadder
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Programcentralen & Liferea startar ej (LÖST)
Jag tolkar detta som ett problem med Python?
Kanske kan någon mer lämna en kommentar på detta?
Du verkar inte ensam
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=3
//Fredrik
Kanske kan någon mer lämna en kommentar på detta?
Du verkar inte ensam
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=3
//Fredrik
Jag har iof 10.04 men samma fel och jag tror det hänger ihop med att jag körde datorstädaren som rensade bort en del paket. Bl.a. en del pythonrelaterade.. Har du löst problemet paganini? Hoppas någon har en bra lösning på detta.
EDIT: Jag löste det på min dator. Jag hade trixat lite med rättigheterna i bl.a. usr/share och lite andra. Loggade in som root och angav mig själv som ägare så fungerar det bra efter det. Hoppas det löser ditt problem också.
EDIT: Jag löste det på min dator. Jag hade trixat lite med rättigheterna i bl.a. usr/share och lite andra. Loggade in som root och angav mig själv som ägare så fungerar det bra efter det. Hoppas det löser ditt problem också.
Det visade sig att ett paket (libwebkit) hade uppdaterats. Jag installerade om till en tidigare version och då fungerade allt som vanligt