Problem med varenda spel jag testat på linux hittils!

För spelentusiaster !
ferngren

Problem med varenda spel jag testat på linux hittils!

Inlägg av ferngren »

Ja nu är det så att jag haft problem men vartenda spel jag testat hittils på linux,fallout3 ( tre olika fallout3, skivan är tom när dem är mountad på ALLA 3) football manager (två olika som jag lyckats installera både via bara wine OCH genom playonlinux, men båda gångerna kommer ett fel meddelande upp och spelet är installerat med går inte att spela) sen sist testa jag ett nytt random spel bara för att testa ifall nått funka, jag hitta Dragon.Age.Origins, som det stog att den var corrupt eller inte nerladdad när jag försökte köra wine, kanske bara var korrupt vem vet!

Iallafall, felmeddelandet jag fått alla 4 ggr (2 olika iso's av FM genom både wine och playonlinux, borttaget efter varje gång innan jag testat igen såklart) var det här;

"Programmet remove.exe har stött på ett allvarligt problem och måste avslutas.Vi ber om ursäkt för besväret.

Detta kan ha orsakats av ett fel i programmet eller en brist i Wine. Du kan söka på http://winehq.org efter tips om hur man kör detta program.

Om problemet inte uppstår i windows och ännu inte rapporterats kan du rapportera det tpå http://bugs.winehq.org"

Var inne en sväng på sidan dem länkar men jag är inget direkt fan av den sidan, tycker den är oerhört störande och hittar aldrig det jag letar efter! Så det jag nu undrar, vet någon en Fallout nerladdningar där man ser ett innehål på skivan när man monterar den på linux? Och vad är det för problem med wine?

Hade linux en sväng för nått år sen då lyckades jag installera både WoW och CS utan större svårigheter (Med hjälp av guider, såklart) men nu funkar inget jag testar, suttit i 2-3 dagar nu och testat nästan allt jag kan hitta! Tänkte passa på att kolla vad ni själva lirar för nått på linux ? :)

Tacksam för hjälp! Drar och jobbar nu och hoppas på svar ikväll när jag kommer hem :)
/Ferngren
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med varenda spel jag testat på linux hittils!

Inlägg av SlamsornasKung »

Jag spelar INGENTING på min burk, men OM jag skulle göra det skulle jag nog dualboota. Inget svar på din fråga, jag vet, men det kanske är värt att fundera över.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Gadden
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Gadden »

Jag får också det problemet på samtliga spel, oavsett vad (och FM2010 hänger sig t.o.m. i installationen):

"Programmet remove.exe har stött på ett allvarligt problem och måste avslutas.Vi ber om ursäkt för besväret.
Detta kan ha orsakats av ett fel i programmet eller en brist i Wine. Du kan söka på http://winehq.org efter tips om hur man kör detta program.
Om problemet inte uppstår i windows och ännu inte rapporterats kan du rapportera det tpå http://bugs.winehq.org"

Kan inte direkt hitta vad som kan vara fel. Någon som vet?
Användarvisningsbild
Dr Phil
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Dr Phil »

Hejsan, för att ge er lite hopp så kan jag berätta att jag har spelet och testat en hel del spel på min burk, och det har i de flesta fall (med lite mixtrande) fungerat bra. :)

Enklast är om man kan tyda vad Wine säger, starta upp spelet ifrån terminalen (eventuellt med debug-info på) och se vad som går fel och när.
Ofta är det en dll-fil som fattas eller inte är tillräckligt lik den som finns i Windows. Då får man leta upp dll-filen och lägga in den i rätt mapp.

Om ni inte redan har läst på http://appdb.winehq.org/ om spelet ni skall installera så är det verkligen att rekommendera.
Sist men inte minst är det ganska praktiskt att använda ett verktyg som exempelvis PlayOnLinux. Inte för de automatiserade installationerna (som fungerar ibland) utan för att då kan jag enkelt hålla ordning på flera olika Wine-prefix med inställningar.

Ofta kan man dock bli tvungen att ladda ner ett No-cd crack, eftersom att många skivor är DRM-skyddade... :-\
Bild
david81

Inlägg av david81 »

Jag installerade Linux Ubuntu 10.04 för 2 dagar sedan och nu håller jag på att patcha wow. Nu använder jag Wine men jag installerade PlayOnLinux från Programcentralen men jag har ingen aning hur jag startar det :-\ Faktiskt så har jag ingen aning hur man startar något man installerar där ifrån :-X Någon lätt förklaring hur man gör ?
Användarvisningsbild
Dr Phil
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Dr Phil »

För att starta PlayOnLinux kollar du i huvudmenyn och väljer Spel->PlayOnLinux (Games->PlayOnLinux).
Då skall PlayOnLinux-fönstret ploppa upp, där kan du bland annat trycka "Install" för att få upp en lista med spel som har färdigskrivna installationsscript.
För att installera ett spel köper du spelet, ser till att det finns i PlayOnLinuxs lista och startar sedan installationen ifrån PlayOnLinux. :)
Bild
david81

Inlägg av david81 »

Dr Phil skrev:För att starta PlayOnLinux kollar du i huvudmenyn och väljer Spel->PlayOnLinux (Games->PlayOnLinux).
Då skall PlayOnLinux-fönstret ploppa upp, där kan du bland annat trycka "Install" för att få upp en lista med spel som har färdigskrivna installationsscript.
För att installera ett spel köper du spelet, ser till att det finns i PlayOnLinuxs lista och startar sedan installationen ifrån PlayOnLinux. :)

Ja nu ser jag. Tänk att jag inte hittade det, är väl för van med Windows ;)
Tack för snabbt svar :)
Skriv svar

Återgå till "Spel"