Planering av release-träffar Lucid Lynx
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Planering av release-träffar Lucid Lynx
ja, vad säger göteborgarna..så vitt jag vet så hade vi flest i på karmic-partyt? ska vi göra om det? vem vill vara kontaktperson denna gången?
Jag ser till så det blir något i Linköping. Gissningsvis så blir det i samarbete med Datorförenings Ubuntu-Nätverk. Den här gången tänkte jag dessutom lyckas bättre med framförhållningen :)
@CF: Återkom gärna då det finns någon form utav tidsplan vad gäller anouncements etc.
@CF: Återkom gärna då det finns någon form utav tidsplan vad gäller anouncements etc.
Tänkte kolla om det finns något intresse i för en release-träff i Växjöområdet. Enligt medlemslistan är vi 21 personer som uppgett Växjö som ort men de flesta är inte aktiva längre. Frågan är ändå ställd nu, jag skulle eventuellt kunna tänka mig att vara med och arrangera något
- CryingFreeman
Min erfarenhet är att om man ordnar något, så kommer folk att dyka upp. Däremot är det svårare att få till en inledande intressekoll av någon anledning.m!rage skrev:Tänkte kolla om det finns något intresse i för en release-träff i Växjöområdet. Enligt medlemslistan är vi 21 personer som uppgett Växjö som ort men de flesta är inte aktiva längre. Frågan är ändå ställd nu, jag skulle eventuellt kunna tänka mig att vara med och arrangera något

Så jag skulle tippa på att om du ställer dig som "arrangör" och styr upp träffen, så kommer det att dyka upp åtminstone en handfull människor.
Ett problem som varit inför de föregående releaseträffarna är att informationen har varit knapphändig och kommit lite för sent. Med några lysande undantag då, förstås.

Saken är den att kontaktpersonsjobbet inte kräver sådär väldigt mycket arbete om man inte vill lägga ner något. Allt som krävs är att stå som ansvarig med ett telefonnummer att ringa, samt möjlighet att ta emot post. Om man däremot vill lägga ner arbete, så finns det hur mycket som helst att göra.

- CryingFreeman
Vi planerar att köra en informationstimma eller två på Länsbiblioteket i Östersund i samband med släppet. Som ni kanske hört så håller jag på med en film om fri programvara och öppen källkod, öppna format och nätaktivism. Den hade jag tänkt skulle vara klar (åtminstone) till Lucid Lynx-släppet. Det hade varit roligt om fler hade hängt på och visat filmen som en introduktion till öppen källkod och närliggande ämnen i samband med släppet.
Ett problem som jag tyckte om Karmic-festerna var att de blev rätt så "interna", dvs. att bara invigda människor dök upp. Ett sätt att nå ut utan alltför mycket pratande är ju att visa en film som sammanfattar företeelsen bra. Ribban är bra mycket lägre att visa en film än att hålla ett tjugominuters anförande..
Vad tror ni om tanken "Ubuntu på bibliotek"?
Ett problem som jag tyckte om Karmic-festerna var att de blev rätt så "interna", dvs. att bara invigda människor dök upp. Ett sätt att nå ut utan alltför mycket pratande är ju att visa en film som sammanfattar företeelsen bra. Ribban är bra mycket lägre att visa en film än att hålla ett tjugominuters anförande..

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Tror det kan vara en smart idé även om logistiken kan bli aningen mer komplicerad. Lokaler som passar film/föredrag serverar sällan bira och vice versa, men det borde vara lösbart.CryingFreeman skrev:Vi planerar att köra en informationstimma eller två på Länsbiblioteket i Östersund i samband med släppet. Som ni kanske hört så håller jag på med en film om fri programvara och öppen källkod, öppna format och nätaktivism. Den hade jag tänkt skulle vara klar (åtminstone) till Lucid Lynx-släppet. Det hade varit roligt om fler hade hängt på och visat filmen som en introduktion till öppen källkod och närliggande ämnen i samband med släppet.
Tjugo minuter kan kännas lite futtigt, så vi skulle kanske sno ihop en liten presentation också som de som vill kan använda. Finns det ingen som vill/vågar hålla presentationen så kör man bara filmen. Om jag får leta lite så har jag nog nån gammal som kan uppdateras
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- CryingFreeman
Alltså, filmen kommer bli någonstans mellan 45 minuter och en timma, men jag menar att man inte kan begära en tjugominuters föreläsning. 

- SlamsornasKung
Låter som en ypperlig idé, rent generellt också!CryingFreeman skrev: Vad tror ni om tanken "Ubuntu på bibliotek"?
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
- vulfgar
- ung forumnörd
Instämmer!SlamsornasKung skrev:Låter som en ypperlig idé, rent generellt också!CryingFreeman skrev: Vad tror ni om tanken "Ubuntu på bibliotek"?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- CryingFreeman
Nu har jag skickat iväg en förfrågan till Länsbiblioteket här om att få hålla ett kort föredrag samt en filmvisning den torsdag Lucid Lynx släpps.
Är det någon som har koll på om det finns en huvudorganisation bakom biblioteken i Sverige som man också kan kontakta?
Är det någon som har koll på om det finns en huvudorganisation bakom biblioteken i Sverige som man också kan kontakta?
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Nej. Folkbiblioteken drivs i kommunal regi medan huvudansvaret för länsbibliotek/regionbibliotek ligger hos landsting eller regionförbund.CryingFreeman skrev:Är det någon som har koll på om det finns en huvudorganisation bakom biblioteken i Sverige som man också kan kontakta?
-
- Kontakt:
/me hoppas på en träff i stockholm 

-
- Översättare
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
En ide jag tror starkt på, och något jag funderat på tidigare. Tror man når rättnyfikna "kunskapssugna" krets där.Vad tror ni om tanken "Ubuntu på bibliotek"?
Jag kan åtaga mig att kontakta något större bibliotek här i Stockholm för att hålla någon föreläsning/visning samma dag, mer riktad mot "newbies". (obs anmäler mig inte som kontaktperson för själva träffen, den får någon annan hålla i).
- CryingFreeman
Toppen!northar skrev:En ide jag tror starkt på, och något jag funderat på tidigare. Tror man når rättnyfikna "kunskapssugna" krets där.Vad tror ni om tanken "Ubuntu på bibliotek"?
Jag kan åtaga mig att kontakta något större bibliotek här i Stockholm för att hålla någon föreläsning/visning samma dag, mer riktad mot "newbies". (obs anmäler mig inte som kontaktperson för själva träffen, den får någon annan hålla i).

Och välkommen till forumet!

- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
En tanke som slog mig nyss är det här med att nå ut till tidningarna. Jag vet att det tidigare har skrivits en del pressmeddelanden och liknande för att få dit nån murvel som kan skriva en liten artikel om träffen. Om jag har förstått det hela rätt har det inte alltid varit helt enkelt att verkligen få dit murvlarna. Hur vore det om nån deltagare agerade journalist? Jag tänker mig att nån tar lite bilder och skriver en kort artikel (kolla gärna upp i lokaltidningen hur många tecken en passande artikel bör ha). Sen kan den personen skicka ett färdigt material till tidningarna, antingen senare på kvällen eller dagen efter (det är ju inte jätteviktigt att det står i tidningen precis dagen efter). Jag tror att det kan vara enklare att få det publicerat om det redan är färdigt. Det kan vara ett försök. Dessutom kan man spela en del på att det är en LTS-version för att göra nyhetsvärdet "större". För de som inte känner till Ubuntu kan det vara kul kuriosa att nämna något om namnsättningen också.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Det bör funka, i alla fall kunde man lämna artiklar på det viset för tjugo-trettio år sedan och det borde vara enklare nu, när man slipper skrivmaskin, tipp-ex för att inte tala om att låna nåt badrum för att framkalla film
Några tips som gällde då och som förmodligen funkar likadant fortfarande
TEXTEN
* Lokaltidningar vill ha lokala nyheter. En ny ubunturelease är ingen lokal nyhet och bemöts med en gäspning, men man kan rädda det med en LOKAL VINKLING. Ett releaseparty är en perfekt sådan. Likaså en skrivelse till kommunen, en utställning på det lokala biblioteket osv.
* Befolka texten. Skriv om folk från orten. Det enklaste knepet kommer i nästa punkt
* Använd "pratminus" det vill säga konstruktioner som
-- Ubuntu är bla bla bla, säger Nisse Hult från Tröstlösahult
* Skriv det viktigaste först. Du vet aldrig hur mycket plats det kommer att finnas i morgondagens tidning och redigeraren deletar helt rått det som inte får plats i slutet av din artikel, glöm det där med klatschig slutkläm alltså.
* Försök besvara frågorna NÄR?, VAR?, HUR? VEM? VAD? och VARFÖR?, alltså inte som svar på ett skolprov, men försök väva in dem i texten.
BILDEN
*Oftast funkar bilder på folk bäst, se till att notera namn och ort på gubbarna på bilden och knåpa ihop en bildtext. Bra ljus och en neutral bakgrund underlättar
*Har du bonntur kan du få in en skärmdump också, men räkna inte med det.
RESTEN
*Se till att få med Namn, telefonnummer och adress efter artikeln och i mailet
* Du kan förmodligen få betalt för din artikel och din bild - ingen förmögenhet, men gör du sånt ofta kan det vara ett hyggligt extraknäck. Skicka faktura ifall de tar in din artikel. Journalistförbundet bör kunna informera om hur mycket du kan/bör ta betalt.
* Försök att få tag i en redaktionssekreterare på tidningen och lämna/skicka materialet till denne.
* Större arrangemang kan ge material till flera artiklar, en om förberedelserna och en om själva arrangemanget till exempel.
* Min erfarenhet är att den större tidningen på orten oftast vill skriva själv, men ännu oftare låter bli. Den lilla tidningen har ofta ont om resurser och alltså ont om material och den tar emot dej med öppna armar. Glöm alltså inte bort småtidningar, lokalradio, reklamtidningar osv.
(sitter på tåget och kör via blåtand och 3g, så jag postar lite successivt för att inte tappa rubbet - har kommit till Mjölby nu och tror inte jag kommer på så mycket mer. Tror inte vi kommer till Stockholm före midnatt iaf)

Några tips som gällde då och som förmodligen funkar likadant fortfarande
TEXTEN
* Lokaltidningar vill ha lokala nyheter. En ny ubunturelease är ingen lokal nyhet och bemöts med en gäspning, men man kan rädda det med en LOKAL VINKLING. Ett releaseparty är en perfekt sådan. Likaså en skrivelse till kommunen, en utställning på det lokala biblioteket osv.
* Befolka texten. Skriv om folk från orten. Det enklaste knepet kommer i nästa punkt
* Använd "pratminus" det vill säga konstruktioner som
-- Ubuntu är bla bla bla, säger Nisse Hult från Tröstlösahult
* Skriv det viktigaste först. Du vet aldrig hur mycket plats det kommer att finnas i morgondagens tidning och redigeraren deletar helt rått det som inte får plats i slutet av din artikel, glöm det där med klatschig slutkläm alltså.
* Försök besvara frågorna NÄR?, VAR?, HUR? VEM? VAD? och VARFÖR?, alltså inte som svar på ett skolprov, men försök väva in dem i texten.
BILDEN
*Oftast funkar bilder på folk bäst, se till att notera namn och ort på gubbarna på bilden och knåpa ihop en bildtext. Bra ljus och en neutral bakgrund underlättar
*Har du bonntur kan du få in en skärmdump också, men räkna inte med det.
RESTEN
*Se till att få med Namn, telefonnummer och adress efter artikeln och i mailet
* Du kan förmodligen få betalt för din artikel och din bild - ingen förmögenhet, men gör du sånt ofta kan det vara ett hyggligt extraknäck. Skicka faktura ifall de tar in din artikel. Journalistförbundet bör kunna informera om hur mycket du kan/bör ta betalt.
* Försök att få tag i en redaktionssekreterare på tidningen och lämna/skicka materialet till denne.
* Större arrangemang kan ge material till flera artiklar, en om förberedelserna och en om själva arrangemanget till exempel.
* Min erfarenhet är att den större tidningen på orten oftast vill skriva själv, men ännu oftare låter bli. Den lilla tidningen har ofta ont om resurser och alltså ont om material och den tar emot dej med öppna armar. Glöm alltså inte bort småtidningar, lokalradio, reklamtidningar osv.
(sitter på tåget och kör via blåtand och 3g, så jag postar lite successivt för att inte tappa rubbet - har kommit till Mjölby nu och tror inte jag kommer på så mycket mer. Tror inte vi kommer till Stockholm före midnatt iaf)
Senast redigerad av 4 Urban Anjar, redigerad totalt 22 gång.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Ovanstående inlägg och ideér av Lao Tzu gillar jag skarpt!Lao Tzu skrev:En tanke som slog mig nyss är det här med att nå ut till tidningarna. Jag vet att det tidigare har skrivits en del pressmeddelanden och liknande för att få dit nån murvel som kan skriva en liten artikel om träffen. Om jag har förstått det hela rätt har det inte alltid varit helt enkelt att verkligen få dit murvlarna. Hur vore det om nån deltagare agerade journalist? Jag tänker mig att nån tar lite bilder och skriver en kort artikel (kolla gärna upp i lokaltidningen hur många tecken en passande artikel bör ha). Sen kan den personen skicka ett färdigt material till tidningarna, antingen senare på kvällen eller dagen efter (det är ju inte jätteviktigt att det står i tidningen precis dagen efter). Jag tror att det kan vara enklare att få det publicerat om det redan är färdigt. Det kan vara ett försök. Dessutom kan man spela en del på att det är en LTS-version för att göra nyhetsvärdet "större". För de som inte känner till Ubuntu kan det vara kul kuriosa att nämna något om namnsättningen också.
Vill man nå ut till vanligt folk att det finns alternativ till Windows är lokaltidningarna ett utmärkt medium.
Det vet väl alla så törstar lokaltidningar efter något att publicera.
Jag tror att de mycket hellre väljer att publicera en artikel om Ubuntu 10.04's släppfest, än att tant Gretas katt fastnat i ett träd så att brandkåren fick rycka ut.
Naturligtvis med bakgrundsmaterial om att Ubuntu kan bli en konkurent till Windows, med mera.
Tyvärr är jag själv ingen marknadsförare, men ser jag en seriös idé så...
Nästa steg är naturligvis DN osv...men varför inte börja i liten skala!
/Rune
Edit:
Dessutom kanske det finns en och annan Windowsanvändare som tröttnat på "virus och annat otyg" som råkar läsa lokaltidningen och blir väldigt glad att få veta att det faktiskt finns alternativ till Windows.
-
Jag kan bara instämma med flertalet idémakare och kommentatorer.
Biblioteket är genialt, vilket symbolvärde (!), för vad är ett bibliotek om inte öppet för alla att ta del av.
Och som någon uttryckte det, att "det är långt från kranar av olika slag" kan ju avhjälpas med "eftersläpp" på lämpligt ställe. Ett sådant där ställe med kranar ... och storbilds-TV. Kanske vi även får se "directors cut".
Visst kan jag göra en trevare hos lokaltidningen och kolla intresset, men det är lite annat runt storstaden. Det lokala blir väldigt lokalt i ytterområden och det skriv sällan eller aldrig om sådant som sker inne i stan.
MVH / Per (i Torslanda, lokalt utanför Göteborg)
Biblioteket är genialt, vilket symbolvärde (!), för vad är ett bibliotek om inte öppet för alla att ta del av.
Och som någon uttryckte det, att "det är långt från kranar av olika slag" kan ju avhjälpas med "eftersläpp" på lämpligt ställe. Ett sådant där ställe med kranar ... och storbilds-TV. Kanske vi även får se "directors cut".
Visst kan jag göra en trevare hos lokaltidningen och kolla intresset, men det är lite annat runt storstaden. Det lokala blir väldigt lokalt i ytterområden och det skriv sällan eller aldrig om sådant som sker inne i stan.
MVH / Per (i Torslanda, lokalt utanför Göteborg)
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
-
På tal om Bibliotek....nån som har planerat nåt på sthlms stadsbibliotek?

-
En ordningsfråga:
Finns det färdiga koncept för hur det skall informeras? Om man nu besöker lokalredaktionen. Och vem ansvarar for de stora tidningarna?
MV? / Per
Finns det färdiga koncept för hur det skall informeras? Om man nu besöker lokalredaktionen. Och vem ansvarar for de stora tidningarna?
MV? / Per
Oortodox generalist