Döpa om sökväg till partition [LÖST]
Döpa om sökväg till partition [LÖST]
När jag uppgraderade till Karmic ändrades sökvägen till min Windowspartition. Den hette tidigare /media/disk och heter efter uppgraderingen /media/0AC466ADC4669B29. När jag i Nautilus klickar på ikonen för partitionen är det alltså den senare sökvägen som visas. Två frågor:
1. Hur döper jag om sökvägen till att åter heta /media/disk?
2. Jag hade tidigare inställt så att jag inte behövde ange lösenord när jag monterade partitionen, men det måste jag göra nu. Hur ställer jag in så att jag slipper det?
1. Hur döper jag om sökvägen till att åter heta /media/disk?
2. Jag hade tidigare inställt så att jag inte behövde ange lösenord när jag monterade partitionen, men det måste jag göra nu. Hur ställer jag in så att jag slipper det?
Senast redigerad av 1 StefanB, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Döpa om sökväg till partition
Om du absolut vill att partitionen ska heta disk så kan du ge den det etikett(label)namnet.StefanB skrev:Hur döper jag om sökvägen till att åter heta /media/disk?
1) avmontera partitionen
2) döp partitionen sdxy till t.ex disk (ersätt xy med det som gäller partitionen)
Kod: Markera allt
sudo e2label /dev/sdxy disk
Du kan även montera den statiskt i /etc/fstab om du alltid vill ha den monterad.
Jag får detta meddelande:Bowmore skrev: 2) döp partitionen sdxy till t.ex disk (ersätt xy med det som gäller partitionen)3) montera partitionenKod: Markera allt
sudo e2label /dev/sdxy disk
e2label: Bad magic number in super-block vid försök att öppna /dev/sda1
Kunde inte hitta giltigt filsystemssuperblock.
Du får ursäkta, kommandot gäller bara ext-partitioner. Det du kan göra är att fixa det via gparted eller starta upp Windows och sätta etikett på partitionen. Har den en etikett så blir monteringspunkten /media/etikettnamn.StefanB skrev:e2label: Bad magic number in super-block vid försök att öppna /dev/sda1
- Osprey
- Kontakt:
Jag tror att det kanske kan fungera med "dosfslabel", om man nu har den installerad...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Finns motsvarande kommando ntfslabel för ntfs och mlabel för fat32.Osprey skrev:Jag tror att det kanske kan fungera med "dosfslabel", om man nu har den installerad...
Jag startade upp Windows och satte ett etikettnamn. Nu funkar det. Tack!Bowmore skrev:Du får ursäkta, kommandot gäller bara ext-partitioner. Det du kan göra är att fixa det via gparted eller starta upp Windows och sätta etikett på partitionen. Har den en etikett så blir monteringspunkten /media/etikettnamn.StefanB skrev:e2label: Bad magic number in super-block vid försök att öppna /dev/sda1

Förresten, kan jag köra
för att slippa ange lösenord till partitionen (som numera heter winvista)?
Kod: Markera allt
sudo chown -R stefan:stefan /media/winvista
Re: Döpa om sökväg till partition [LÖST]
Monteringspunken existerar bara när partitionen är monterad och funkar som plugin så du ska inte behöva ge lösenord i det fallet. Om du monterar den statiskt via /etc/fstab så sätter du behörigheten i fstab.
Re: Döpa om sökväg till partition [LÖST]
Tack, det funkade.Bowmore skrev:Monteringspunken existerar bara när partitionen är monterad och funkar som plugin så du ska inte behöva ge lösenord i det fallet. Om du monterar den statiskt via /etc/fstab så sätter du behörigheten i fstab.