Hej,
Jag kör Ubuntu 9.10 och Firefox 3.5.6
Mitt problem är att firefoxprocessen inte stänger av sig ordentligt. Eftersom den inte stänger av sig kan jag inte starta om den igen efteråt. Utan jag får döda processen i terminalen varje gång.
Jag har testat att stänga av alla tillägg & insticksmoduler, samt att jag har den senaste versionen av java installerat. Jag läste någonstans att "gtk-qt-engine-kde4" skulle kunna hjälpa, (nu har jag ingen aning om vad det är för något) men det hjälpte inte alls.
Firefox stängs inte ner ordentligt.
- Osprey
- Kontakt:
Re: Firefox stängs inte ner ordentligt.
Det har hänt något fåtal gånger för mig med att Firefox inte stängt ned sig ordentligt, men inte så att jag direkt upplever det som ett probelm. Att Firefox själv inte gör en ordentlig exit, har antagligen att göra med att den väntar på någon resurs som den inte kommer åt eller något sådant.
Ett sätt att komma till rätta med det kan vara att använda ett script som stoppar alla förekommande Firefox innan det startar en ny.
Alltså, flytta Firefox:
Skapa ett script som stoppar existerande Firefox och startar en:
Enda problemet med det är att det inte går att ha igång två Firefox samtidigt på vanligt sätt om du nu någon gång skulle vilja det (men givetvis går det att starta en till med kommandot firefox2 från en terminal).
Anledningen till att jag har valt att stoppa existerande Firefox före start istället för att göra en ordentlig exit, är att den avslutande firefox:en antagligen hänger sig på något sätt. Annars hade jag så sett hellre gjort en "killall firefox" efter firefox-kommandot, men jag misstänker att scriptet isåfall aldrig kommer dit.
Ett sätt att komma till rätta med det kan vara att använda ett script som stoppar alla förekommande Firefox innan det startar en ny.
Alltså, flytta Firefox:
Kod: Markera allt
sudo mv /usr/bin/firefox /usr/bin/firefox2
Kod: Markera allt
sudo echo "#! /bin/bash" > /usr/bin/firefox
sudo echo "killall firefox" >> /usr/bin/firefox
sudo echo "/usr/bin/firefox2" >> /usr/bin/firefox
Anledningen till att jag har valt att stoppa existerande Firefox före start istället för att göra en ordentlig exit, är att den avslutande firefox:en antagligen hänger sig på något sätt. Annars hade jag så sett hellre gjort en "killall firefox" efter firefox-kommandot, men jag misstänker att scriptet isåfall aldrig kommer dit.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...