det är lustigt att alla första poster handlar om problem

Hur som helst, jag har kört Ubuntu sedan version 5 och tycker det är ett bra OS och allt har fungerat jättebra... tills nu!
Jag provade att installera 9.10 på min föregående RAID-0 som kördes på Intel Matrix kontroller (FakeRAID) och det gick åt hel#&%!e, min Windows 7 partition bootade inte mer och kunde ej repareras eller hittas av installationsprogrammet. Jag kunde dock rädda alla mina filer med hjälp av Ubuntu Live-CD vilket ifs. var bra. Jag fick då nog och beställde en HighPoint RocketRAID 2640X4 från Dustin att köra RAID-0 på (både Windows 7 och Ubuntu 9.10 på separata partitioner), blev dock besviken då varken Windows 7 eller Ubuntu hittade den (drivrutiner behövs). Att installera Windows var ju piece of cake med medföljande drivrutiner men Ubuntu är en helt annan femma. Då drivrutiner behövs och HighPoint inte verkat ha lagt upp installationsskript för 9.10 verkar det som jag blir tvungen att installera open-source drivrutiner eller hacka i 8.04 skriptet. Jag föredrar dock open-source drivrutinerna och det är relativt enkelt att skapa en modul (provade med live-cd och build-essential paketet installerat, bara att köra make/make install) och ladda in den med insmod, hårddisken hittades. Problemet är hur jag "installerar" min kompilerade kernel modul för min RAID kontroller vid installation så min hårddisk hittas av installationsprogrammet samt ser till att den alltid laddas av Ubuntu efter installationen? Jag antar också att så fort jag uppdaterar kärnan (extremt vanligt i Ubuntu) så får jag göra om jobbet?