Vilken Ubuntu distribution fungerar bäst utan problem

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
rkl

Vilken Ubuntu distribution fungerar bäst utan problem

Inlägg av rkl »

Jag har kört Ubuntu i cirka 2,5 år och har graderat upp till nu senast 9.04. I denna distribution har jag några riktigt sega olösta problem, även om det mesta fungerar. Av detta skäl har jag inte uppgraderat till 9.10.

Märkligt nog finns de problem jag har, inte i datorer med Windows som jag har tillgång till (Windows 2000P engelsk och Vista).

T ex fungerar inte Bank ID. Skandiabanken stödjer inte senare version än 8.04 och deras Bank ID support menar att 9.04 kan fås fungera om man försöker många gånger och har tur.

Jag vill inte ha det på detta vis, utan vill köra en Linux distribution som fungerar, alternativt spola Linux helt och hållet. Jag kör inga avancerade applikationer eller spel, men vill kunna använda Skype, göra bankärenden, använda kortspel såsom bridge, mm.

Frågan är då, vilken distribution skall jag välja??
Är det bättre att jobba bara med LTS versioner??
Om jag vill gradera ner från 9.04 till 8.04, hur gör jag då??
bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Vilken Ubuntu distribution fungerar bäst utan problem

Inlägg av bjoost61 »

Bridge vet jag inte har inte provat men det går säkert att lösa. Övrigt du har listat kör jag utan problem på 9.10.
Senast redigerad av 1 bjoost61, redigerad totalt 27 gånger.
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Vilken Ubuntu distribution fungerar bäst utan problem

Inlägg av svartis »

I första hand så prova ubuntu nordic remix,, www.ubuntu.se den disten har många saker förinstallerat.

Linux mint 5 är annars ett säkert kort. Baserat på 8.04 lts + lite extra stöd. Dra ner båda och bränn ut och kör live och testa.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"