Jag är ganska ny i Linux och bytte för en tid sedan ut xp mot ubuntu9.10.
Nu har jag försökt hitta något sätt att verifiera de skivor jag bränner.
Det finns en hel del skrivet om detta, jag vet. Tyvärr har jag inte hittat något sätt som fungerar om man inte använder k3b vid bränning.
Jag har provat Brasero som verkar vara det vettigaste gnome-programmet enligt vad jag läst. Det finns ju integrity-plugins. Finfint!
Efter bränning av en iso-fil väljer jag "integrity check"
Brasero visar då en "Blank DVD" trots att jag ju nyss bränt skivan.. Oj?
Jaja, jag skapar en md5-fil av min iso-fil (binär mode verkade mest vettigt) och väljer den att jämföra med.
Programmet drar igång och går igenom hela dvd:n (men skulle inte plugin-grejen göra så att man slipper det?)
Verifieringen misslyckas. Tittade inget speciellt på meddelandet.
Jaha, jag skapar en ny md5-fil, nu i text-mode.
Denna gång fattar iofs Brasero att det är en skriven dvd som sitter i. Jag pekar ut md5-filen och kör igång verifieringen...
Då skiter det sig med texten "You do not have the required permissions to use this drive."
Blir lite trött på detta. Nej, jag blir mycket trött.
Vem bränner skivor utan att kolla resultatet? Ok, om det är en film eller nåt spelar det kanske inte så stor roll (om man inte har otur) men för backup är det ju uteslutet att chansa.
Det finns massor av inlägg om detta i olika forum men jag har inte hittat en enda beskrivning som gett något resultat.
Någon som vet?
Det vore skönt att slippa installera k3b (som enligt vissa inlägg smittar gnome med en massa onödigt k-grejs)
Nån som vet, snälla skriv en enkel sammanfattning. Vilket program kan man använda, arbetsordning (för iso-bränning och för "vanliga" data-cd/dvd)
Då skulle jag bli tacksam