Kan man ha systemdisken på en USB-pinne?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
wee
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Kan man ha systemdisken på en USB-pinne?

Inlägg av wee »

Kan man ha vanlig Ubuntuinstallation på en USB-pinne? En sån här tänkte jag mig, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=405833&o=inkfrakt. Ska köra XBMC och en sambaserver, som kommer att vara igång dygnet runt.
Finns det några nackdelar?
gusse02
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Kan man ha systemdisken på en USB-pinne?

Inlägg av gusse02 »

Ja det ska gå.
Nackdelar som jag kan komma på:
- usb-minnen brukar vara långsamma. Nu står det i specen att den är på 30 MB/s så det kanske är ok.
- usb-minnen har kortare livslängd än en vanlig hårddisk. Eller snarare de ger upp efter x antal skrivningar. Det går ju att konfa partitionen på diverse sätt så att man gör färre skrivningar.
wee
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Kan man ha systemdisken på en USB-pinne?

Inlägg av wee »

Tackar! Jag inbillade mig att när jag har kickat igång datorn, så har den läst in det mesta den behöver i ram-minnet och kanske inte behöver skriva så mycket till USB-minnet.
Men livslängd på detta, kan det hålla ett år, eller?

Bakgrunden till detta är att jag har en sån där Asrock som jag har som mediaspelare och nu ville jag ansluta en stoor sata-disk till den,(japp, den kommer att vara utanför) men den enda sata-kontakten är upptagen av den lilla disken som sitter i den. Så då tänkte jag mig denna lösning då systemdisken känns som ett ställe man lägger OS:et när datorn är avstängd. ;D
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"