[Löst] Lyssna på Sveriges radio

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
AndersBrontosaurus

[Löst] Lyssna på Sveriges radio

Inlägg av AndersBrontosaurus »

Hej!

Jag vet, det finns flera trådar om detta på forumet men jag får ändå inte till det.
Har just köpt ny dator och installerat kubuntu 9.10 på den men får inte till radion. Har installerat restricted, firefox och tillhörande plugin, mplayer och vlc. På förra burken där jag hade 9.04 elelr 8.10 funkade det smärtfritt. Radiosidan säger att den "letar efter video". Har varit inne på firefoxinställningarna för att försöka byta gej som associeras med .asf men hittar dåligt i Ubuntu som gammal windowsbonde. Just nu är det "use windows media plug-in"

Tacksam för hjälp.
Anders
Senast redigerad av 1 AndersBrontosaurus, redigerad totalt 7 gånger.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Lyssna på Sveriges radio

Inlägg av mrfab »

AndersBrontosaurus

Inlägg av AndersBrontosaurus »

Duke!
Tack så mycket! Nu funkar det i alla fall men, hur gör man för att få det att funka på det andra sättet? måste ju lära mig hur Ubuntu funkar.

MVH
Anders
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Det andra sättet ???? Du får gärna utveckla lite mer exakt vad du menar.

Off topic men inom ämnet music bra tjänst är grooveshark

http://listen.grooveshark.com/
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Om du vill spela upp det direkt från sidan, ladda ner Realplayer som deb-fil och installera den med Gdebi.
Ladda ner:
http://www.real.com/linux/
Sedan kan du gå in hos Sveriges Radio och markera enligt bilden:
Webbradio - Sveriges Radio - Inställningar - Mozilla Firefox_001.png
Webbradio - Sveriges Radio - Inställningar - Mozilla Firefox_001.png (103.12 KiB) Visad 2663 gånger
Tyvärr så funkar det bara med 32 bitars system.
Om du har ett 64 bitars Ubuntu kan du installera Realplayer från Synaptic om du har Medibuntu-förråden aktiverade.

Om du uppmanas att installera ett plugin, ska du välja Mplayers plugin från listan.

LJ
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Little John skrev:Om du vill spela upp det direkt från sidan, ladda ner Realplayer som deb-fil och installera den med Gdebi.
Ladda ner:
http://www.real.com/linux/
Sedan kan du gå in hos Sveriges Radio och markera enligt bilden:
Webbradio - Sveriges Radio - Inställningar - Mozilla Firefox_001.png
Tyvärr så funkar det bara med 32 bitars system.
Om du har ett 64 bitars Ubuntu kan du installera Realplayer från Synaptic om du har Medibuntu-förråden aktiverade.

Om du uppmanas att installera ett plugin, ska du välja Mplayers plugin från listan.

LJ
Det där är lögn. Det fungerar utmärkt med totem och totem-mozilla ihop med gstreamer-plugins-bad och gstreamer-plugins-ugly. Om du någon gång tog dig tid att prova fri programvara så skulle du snart märka hur bra det fungerar. Innan du har gjort det så tycker jag att du ska sluta skriva i såna här trådar. Du vilseleder nya användare.
Lars

Inlägg av Lars »

Jag har testat flera mediaspelare för Firefox och aldrig riktigt hittat någon favorit som alltid fungerar. Paketet totem-mozilla på SR resulterar i att jag uppmanas att installera Xine Plugin, Gecko Media Player eller MPlayer-plugin for Mozilla istället. Om man har flera varianter installerade kan det vara svårt att veta vilken det är som verkligen används.

Nu provade jag Gecko Media Player (gecko-mediaplayer) för första gången. Den fungerar med SR (inställd på Windows-format och inte Real). Tyvärr blir det en ganska lång fördröjning innan uppspelningen börjar.
Sid

Inlägg av Sid »

Lars skrev:Jag har testat flera mediaspelare för Firefox och aldrig riktigt hittat någon favorit som alltid fungerar. Paketet totem-mozilla på SR resulterar i att jag uppmanas att installera Xine Plugin, Gecko Media Player eller MPlayer-plugin for Mozilla istället. Om man har flera varianter installerade kan det vara svårt att veta vilken det är som verkligen används.

Nu provade jag Gecko Media Player (gecko-mediaplayer) för första gången. Den fungerar med SR (inställd på Windows-format och inte Real). Tyvärr blir det en ganska lång fördröjning innan uppspelningen börjar.
Jag har bara totem installerat. Fungerar utmärkt om man har bad och ugly installerat. Har aldrig fått någon förfrågan om att installera ett annat program.
Lars

Inlägg av Lars »

Sid skrev:Jag har bara totem installerat. Fungerar utmärkt om man har bad och ugly installerat. Har aldrig fått någon förfrågan om att installera ett annat program.
Jo, bad och ugly har jag också (och de flesta andra gstreamer-paket tror jag). Använder du Windows Media eller Real hos SR?
Sid

Inlägg av Sid »

Lars skrev:
Sid skrev:Jag har bara totem installerat. Fungerar utmärkt om man har bad och ugly installerat. Har aldrig fått någon förfrågan om att installera ett annat program.
Jo, bad och ugly har jag också (och de flesta andra gstreamer-paket tror jag). Använder du Windows Media eller Real hos SR?
Windows media
Lars

Inlägg av Lars »

Efter ytterligare några försök med olika mediaspelare så fick jag faktiskt totem-mozilla att fungera :) Varför det inte fungerade förrut vet jag inte.
Sid

Inlägg av Sid »

Om vi sḱa sammanfatta tråden efter allt tjafs(jag tar på mig det). Det här borde få SR att fungera:

Kod: Markera allt

sudo aptitude install totem totem-mozilla gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-ffmpeg
EDIT: Lade till gstreamer0.10-ffmpeg
Användarvisningsbild
diamondsea
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: [Löst] Lyssna på Sveriges radio

Inlägg av diamondsea »

Funkade inte för mig.
olofcadiz

Re: [Löst] Lyssna på Sveriges radio

Inlägg av olofcadiz »

sudo aptitude install totem totem-mozilla gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-ffmpeg

Tack det här fungerade för mig.
Efter en uppdatering av ubuntu 9.10 slutade Sveriges Radio att fungera.
Nu kan jag lyssna igen.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"