Skicka vidare systemmail till annan dator [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Skicka vidare systemmail till annan dator [LÖST]

Inlägg av Pinky »

Hej!

Jag har en server som bland annat agerar mailserver.
På mitt interna nätverk så har jag en annan dator som kör en del script nattetid. (cronjobb)
All output från scripten hamnar ju som bekant i /var/mail/användarnamn.
Jag vill ha outputen i mailform, men kunna läsa den från min mailserver.
Så:
Går det att vidarebefordra mail som skapas på en maskin till en annan?
Istället för att jag ska behöva logga in på den specifika burken och köra less /var/mail/användare varenda dag för att se hur det gått med mina script så vill jag kunna läsa om det på min vanliga mail.
Användarnamnet heter samma sak på båda servrar och har samma UID.

Ursäkta den kassa rubriken, men vet inte riktigt hur man ska sammanfatta detta i en mening :)

Mvh
Pinky
Senast redigerad av 2 Pinky, redigerad totalt 21 gång.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Skicka vidare mail till annan dator

Inlägg av Lars »

Det gör du enkelt genom att redigera /etc/aliases, typ så här:

Kod: Markera allt

root:        pinky@domän.se
postmaster:  root
pinky:       pinky@domän.se
När du redigerat filen måste du köra kommandot newaliases för att aktivera förändringarna.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Måste jag inte ange SMTP-server någonstans då?
Lars

Inlägg av Lars »

Jo, du måste installera t.ex. Postfix på servern och konfigurera den så att post skickas vidare till den andra servern.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Lars skrev:Jo, du måste installera t.ex. Postfix på servern och konfigurera den så att post skickas vidare till den andra servern.
Om jag redan kör postfix på servern som ska ta emot mailen, kan jag inte bara ange den någonstans istället för att behöva ha postfix på den "skickande" servern?
Edit: Det känns liksom lite.. overkill.. :)
Lars

Re: Skicka vidare systemmail till annan dator

Inlägg av Lars »

Jo, det kan ju tyckas vara lite overkill :) Men Postfix drar inte så fasligt mycket resurser.

Det finns ett par rena SMTP-klienter som är mer anpassade för ditt behov, kolla med kommandot aptitude search ~Pmail-transport-agent Typ nbsmtp, nullmailer och ssmtp verkar vara vad du behöver. Jag har ingen erfarenhet av dem men de fungerar säkert bra.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Tack! Ska titta på dem.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Pinky skrev:Om jag redan kör postfix på servern som ska ta emot mailen, kan jag inte bara ange den någonstans istället för att behöva ha postfix på den "skickande" servern?
Man kan även tycka att det vore overkill att implementera fullt SMTP-stöd i varje mailskickande applikation, istället för att lämna över den sysslan till ett dedikerat program.
Lars skrev:Det finns ett par rena SMTP-klienter som är mer anpassade för ditt behov, kolla med kommandot aptitude search ~Pmail-transport-agent Typ nbsmtp, nullmailer och ssmtp verkar vara vad du behöver. Jag har ingen erfarenhet av dem men de fungerar säkert bra.
Vanligen tycker jag mig höra folk rekommendera ssmtp. I brist på andra preferenser så torde det sålunda i alla fall inte vara ett dåligt val.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

andol skrev:
Pinky skrev:Om jag redan kör postfix på servern som ska ta emot mailen, kan jag inte bara ange den någonstans istället för att behöva ha postfix på den "skickande" servern?
Man kan även tycka att det vore overkill att implementera fullt SMTP-stöd i varje mailskickande applikation, istället för att lämna över den sysslan till ett dedikerat program.
Det borde vara lika jobbigt att anropa en SMTP-server på localhost som en som ligger på samma nätverk menade jag? ::)
I vilket fall så måste man ju "koppla upp sig" på något vis. Vore nice med någon config-fil där man kan ändra "localhost" till hostname på mailservern eller en IP.

ssmtp blir det till att testa ikväll då altså. Tack för tipsen 8) Jag hör av mig när jag fastnar ;D
andol

Inlägg av andol »

Pinky skrev:
andol skrev:
Det borde vara lika jobbigt att anropa en SMTP-server på localhost som en som ligger på samma nätverk menade jag? ::)
I vilket fall så måste man ju "koppla upp sig" på något vis. Vore nice med någon config-fil där man kan ändra "localhost" till hostname på mailservern eller en IP.
Poängen med en lokal SMTP-server (MTA) är ju att applikationer inte behöver prata SMTP över huvud taget, utan kan skicka direkt via /usr/sbin/sendmail.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

andol skrev:
Pinky skrev:
andol skrev:
Poängen med en lokal SMTP-server (MTA) är ju att applikationer inte behöver prata SMTP över huvud taget, utan kan skicka direkt via /usr/sbin/sendmail.
Och sendmail tycker man då borde gå att konfigurera, det var det jag menade. Någonstans finns ju funktionen som pratar med din MTA.
Nåja, man kan inte alltid få som man vill 8)
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Nu var ssmtp installerat och funkar som en klocka!

Jag hade lite problem med att min riktiga mailserver krävde autentisering, men eftersom jag har ett separat internt nätverk mellan maskinerna så var det bara att tillåta alla anslutningar från lokala nätverket.
Kanske inte den säkraste lösningen i världen, men man måste fortfarande mecka ordentligt för att komma in. :)

Tack för tipsen och hjälpen grabbar, uppskattas mycket!
andol

Inlägg av andol »

Pinky skrev:Och sendmail tycker man då borde gå att konfigurera, det var det jag menade. Någonstans finns ju funktionen som pratar med din MTA.
Nej /usr/sbin/sendmail pratar inte med din MTA, den är en del utav din MTA.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

andol skrev:
Pinky skrev:Och sendmail tycker man då borde gå att konfigurera, det var det jag menade. Någonstans finns ju funktionen som pratar med din MTA.
Nej /usr/sbin/sendmail pratar inte med din MTA, den är en del utav din MTA.
Aha! ;D Nu trillade nog poletten ner här.
Jag trodde att sendmail var någon form av standardkomponent som skötte tex snacket med en SMTP, men nu vet jag.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"