Katastrof

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Borodin

Katastrof

Inlägg av Borodin »

Hej!

Hur skall operativsystemet Ubuntu någonsin ha en framtid när man efter en paketuppdatering inte kommer in i systemet?
Kollar man inte upp på ansvarigt håll vad som händer när uppdateringar läggs in?
Katastrof för ett annars bra Op-system. Har nu tröttnat på allt strul och håller mej enbart till Windows i fortsättningen.

Annars en God Jul o Gott Nytt år!

borodin
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Katastrof

Inlägg av Katt »

Olika linuxdistributioner har olika sätt att hantera paketeringen och hur de testar nya paket.
Tyvärr kan jag hålla med om att det i många fall strular med uppdateringarna i Ubuntu, och i nästan alla fall rör det sig om strul med x.org. Detta kan ha sin förklaring i och med att de har haft en väldigt aktiv period då de försökt banta ner och modernisera koden. Och kanske att Ubuntu inte fått testat paketen tillräckligt innan de släpps.

Var själv hemma hos min mor häromdagen och skulle uppdatera Ubuntu, men avbröt det uppdraget då jag såg att de var så många viktiga uppdateringar, och tiden jag hade var allt för kort om det skulle strula :)

Windows o andra sidan har antagligen också en hel del strul vid uppdateringar, fast de kommer extremt sällan i jämförelse, och har oftast inte ändringar till så viktiga systemdelar som t.ex. x.org eller kerneln.
Om du vill ha större stabilitet i Ubuntu så skulle jag föreslå att du normalt avvaktar med att uppdatera tills efter några dagar, så du får en uppfattning om andra har fått problem med uppdateringarna, och vad dessa är. Lite mer tålamod är en liten kostnad i mitt tycke jämfört med osäkerheten och begränsningen i Windows.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Lite trist är det, det hände för mig också, tror det var 2007. Men mitt problem är nog inte samma som ditt. ;) Vad hade du problem med?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Borodin

Inlägg av Borodin »

Hund skrev:Lite trist är det, det hände för mig också, tror det var 2007. Men mitt problem är nog inte samma som ditt. ;) Vad hade du problem med?
En skylt dyker upp med Grub med minimala redigeringsfunktioner (exit är en av de få som funkar) efter att s.k.viktiga installationer genomförts.
Jag menar att detta verkligen är en "set back" för ubuntu och problemet måste lösas med det snaraste om inte Op-systemet skall floppa ur fullständigt.

M.V.H Borodin
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Samma sak hände nyligen i Windows. Efter en uppdatering blåskärmade systemet vid uppstart för en stor mängd människor runt om i världen. Så den här typen av saker kan hända oavsett operativsystem. Jag personligen kommer aldrig gå tillbaka till Windows utan håller mig i *nix-baserade system som Linux och OS X där detta händer mer sällan...

Men visst är det en katastrof när det händer. Jag strulade själv till det nyligen genom att försöka uppdatera till Lucid, det var ingen hit utan jag fick installera om systemet.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Om man i en linuxinstallation har /home på en egen partition så slipper man i alla fall att förlora egna dokument och filer, inställningar, e-post osv vid en ominstallation. Det är lite svårare att fixa i windows. Dokument kan man ju ha på egen partition där också, men övriga inställningar för program och e-post mm ligger ju på samma partition som själva systemet. Vid en ominstallation så blir man av med rubbet.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

vulfgar skrev:Om man i en linuxinstallation har /home på en egen partition så slipper man i alla fall att förlora egna dokument och filer, inställningar, e-post osv vid en ominstallation. Det är lite svårare att fixa i windows. Dokument kan man ju ha på egen partition där också, men övriga inställningar för program och e-post mm ligger ju på samma partition som själva systemet. Vid en ominstallation så blir man av med rubbet.
Precis det som räddade mig nu med mina problem. Alla inställningar & allting var kvar, även de för program som ju inte är förinstallerade utan som man fick ta ner efter installationen, dom går direkt på inställningarna i /Home... Underbart. :)
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

vulfgar skrev:Om man i en linuxinstallation har /home på en egen partition så slipper man i alla fall att förlora egna dokument och filer, inställningar, e-post osv vid en ominstallation. Det är lite svårare att fixa i windows. Dokument kan man ju ha på egen partition där också, men övriga inställningar för program och e-post mm ligger ju på samma partition som själva systemet. Vid en ominstallation så blir man av med rubbet.
Har bytt moderkort i flera datorer med xp och bara rebootat funkar 9 gånger av 10 även om man helt ändrar system från amd till intel eller tvärtom, att linux helt glömmer bort drivrutiner varje gång kärnan uppdateras är ett jätteproblem och det är konstigt att inget görs åt det tycker jag.Och det grafiska snittet på grub är ju en total katastrof speciellt när kärnan uppdaterats några gånger vem vill ha 15 startalternativ?
1 stabil borde räcka.
Sen visst är det roligt för supportrarna med 2 releaser om året men det känns mer och mer för varje gång som det bara stressas fram ny rellar utan något egentligt nytt innehåll
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av Katt »

mrfab skrev:Och det grafiska snittet på grub är ju en total katastrof speciellt när kärnan uppdaterats några gånger vem vill ha 15 startalternativ?
1 stabil borde räcka.
Det är ett Ubuntu relaterat problem. I Arch Linux så uppdateras /boot/grub/menu.lst så den nya kerneln blir förstaval och den gamla en backup ifall något strular med uppdateringen. Tycker detta borde gå att redigera i Ubuntu så att menu.lst inte byggs på.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Katt skrev: Det är ett Ubuntu relaterat problem. I Arch Linux så uppdateras /boot/grub/menu.lst så den nya kerneln blir förstaval och den gamla en backup ifall något strular med uppdateringen. Tycker detta borde gå att redigera i Ubuntu så att menu.lst inte byggs på.
Det är iof ett gammalt problem. Vi som kör arch har lätt att glömma bort att ubuntu kör nyare version av grub. Som inte längre har kvar menu.lst :P Huruvida den nya filen byggs på låter jag vara osagt...
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av Katt »

Så sant :)
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Vi som kör Arch kan välja grub2 också (på samma sätt som jag antar att Ubuntu-användare kan välja grub) :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

mrfab skrev: Har bytt moderkort i flera datorer med xp och bara rebootat funkar 9 gånger av 10 även om man helt ändrar system från amd till intel eller tvärtom, att linux helt glömmer bort drivrutiner varje gång kärnan uppdateras är ett jätteproblem och det är konstigt att inget görs åt det tycker jag.Och det grafiska snittet på grub är ju en total katastrof speciellt när kärnan uppdaterats några gånger vem vill ha 15 startalternativ?
1 stabil borde räcka.
Sen visst är det roligt för supportrarna med 2 releaser om året men det känns mer och mer för varje gång som det bara stressas fram ny rellar utan något egentligt nytt innehåll
Det har aldrig funkat för mej i windows. Har bytt enbart moderkort ett flertal gånger och har alltid varit tvungen att installera om. I vissa fall har systemet startat men varit ytterst instabilt. I ett par fall har det också krävts telefonsamtal till MS eftersom aktivering av windows via internet inte funkat. I ett par fall har jag dessutom inte kommit åt internet pga att drivrutiner till inbyggt nätverkskort saknats. Vid det första tillfällen det hände hade vi bara en funkande dator och som tur var kunde jag då hämta drivarna mha en knoppix-CD. Det var en av orsakerna till att jag började testa lite olika linux-distar och hittade ubuntu.

I ubuntu har jag aldrig behövt installera om när jag bytt hårdvara, det har räckt att starta systemet så har alla drivrutiner hittats. Det där med att installera om proprietära drivare vid ny kärna gäller om du kompilerat drivarna själv, inte om du installerar via förråden, det har i alla fall funkat helt felfritt på våra två nvidia-bestyckade datorer.

I gamla grub kan man styra hur många startalternativ det ska finnas mha av det behändiga programmet startupmanager som finns i förråden. Programmet fungerar även med grub2, men det finns, tyvärr, inte lika många valmöjligheter då. Jag är fö väldigt tacksam att det sparas minst en gammal kärna vid uppgradering, då vet man att det finns ett alternativ som startar. Med bara ett alternativ så lever man lite farligare. ;)

Det finns fö ingen anledning i världen att uppgradera varje halvår om man inte vill. Det går ju utmärkt att köra LTS-versioner, då blir det ju bara uppgradering vartannat år. Själv tillhör jag den otåliga skaran som uppgraderar när nästa version är i alfa-stadium, men min mamma kör LTS, hon prioriterar stabilitet.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag har bytt hårddiskar mellan Intel och AMD på såväl Windows XP Prof. och Ubuntu-hårddiskar och må ha haft tur men det har oftast fungerat utan större anmärkning. Windows Vista/7 har ju dock helt annan 'syn' på det där med att byta hårdvara.
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

vulfgar skrev:
Det har aldrig funkat för mej i windows. Har bytt enbart moderkort ett flertal gånger och har alltid varit tvungen att installera om. I vissa fall har systemet startat men varit ytterst instabilt. I ett par fall har det också krävts telefonsamtal till MS eftersom aktivering av windows via internet inte funkat. I ett par fall har jag dessutom inte kommit åt internet pga att drivrutiner till inbyggt nätverkskort saknats. Vid det första tillfällen det hände hade vi bara en funkande dator och som tur var kunde jag då hämta drivarna mha en knoppix-CD. Det var en av orsakerna till att jag började testa lite olika linux-distar och hittade ubuntu.

I ubuntu har jag aldrig behövt installera om när jag bytt hårdvara, det har räckt att starta systemet så har alla drivrutiner hittats. Det där med att installera om proprietära drivare vid ny kärna gäller om du kompilerat drivarna själv, inte om du installerar via förråden, det har i alla fall funkat helt felfritt på våra två nvidia-bestyckade datorer.

I gamla grub kan man styra hur många startalternativ det ska finnas mha av det behändiga programmet startupmanager som finns i förråden. Programmet fungerar även med grub2, men det finns, tyvärr, inte lika många valmöjligheter då. Jag är fö väldigt tacksam att det sparas minst en gammal kärna vid uppgradering, då vet man att det finns ett alternativ som startar. Med bara ett alternativ så lever man lite farligare. ;)

Det finns fö ingen anledning i världen att uppgradera varje halvår om man inte vill. Det går ju utmärkt att köra LTS-versioner, då blir det ju bara uppgradering vartannat år. Själv tillhör jag den otåliga skaran som uppgraderar när nästa version är i alfa-stadium, men min mamma kör LTS, hon prioriterar stabilitet.
Har alltid fått en cd skiva med drivrutiner till moderkorten och därför aldrig haft några problem med systemen dom gamla har ignorerats tyvärr är ju supporten från tex ASUS inte lika bra när det gäller linux som däremot löser det bättre än windows i och med att drivrutiner finns med på installationsskivan.

Sedan det med grub hade kanske varit bättre med ett DOS alternativ när man behövde det typ (sudo reconfigure latest working grub)än att överhuvudtaget behöva välja jag stör mig precis lika mycket på windows lista över startalternativ men den kan man i alla fall välja bort.Lägger själv olika startdiskar och väljer via bios vilken disk jag vill starta ifrån ,här är en grej till jag stör mig på man måste ta ur kablarna till den redan klara disken annars skrivs den över och man får vansinnighetsmenyen igen.

Nej jag vet att jag inte behöver uppgradera varje halvår men är likadant skapt som dom flesta blir nyfiken och provar ,och det är då jag brukar bli besviken över hur lite det faktiskt var och alla inställningar man hade glömt av att man faktiskt hade gjort behöver göras om.Sedan får man inte glömma att fantastiskt mycket har hänt dom senaste åren med tex 2 monitorer som var mer eller mindre garanterad black screen för bara något år sedan.Att någon form av linux är framtiden även för våran familj datoranvändande är självklart men kan inte riktigt släppa taget ännu.

Vidare provade jag windows vista ett tag när det låg som trial men orkade inte med den vansinniga hantering av användarkonton förstår inte riktigt varför man skulle ändra det på det sättet .Windows 7 hämtade jag en trial på men brydde mig inte om att installera operativet och förstår inte riktigt varför alla windows vista inte gick man ur huset för att kräva att hela operativet skulle ses som ett servicepack för det är ju det enda det verkar vara .
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

mrfab skrev: Har alltid fått en cd skiva med drivrutiner till moderkorten och därför aldrig haft några problem med systemen dom gamla har ignorerats tyvärr är ju supporten från tex ASUS inte lika bra när det gäller linux som däremot löser det bättre än windows i och med att drivrutiner finns med på installationsskivan.
CD-skiva brukar man få, ja, men det funkade ändå inte i ett par fall. När det gäller den första så funkade helt enkelt inte medföljande drivare alls och i det senare fallet funkade inte drivarna för XP. Där blev lösningen till slut ett gammalt nätverkskort som jag hade liggande.
mrfab skrev: Sedan det med grub hade kanske varit bättre med ett DOS alternativ när man behövde det typ (sudo reconfigure latest working grub)än att överhuvudtaget behöva välja jag stör mig precis lika mycket på windows lista över startalternativ men den kan man i alla fall välja bort.Lägger själv olika startdiskar och väljer via bios vilken disk jag vill starta ifrån ,här är en grej till jag stör mig på man måste ta ur kablarna till den redan klara disken annars skrivs den över och man får vansinnighetsmenyen igen.
Den som föredrar en mer automatisk start ska givetvis kunna få det. Jag kan tänka mej att framförallt många nya ubuntu-användare tycker det känns lite konstigt med en lista. Fast med grub2 är startlistan dold som standard om man endast har ett os på datorn, det var så här i alla fall när jag bara körde karmic. Just nu har jag ju två olika ubuntuinstallationer så då får jag en lista.

Själv föredrar jag att välja från en lista, det känns som om jag mer koll på vad som händer då. Det är något som jag alltid saknat i windows, hade alltid en lista med startalternativ redan på den gamla DOS-tiden och trivs med det.
mrfab skrev: Nej jag vet att jag inte behöver uppgradera varje halvår men är likadant skapt som dom flesta blir nyfiken och provar ,och det är då jag brukar bli besviken över hur lite det faktiskt var och alla inställningar man hade glömt av att man faktiskt hade gjort behöver göras om.Sedan får man inte glömma att fantastiskt mycket har hänt dom senaste åren med tex 2 monitorer som var mer eller mindre garanterad black screen för bara något år sedan.Att någon form av linux är framtiden även för våran familj datoranvändande är självklart men kan inte riktigt släppa taget ännu.
Hehe, jovisst är man nyfiken. :P Fast inställningarna behöver du väl knappast göra om? Dom ligger ju säkert på /home-partitionen. Jag har tex kvar min allra första windowsinstallation i virtualbox, den har hängt med sen gutsy. Det är ju bara programmen som inte kommer vid grundinstallationen som behöver installeras om och det går ju att spara ett script för det via synaptic.

Hur besviken/nöjd man blir beror väl delvis på vilka förväntningar man har, vad som hänt med dom program man använder och om stödet för den hårdvara man har blivit bättre/sämre. Nu tycker jag att det är väldigt kul att testa min hårdvara, tex mobilen som modem, skrivare, externa diskar osv och mina favoritprogram och om det inte funkar som tänkt så kan jag ju aktivt delta i bugghanteringen. Det är ett stort plus i mitt tycke, det känns som om man kan bidra och som att man får gehör för sina problem. Har dock förståelse för att inte alla har denna böjelse, utan bara vill att allt ska funka. :)
mrfab skrev: Vidare provade jag windows vista ett tag när det låg som trial men orkade inte med den vansinniga hantering av användarkonton förstår inte riktigt varför man skulle ändra det på det sättet .Windows 7 hämtade jag en trial på men brydde mig inte om att installera operativet och förstår inte riktigt varför alla windows vista inte gick man ur huset för att kräva att hela operativet skulle ses som ett servicepack för det är ju det enda det verkar vara .
Jag testade Vista när den var i RC-version, men den pajade totalt alla partitioner på den datorn, dvs även partitionen som XP låg på. Sen dess vägrar jag vista. Windows7 ska ju vara bättre och väl så förmodligen, men ack så krångligt och invecklat det känns. Jag har varit tvungen att pilla med det för att supporta och det är ruskigt omständligt. Det verkar som om dom avsiktligt försöker gömma alla möjligheter att göra inställningar. Om jag ska joxa i windows så föredrar jag helt klart XP. :P
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"