OlaJanson skrev:Jag sitter med ett problem som min trött trebarnspappahjärna inte riktigt klarar att lösa. Jag har installerat ubuntu 9.10 på min 14årings stationära dator. Det fungerade fint ett tag men alldeles nyligen började den strula rejält.
Det första som hände var att den inte startade som den skulle och jag sökte på forum om lyckades fixa det genom en "fsck". Nu har den lagt av igen och jag blir utkastad under uppstart och det står initramfs.
Om jag bootar från CD:n så ser den hårddiskpartitionerna men jag kommer inte åt dem.
Jag har ingen aning vad jag skall göra och min son börjar bli otålig och vill gå tillbaka till windows
Ola
Hej,
jag vet inte vad det är för fel du har men du kan testa att köra ett minnestest från live skivan för att utesluta att det är nåt fel på nått minneskort iaf.
Då det inte verkar som nån direkt anstormning av svar i den här tråden så kanske det är lättast för dig att installera om Ubuntu, du har tydligen också haft nåt problem med filsystemet tidigare. Om du har gjort en manuell installation och valt separata partitioner för SWAP, / och home så är det lätt att behålla din sons privata saker fasten du installerar om. Se bara till att du inte markerar att formatera home partitionen.
Om du vill läsa lite om vad initramfs är så kan du kolla in denna länk:
http://www.linuxfordevices.com/c/a/Linu ... RAM-disks/
Lycka till och blir det mer strul så tveka inte att fråga, nån svarar dig säker