Problem med trådbunden anslutning

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
d3b0v0
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Problem med trådbunden anslutning

Inlägg av d3b0v0 »

Hej.
För ett par veckor sen så slutade min trådbundna anslutning att fungera, både i Ubuntu och i Vista. Jag testade runt en hel del med olika inställningar men inget hjälpte. Tillslut så installerade jag om en massa drivrutiner i Vista och sen fungerade det. Om det var pga drivrutinerna eller av en ren slump att det fungerade vet jag inte. Men i Ubuntu så får jag inte igång det. Jag har testat med Live-CD och heller i den kan jag ansluta, vilket jag brukar kunna.
Vad finns det att göra?
Fujitsu Siemens Amilo Pi 2530
Intel Core Duo T5250 1.5 GHz
3 Gib ram
ATI Mobility Radeon HD 2300
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Problem med trådbunden anslutning

Inlägg av mcNisse »

Ta reda på vad det sitter för nätverkskort. Eftersom min windows kunskap är usel, så hittar du kortet med lspci i en terminal.

Sök lite på internet om det finns någon med ett liknande kort om hur de har fått igång det.
Användarvisningsbild
d3b0v0

Inlägg av d3b0v0 »

Det är en Realtek RTL8101 Family PCI-E Fast Ethernet NIC (NDIS 6.0). När jag söker runt på det så är det mest drivarfel som har dykt upp. Men kan det verkligen va det? Det är låter ju väldigt konstigt att både Ubuntu och Vista skulle få drivarfel samtidigt menar jag, och sen så funkar plötsligt bara den ena... Eller?
3 Gib ram
Användarvisningsbild
Gurra72
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av Gurra72 »

Har samma kort och hade väldiga problem med att anslutningen försvann ofta.

Vad som hjälpte mig var att ställa in routern så att varje dator har en fast IP-adress som är samma varje gång samt en fast kanal på routern. Helst inte kanal 11 som var förinställt. Kan krocka med grannars nätverk tror jag.

Kanske något att testa men det kan ju vara andra problem med.
Användarvisningsbild
d3b0v0

Inlägg av d3b0v0 »

Det lustiga är att jag aldrig jag aldrig har haft problem med trådbundet på den här datorn förut, har haft den i två år och det här problemet har aldrig dykt upp med Ubuntu.
Jag kan inte göra några sådana ändringar, bor på internat på en folkhögskola, kommer inte åt routern. Och om jag skulle det så skulle nog inte resten av eleverna uppskatta att jag inaktiverar DCHP:n :P
3 Gib ram
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D Hej du.
Trist detta. Min förhoppning är, att det skall kunna att komma att lösa sig för dig.
Det finns lite i dina inlägg, som får mig att tänka i banor av, att det kanske inte ens är i din dator, som felet finns.

Jag börjar med att be om ursäkt. I detta fall, med trådbundna och trådlösa uppkopplingar, så är jag ingen guru. Mitt inlägg må, m.a.o., vara ett s.k. "hugskott". Inte desto mindre, förtjänar det jag har på känn,
att undersökas. Försök att få en bra kontakt med IT-ansvarig vid skolan. Har denne måntro, "varit inne och "skruvat i routern"", månne ?
d3b0v0 skrev:Hej.
För ett par veckor sen så slutade min trådbundna anslutning att fungera, både i Ubuntu och i Vista. Jag testade runt en hel del med olika inställningar men inget hjälpte.
Var du närvarande på skolan dessförinnan och då, hade en fungerande uppkoppling? Om så, kan det styrka mina gissningar. Om inte, faller de, just på detta. . . . >:(
Det lustiga är att jag aldrig jag aldrig har haft problem med trådbundet på den här datorn förut, har haft den i två år och det här problemet har aldrig dykt upp med Ubuntu.
Är det inte relaterat till föregående citat, utan helt plötsligt har uppstått, kan det finnas en förklaring om att nätverkskortet helt plötsligt har gått sönder. Av en, eller annan anledning. Verkar vara rimligt. Men likafullt trist. :(
Jag kan inte göra några sådana ändringar, bor på internat på en folkhögskola, kommer inte åt routern. Och om jag skulle det så skulle nog inte resten av eleverna uppskatta att jag inaktiverar DCHP:n :P
I mina ögon faller detta återigen tillbaks på den som administrerar routern. "Felet" behöver inte vara åstadkommet av denne, det kan likaväl vara en uppdatering av routerns firmware som har ställt till det. Men det minsta du bör göra, det är att ta upp ett samtal med personen i fråga.

I vilket fall som helst, så hoppas jag att du skall finna en väg ut ur problemet.

Ha det gott.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Internet"