Alla våra varianter av Ubuntu innehåller fel [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
hoffe3
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Alla våra varianter av Ubuntu innehåller fel [LÖST]

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Vi har försökt att installera Ubuntu under en tid. Jag har laddat ner 9.04 som iso-filer i den vanliga versionen och nordic remix-versionen. Jag har laddat ner vanliga versionen av 9.10. Jag har skickat efter och fått 9.10 av canonical. Samtliga dessa upplagor av Ubuntu har filer med fel.
Vi har en stationär dator med en helt ny hårddisk, då den gamla slutade fungera ordentligt.
Gör jag något fel när jag installerar eller kan det vara något fel med datorn?
Samtliga gånger jag försöker installera får jag först upp menyn, men när jag väljer att testa Ubuntu från skivan får jag varje gång någon typ av felmeddelande. När jag kör testet av skivorna visar det att en eller flera filer innehåller fel.
Till exempel när jag kör skivan jag fått från canonical visas ett stort antal felmeddelanden som rullar förbi och avslutas med följande:

Authentication failure
init: tty1 main process (2251) terminated with status 1
init: tty1 main process ended, respawning
[ 75.453335] SQUASHFS error: Unable to read data cache entry [1d21eaae]
[ 75.453391] SQUASHFS error: Unable to read page, block 1d21eaae, size ff14

Authentication failure
init: tty1 main process (2253) terminated with status 1
init: tty1 respawning too fast, stopped

Är det någon som känner till vad detta beror på?
Vore tacksam för svar så att jag kan börja använda Ubuntu och få igång datorn.

Vänliga hälsningar

Hoffe3
Senast redigerad av 1 hoffe3, redigerad totalt 21 gånger.
mofa
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Alla våra varianter av Ubuntu innehåller fel

Inlägg av mofa »

Hej, har du testat skivorna på någon annan dator för att se så att inte är fel på CD-DVD-enheten i din maskin? /mofa
Användarvisningsbild
Badmongoman
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Badmongoman »

Prova att bränna på riktigt låg hastighet.
Antec

Inlägg av Antec »

Jag är 100% säker på att ni har en dålig CD/DVD-läsare. Det är vanligt just vid installation av både Ubuntu eller Debian osv, och det finns fler Linux varianter, det sitter normalt inte i skivan, utan det sitter i läsaren!!! Byt ut CD-DVD mot en ny då slipper ni problem!!!! Jag är 100 säker!!! Jag känner igen det ni pratar om sen flera år tillbaka!!! Behåll skivorna dom är nog inget fel på!!!
Birkovic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Birkovic »

Jag skulle nog inte säga att jag är 100% säker på att det har med din cd/dvd-läsare att göra, men det är en bra punkt att börja vid. Se till att testa på en annan dator som redan föreslagits. Fungerar skivorna där så kan du ju utgå från att det inte är något fel på dem (och det verkar mycket osannolikt att flera olika skivor alla är trasiga). Därefter skulle du ju kunna fortsätta med att testa om din dvd-läsare fungerar som den ska genom att använda andra skivor. Kanske har du en windows-skiva liggande som du kan se om du kan få att starta eller så. Om det fungerar så kanske man också kan anta att det kan vara något annat som spökar. Om det inte fungerar så måste vi börja utgå från att din dvd-spelare inte fungerar som den ska och därför koncentrera oss på att använda andra metoder. Lyckligtvis fungerar det att installera Ubuntu från USB-minne på ett ganska smärtfritt sätt. Du kan tex använda ett program som heter Unetbootin för att skapa ett bootbart USB-minne med Ubuntus installationsprogram. Så här:

(Förutsätter att du har tillgång till en dator där du kan ansluta till internet)
1) Se till att ladda hem den av de olika ubuntu versioner du bäst känner att den passar ditt system (x86, x64 osv.) så att du har en .iso fil liggande på din dator.
2) Ladda hem Unetbootin http://unetbootin.sourceforge.net/. Det finns både för windows och ubuntu och det handlar då INTE om vilket operativsystem du tänker installera, utan om vilket du sitter i när du ska använda själva programmet för att skapa en bootbar USB-sticka.
3) Starta programmet och klicka i valet "disc image". Bläddra dig sedan fram till den plats där du sparat din image (.iso) av Ubuntu. Välj också rätt "plats" för ditt USB-minne (d: eller f: eller vad nu just ditt får för enhetsbeteckning.) Tryck sedan "ok" och vänta tills det hela är klart.

Bild

4) Stoppa i minnet i den dator du ska installera ubuntu på och var beredd på att trycka på F2, Del, F8 eller vad som behövs för att du ska komma till en bootmeny. Det brukar stå snabbt när datorn startar upp vilka alternativ som finns. Skulle det inte finnas bootmeny så kan du istället ta dig in i BIOS (vilket brukar heta ungefär BIOS-setup och också nås via en funktionsknapp precis efter att du startat datorn). Väl där kan du ändra något som heter ungefär "boot-sequence" och där ställa in så att USB är det första alternativet. När väl detta är gjort så borde datorn nu boota från ditt USB-minne och du borde se samma meny som du ser via cd-skivan.

Förhoppningsvis kan du då installera därifrån. Om inte, så skriv här.
hoffe3
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Tack så mycket till er som har svarat. Nu har jag arbetat vidare med vår dator och fått igång den.
Jag köpte en ny CD-läsare och då fungerade det att installera från iso-skivorna. Nu har vi Ubuntu som operativsystem på datorn. Tack för det. Känns skönt när man äntligen får igång det.
Nu ska jag lära mig lite mer hur Ubuntu fungerar och botanisera i vad man har för möjligheter där. Det är trevligt att vara med och använda ett operativsystem med fri distrubution och öppen källkod.

Vänliga hälsningar

Hoffe3
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"