Programmering för nybörjare

Här diskuteras programmering och utveckling
paganini
Kontakt:

Programmering för nybörjare

Inlägg av paganini »

Min 11-åriga son har ofta sista tiden frågat mig om man kan lära sig programmera på ett lätt sätt. Han har blivit smått intresserad i Linux fria programvaror och att vilja skriva något eget. Far brukar ju veta allt, hoppades han, men där gick jag bet. då jag med stor nöd ibland lyckas skriva kommandon i terminalen och då oftast med principen kopiera & klistra in. Så, finns det något enkelt enkel grundkurs/bok att lära sig grunderna från absoluta nollpunkten (och då helst ej engelska) för en nyfiken 11-åring (så till och med jag förstår)

Mvh
Michael med son
Användarvisningsbild
dmz

Re: Programmering för nybörjare

Inlägg av dmz »

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

m!rage

Inlägg av m!rage »

C++ är ett bra språk som går att ha till det mesta. En bra guide finns här: http://www.cprogramming.com/
Fast på engelska då... Python har ju blivit väldigt poppis på senare tid, det kanske kan vara nåt annars
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

m!rage skrev:C++ är ett bra språk som går att ha till det mesta. En bra guide finns här: http://www.cprogramming.com/
Fast på engelska då... Python har ju blivit väldigt poppis på senare tid, det kanske kan vara nåt annars
C++ är nog det språk jag kan bäst, men jag skulle inte säga att det är bra :)

Jag vill slå ett slag för PHP som jag gillar mycket mer, men annars håller jag med om att Python nog är rätt ände att börja i.

/Micke
Lars

Inlägg av Lars »

Python är ett bra nybörjarspråk som det dessutom går att växa i. C++ är för komplicerat för nybörjare.

Men för en 11-åring så är det kanske viktigare att hitta en bra lärobok än att hitta rätt programmeringsspråk? Jag vet att jag sett en del på nätet om programmering för barn, men jag har ingen direkt koll. Just nu hittade jag Open source programming languages for kids. Om du googlar kommer du att hitta mycket, men det mesta är säkert på engelska.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

xhtml Om nu det är ett programmerings språk...
Det är det lättaste jag vet :P
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

xhtml är bara ett märkspråk och är inte turingkomplett.
paganini
Kontakt:

Inlägg av paganini »

Tack för era synpunkter. Men det är kanske som Lars skriver att det kanske är viktigare att hitta en bra lärobok än att hitta rätt programmeringsspråk. Att hantera logik, följder och konsekvenser av programmering är nog inte en lätt sak för ett barn. Har jag rätt när jag tror att programmering går ut på logik och "följdprocesser"? Ursäkta min något konstiga formulering, men min enda kontakt med sk programmering kommer från slutet av 80-t, då min hustru var tvungen att gå en datakurs då en dator anförskaffats till hennes arbete. Problemet är väl att det bör vara så pass enkelt och roligt så att intresset med programmering underhålls och sporras framåt till nya upptäckter. För hur mycket viljan än finns så frågar jag mig; klarar en 11-åring det? Eller är det bara jag som är uppvuxen innan datorernas uppkomst som ser svårigheter? När började ni själva?
Nå, python kanske kan vara något. Har inte hunnit titta på alla länkar än, men skall göra det senare ikväll.
Tack som sagt för råd och kom gärna med fler ideer och förslag.
Vem vet, kanske även jag törs mig på en ny väg i livet ;D

Michael & son
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Konservburk skrev:xhtml är bara ett märkspråk och är inte turingkomplett.
Men css är ett programmerings språk?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Urban Anjar skrev:http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Bli_ormtjusare kanske kan vara något.
Av någon anledning funkar inte länken. Kan iofs vara tillfälligt.

Ha de gott,
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Mattias Mirhagen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Mattias Mirhagen »

java är ju också busenkelt att börja med, om man vill ha ett kompilerat språk.
scriptspråk är python trevligt, groovy, ruby, mm. där är det mer en fråga om smak.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Broder Tuck skrev:
Urban Anjar skrev:http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Bli_ormtjusare kanske kan vara något.
Av någon anledning funkar inte länken. Kan iofs vara tillfälligt.

Ha de gott,
Tukken
Utanför ämnet: Du kan använda Googles cache så länge.
http://www.google.se/url?sa=t&source=we ... Vda9xYdt0w
Zeba

Inlägg av Zeba »

Tack.
Jag är bara 11 år i själen, men din cashe-länk var toppen. Python verkar vara ett mycket trevligt programmeringsspråk och sidorna på LinuxWiki var lätta att läsa och ta till sig. Jag tror de passar för alla nybörjare, gammal som ung.
Nu till en fråga som gjort mig lite frustrerad.

Om man söker på programmering, spel, program för att lära sig programmera, och samma sökningar på engelska Osv..... (Ni ser säkert vilket håll jag drar åt), får jag upp mängder med spel som fungerar för ms men inga ubuntu. jag har visserligen ett spel som heter laby,där man ska använda kommandon i antingen c, java eller oclam, för att förflytta myran oskadd genom en labyrint. tyvärr måste man gissa sig till dessa kommandon, och som total nybörjare kom jag inte så långt. hittade heller inga instruktioner eller någon hjälp för det.

Även om jag tyckte spelet var ganska tråkigt, vill jag ge en eloge till skaparen. Det var bra tänkt, och kan man grunderna eller åtminstonde har tillgång till nogon form av lärobok kommer man nog lite längre än vad jag lyckades med.

Finns det fler spel?
Svåra, lätta, bra, dåliga, enkla, avancerade?
Någon som vet?

Tips på den enklaste editor och/ eller compiler?

Tack på förhand!
;D
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

Jag har aldrig spelat ett spel som lär ut programmering.
Programmering är mer erfarenhet än något annat. Först lär man sig syntax, sedan hur man skall tänka och sist men inte minst krävs det bara massor utav erfarenhet.
Det sägs ju att man behöver 10 000 timmar av övning för att bli bra på något, det gäller i allra högsta grad även i programmering.
(Även om det kanske inte behöver vara 10 000 timmar skriva kod, utan fördelat mellan planering, jobba i grupp, dokumentering osv)

Som bra tips på första språk kan jag ge Python.
Python har flera fördelar som ett första språk, exempelvis behöver du inte kompilera (du kan fokusera mer på att skriva koden), det finns en interaktiv interpreter (tolk?) så att du direkt kan se vad din kod gör och det finns redan massor utav saker färdigskrivet åt dig. Dessutom är det starkt bundet till C och C++, som är väldigt viktiga språk att kunna.

Om man håller på att lära sig så tycker jag att en editor som Geany eller Kate fungerar alldeles utmärkt, även gedit är ett bra val. (Eller emacs och vim om man är lagd åt det hållet. ;) )
Skall man senare skriva större projekt så vill man oftast ha lite massivare IDEn, där Code::Blocks, Eclipse, NetBeans, Anjuta osv. är stora, det finns verkligen ett IDE för varje smak.

Skall vi börja prata kompilatorer så är GNUs kompilatorsamling (gcc) det självklara stället att börja på.

Jag skulle verkligen inte rekommendera Bash som första språk (även om det är starkt knutet till GNU/Linux och andra Unix-liknande system), eftersom att det inte är speciellt smidigt med exempelvis arrayer eller objekt. Inte heller skulle jag rekommendera en språk på C++-nivå eller lägre, eftersom att man då lätt kan bli avskräckt ifrån att programmera. ::)
Bild
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

C eller Python är bra.

Canonical söker flera som kan programmera just i dom språken.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Jag har börjat med php som första (och enda egentligen) språk och anser att jag borde ha börjat med att lära mig xhtml/css så att jag skulle ha haft något vettigt att stoppa in koden i... ::)
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

Peetra skrev:Jag har börjat med php som första (och enda egentligen) språk och anser att jag borde ha börjat med att lära mig xhtml/css så att jag skulle ha haft något vettigt att stoppa in koden i... ::)
Haha, lite som att lära sig springa före man kan krypa. ;D

Du kan faktiskt (om du nu känner för det) använda gtk och PHP tillsammans, så att det blir som "vanliga" program istället. :)
Bild
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Utanför ämnet: Flyttar denna tråd till programmeringstavlan istället ;)
Mvh
Martin.
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"