ftp och utdelningar

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
hassesthlm

ftp och utdelningar

Inlägg av hassesthlm »

hejsan
har stoppat i en disk som jag har haft i en windows burk, har en massa filmer på den och nu vill jag att man
ska kunna komma åt den genom ftp program hur gör man då
kör med vsftpd

kan logga in så den biten fungerar , men när jag loggar in så ser jag bara min hemmakatalog antar jag
så jag måste antagligen dela ut disken o låta folk komma åt den o det är den biten jag inte får till
Användarvisningsbild
uppsalanet
Fadder
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: ftp och utdelningar

Inlägg av uppsalanet »

Hej,
Säkerställ att disken än mountad i Linux. Sedan borde du kunna via ftp programmet justera vilka kataloger som användaren ska komma åt.
//Fredrik
Antec

Re: ftp och utdelningar

Inlägg av Antec »

För det du tänkt så måste du kolla att du om du vill dela film och musik har lösenord för dom konton, och att du vet om var och hur du vill lägger ut det så att det är för privat bruk!...I det program du nämner kan du ställa in varje användare i mappnivå....men då måste du även kontrollera att du gjort rätt innan du släpper det! Om du inte är säker kan det vara så illa att du öppnat för vem som helst!!! Du måste bygga upp ett FTP-träd det har jag lärt mej ...Det är genvägar i en mapp som tillhör FTP-servern! Jag tro jag kan ḱanske förklara för dej men jag vet inte riktigt hur än!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"